Het Perron - CSV & ROC A12, Zeep Architecten

Op 24 november jl. vond de officiële opening plaats van Het Perron - CSV & ROC A12 te Veenendaal. De opening werd verricht door de Commissaris van de Koningin Utrecht, dhr. R.C. Robbertsen.

In opdracht van Matrix Onderwijshuisvesting en in samenwerking met de scholen is door Zeep architecten een plan gemaakt voor een VMBO en een ROC school. Deze waren gehuisvest op verschillende locaties in Veenendaal en zijn nu in een gebouw van 13.500 m2 samengebracht.

LBC
Dit gebouw is ontworpen volgens het 'Living Building Concept'. Een werkwijze waarbij uitgegaan wordt van een langdurig huisvestingsbeleid, waarbij investeringskeuzes worden uitgezet tegen toekomstige flexibiliteit en exploitatie. In dit project is een uitgebreide analyse van de locatie en het PVE gemaakt. Het PVE is vertaald in een flexibele ruimtelijke structuur op de locatie. Het concept bestaat uit twee onderwijsvolumes, die zo zijn gepositioneerd dat er een grote ontmoetingsruimte tussen ontstaat.

In dit atrium verbinden loopbruggen, trappen en ontmoetingsplekken de twee volumes. Het gebouw is omhuld door een rood, horizontaal geleed volume met een grote overstekende foyer in de expressieve punt van het gebouw. De ruimtelijke kwaliteit is groot. De onderwijsruimten zijn gegroepeerd rond een centraal atrium en verbonden en doorsneden door de limegroene verbindingen.

Een dynamisch gebied voor ontmoeting en interactie. Het leidt tot een overzichtelijk, herkenbaar, maar ook spannend gebouw, geschikt voor het onderwijs van nu en van de toekomst.

Dominante positie
Het Perron, de nieuwbouw CSV / ROC A12 is een uniek project. Het plan is een co-creatie van participanten uit ontwikkeling, ontwerp, bouw, advies en toelevering. Vanuit het Living Building Concept heeft de opdrachtgever / gebruiker een dominante positie in dit proces. De samenwerking was intensief en succesvol. Die intensieve samenwerking heeft geleid tot een flexibel en specifiek gebouw. Een uniek proces als pilot in het LBC- en BIM-denken. Snel, efficiënt, flexibel en duurzaam.

Over het ontwerp
Jan Poolen van Zeep: "Bij de ontwikkeling van deze school staat de gebruiker centraal. Door middel van een virtueel model wordt in de LBC-methode te allen tijde inzichtelijk gemaakt wat de opdrachtgever krijgt en welke keuzes er zijn. De traditionele rol van architect is verdwenen. De ontwikkelaar beheert het model en bepaalt in een team van experts door middel van co-creatie het rationele, flexibele concept van de school."

De architect componeert en assembleert, vertelt Poolen. "Er is voldoende ruimte voor een specifieke identiteit en kleur van de school, de architectuur. In dit model is het plan van eisen volledig ingevuld, maar uiterst flexibel. Het concept bestaat uit twee rationele, flexibele onderwijsvolumes die zo zijn gepositioneerd op de driehoekige kavel, dat er ruimte tussen de volumes ontstaat als atrium voor ontmoeting, verbinding en als werkplekken. De twee volumes worden door rode gevelbanden bij elkaar gehouden. Zo is er sprake van één onderwijsgebouw."

Ter plaatse van het atrium is het volume opengesneden, zodat er een sterke relatie met de maatschappij wordt gelegd. Poolen: "De rode kleur in diverse tinten maakt het gebouw krachtig en iconografisch. Het ligt in een zorgvuldig vormgegeven, groen landschap. Zo ontstaat een prachtig gebouw, dat specifiek, flexibel en duurzaam is."

Deel dit artikel

permalink