Column Jan Paul Schop: Nu of nooit

Deze column is eerder verschenen in het magazine Duurzaam Gebouwd nummer 4.

Nu of nooit

De crisis is zoals bekend in de herfst van 2008 in volle hevigheid losgebarsten.  Al snel kwamen er allerlei doemverhalen over de mate waarin de bouwsector geraakt werd en zou gaan worden. Tsunami’s met faillissementen zouden ons te wachten staan en na de crisis zou er niet veel meer van de bouw over zijn.

Gelukkig is van dit alles niet veel bewaarheid geworden. Net als alle sectoren is en wordt de bouw zeker geraakt. Echter de bouw heeft in vergelijking met vele andere sectoren, vanwege haar laat cyclische karakter, veel tijd gehad zich voor te bereiden op de gevolgen van de crisis (cash positie verbeteren, kosten verlagen, flexibel worden, nieuwe activiteiten zoeken, etc..). De verwachte faillissementsgolf is uitgebleven en zoals vaak leed men het meeste van de dingen die men vreesde.

Nu blijkt het calvinistische karakter van onze demissionaire regering  ons geen windeieren te leggen. Het overheidstekort gaat in 2011 weer richting de 3%. De vrees voor de dubbele dip verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. In de loop van 2011 zal de bouw hiervan zeker de vruchten van gaan plukken.

Te vrezen viel dat het thema duurzaamheid in de crisis naar de achtergrond zou verdwijnen. Dit is gelukkig niet gebeurd en daarmee blijkt dat duurzaamheid geen hype is. Bedrijven die de afgelopen twee jaar consistent met duurzaamheid zijn doorgegaan, blijken het zelfs beter te doen. Nu de komende tijd de economie zal herstellen, zal duurzaamheid steeds meer een randvoorwaarde worden. Organisaties die nu nog niets met duurzaamheid doen zullen niet zozeer moeten vrezen voor de gevolgen van de crisis maar van de vraag naar duurzaamheid.

Jan Paul Schop is managing partner bij USP Marketing Consultancy

Voor meer informatie: magazine Duurzaam Gebouwd

Deel dit artikel

permalink