Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”

Donderdag 17 september werd voor de achtste maal op rij de BouwKennis Jaarbijeenkomst gehouden. Hét event voor de marketeer in de bouw-, vastgoed- en installatiesector is dit jaar gehouden in theater ‘t Spant! en stond in het teken van de trends e-commerce, marketingcommunicatie en duurzaamheid.

Het overkoepelende thema “Trends in de bouwmarketing” trok meer dan 400 professionals naar Bussum. Met sprekers als Alexander Rinnooy Kan, Eugène Roorda en dagvoorzitter Carl Rohde beloofde het een inspirerende middag te worden.

De BouwKennis Jaarbijeenkomst 2010 werd geleid door dagvoorzitter Carl Rohde, die als trendwatcher ook zelf zijn visie gaf over de toekomst van de bouwkolom. Hij opende de Jaarbijeenkomst, terwijl de laatste gasten binnendruppelden. Zij schoven net op tijd aan voor de eerste keynote presentatie.

Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”
Alexander Rinnooy Kan verving als eerste spreker de helaas verhinderde Jacqueline Cramer. De voorzitter van de SER bleek echter een meer dan waardig vervanger. Hij probeerde de aanwezigen ervan te overtuigen dat duurzaamheid het leidende principe moet zijn bij elke stap in het economische proces. Ook in de bouwkolom. Dit is volgens hem de enige manier om de huidige Circle of Blame te doorbreken.

Carl Rohde
Aansluitend op de presentatie van Alexander Rinnooy Kan, was het woord wederom aan dagvoorzitter Carl Rohde. In zijn presentatie schetste hij enkele van de belangrijkste trends die ons komende jaren te wachten staan, waaronder de opkomst van de computergeneratie en de urban nomads.

Bouwproductie
Zoals elk jaar presenteer BouwKennis op de Jaarbijeenkomst een film over de bouwketen. Hierin wordt onder andere ingegaan op de bouwproductie voor de komende jaren. Tevens laten de juryleden van de BouwKennis Marketingjaarprijs hun licht schijnen over de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende jaren.

Deze film werd vervolgens toegelicht en besproken door de directeur van BouwKennis, Boudewijn Goedhart. In zijn visie voor de toekomst geeft Boudewijn Goedhart, directeur BouwKennis, aan dat er de komende jaren de nodige uitdagingen liggen voor de sector.

Cor Molenaar: “Veranderingen door internet? Kans of bedreiging”
Na de pauze was het woord aan Cor Molenaar. Centraal in zijn presentatie staat het verschil tussen digi-allochtonen en digi-autochtonen. Mensen die nog een tijd zonder internet hebben meegemaakt zullen zich altijd moeten aanpassen aan de nieuwe technologie. Het is voor hen een vreemde wereld, waarin zij moeten leren leven.

Eugène Roorda: “If you got an ugly face, learn to dance”
De derde keynote presentatie ligt in de handen van Eugène Roorda. Roorda wil de bouwsector bovendien meegeven dat transparantie niet eng is. “Alles is een kwestie van communicatie.” Daarnaast wordt het steeds meer een markt van uiterlijk vertoon. Schoonheid werkt, of zoals Roorda het zegt: “Alles is vorm geworden, zelfs de inhoud”.

BouwKennis Marketing Jaarprijs
Na deze laatste presentatie kwam Juryvoorzitter Bernard Verburg het podium op om de BouwKennis Marketing Jaarprijs uit te reiken. De BouwKennis Marketing Jaarprijs gaat ieder jaar naar het meest vernieuwende initiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Met deze prijs beoogt BouwKennis marketing in de sector naar een hoger plan te tillen. Dit jaar is de Marketing Jaarprijs gewonnen door werkspot.nl.

Frank van Pamelen
Na de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs is de dag op ludieke wijze samengevat en afgesloten door schrijver, dichter en cabaretier Frank van Pamelen. Hij vertelt onder andere hoe de drie finalisten voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs bedrijven zijn die niet alleen kansen zien maar ze ook grijpen. Dat lijkt makkelijker dan het is, aldus Van Pamelen, want wat voor de één een kans is, kan voor de ander een bedreiging zijn.

Met diverse spitsvondige gedichten herhaalt hij op komische wijze hoe de markt de bedreigingen die door de andere sprekers genoemd zijn om kan zetten in kansen. Hij pakt hierbij onder andere de scheve man/vrouwverhouding en het gebruik van allerlei vage communicatietermen aan. Op het gebied van e-commerce geeft hij de aanwezigen de tip mee dat ze goed moeten kijken naar de gebruikersbehoefte en hier gerichter mee moeten omgaan. “Zorg dat je als organisatie niet de slag mist én de mogelijkheid om voordeel op te bouwen verliest”, aldus Van Pamelen.

Hij sluit zijn optreden af met de opmerking dat hij veel positivisme ziet voor zich in de zaal. Nu is het alleen de zaak om de juiste kansen te herkennen en te benutten. BouwKennis kijkt terug op een geslaagd evenement en bedankt alle aanwezigen voor hun input en interactie.

Duurzaam Gebouwd was natuurlijk ook aanwezig. Kijk op www.detoekomstvandebouw.nl voor alle foto's die gemaakt zijn tijdens deze dag. Mede mogelijk gemaakt door Duurzaam Gebouwd.

Tekst: BouwKennis

Deel dit artikel

permalink