Een truck vol innovatiepower

Op maandag 17 september ‘meerde’ de Blue Energy-truck van Solar Nederland in het kader van de Dutch Green Building Week aan bij ICDuBo (Innovatiecentrum Duurzaam Bouwen) in Rotterdam. Ook aanwezig waren leveranciers van innovatieve oplossingen. Nefit, Esylux, Osram en Trilux stonden in de startblokken om de door Solar uitgenodigde relaties van informatie te voorzien.

De bezoekersstroom kwam maar langzaam op gang, maar de wegblijvers deden zichzelf te kort. Blue Energy wijst namelijk op de winst die te halen valt door duurzaamheid tot speerpunt te maken in het advies aan klanten. Het is ook precies wat bezoekers aangaven die er wel bij waren: er zit business in duurzame techniek.

 

Duurzaamheid laten zien
ICDuBo als ‘aanlegplaats’ voor Blue Energy on Tour heeft op 2000 m2 de antwoorden de meest uiteenlopende vragen over duurzaam bouwen. Maurice van der Meer van ICDuBo: “Er is sterke behoefte aan concretisering van het begrip duurzaamheid. Wij laten dat hier zien met voorbeelden als energieneutraal bouwen, het biobased-paviljoen, Cradle to Cradle en passief bouwen. Onze belangrijkste functie is de schakel te zijn tussen vraag en aanbod, zoals met het Blue Energy-evenement.” Jaap Braam van Solar Nederland maakt het doel van Blue Energy on Tour helder: “Blue Energy is naast een podium voor leveranciers ook een platform voor installateurs om kennis te halen over duurzaamheid. We merken dat installateurs het niet eenvoudig vinden de juiste antwoorden te geven aan klanten die met lastige vragen komen over duurzame oplossingen. Waarom is een LED-lamp bijvoorbeeld duurder dan een gewone lamp, is zo’n vraag. We willen installateurs de juiste commerciële argumenten meegeven om duurzaamheid te verkopen. Dat doen we met Blue Energy.”

 

Kennis opdoen
De bezoekers komen dus naar Blue Energy om kennis op te doen. Marcel Hogenes is als installateur al gericht op kostenbesparende techniek. Zijn bedrijf is onder meer actief met zonnepanelen. “Het moeilijkste is inderdaad de klant te overtuigen. Je moet berekeningen maken om de besparing aan te kunnen tonen. De klant heeft niet altijd de gegevens. Ik heb hier wel wat opgestoken, over de bewegingsmelder bijvoorbeeld en wanneer je die toepast.” Hij doelt op een vraag die nog steeds aanleiding is tot diep nadenken bij veel installateurs: Wat is het verschil tussen een bewegingsmelder en een aanwezigheidsensor? De mannen van Esylux tonen in hun Blue Energy workshop aan dat juist het toepassen van een dimbare aanwezigheidssensor tot grote besparingen kan leiden. Ook Nefit, Osram en Trilux zijn aanwezig om te informeren. Arno Stodel van Trilux: “We laten oude techniek naast LED zien en de besparingen die je daarmee kunt realiseren. Om het toegankelijk te maken werken met productstempels die onder meer de duurzame features van een armatuur duiden.”

 

Pak de kansen
In de Blue Energy-truck voor de deur van ICDuBo zijn op de wanden tablets en smartphones aangebracht. Daarmee wordt onder meer de Blue Energy-calculator getoond. Met deze calculator kunnen installateurs hun klanten de besparing voorrekenen bij toepassing van energiezuinige Blue Energy-verlichtingsoplossingen in vergelijking met de huidige situatie. Daarnaast zijn er cases over ‘best practices’ waar bezoekers hun voordeel mee kunnen doen. Ook is er de Challenge-competitie met vragen over verschillende aspecten van energiegebruik in een woning. Goede antwoorden op deze vragen geven een installateur de kans een iPad te winnen. Braam van Solar Nederland: “Door Blue Energy op een speelse wijze te presenteren dragen we kennis over aan onze doelgroep die de eindklant bedient. Onze boodschap aan de installateurs is daarom ook: ga ermee aan de slag en pak de kansen die duurzaamheid bieden in de huidige markt.” Een bedrijf dat dit goed begrepen heeft is Van Dalen Elektrotechniek uit Hoogvliet. Ben Steenbergen licht toe: “Winkelbouw is een grote sector voor, ons alhoewel het daarin nu minder gaat. We werken nu aan energiebesparende verlichting voor dit type filiaalbedrijven. Zo hebben we net een magazijn ingericht met LED-verlichting in combinatie met bewegingsmelders. Als dat de klant bevalt en energiezuinig genoeg is, wil men het landelijk gaan toepassen. Wij maken zelf de berekeningen voor onze klanten en kunnen dan ook echt meepraten over besparen op energiekosten. Het gaat dan echt om grote bedragen.”

 

Kijk hier voor de data en locaties van Blue Energy on Tour.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links