Innovatiekracht inzetten voor duurzame economie

Volgens Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW, zijn het de bedrijven die de leiding nemen in duurzame ontwikkeling. Hij nam woensdag het eerste exemplaar in ontvangst van De kracht van duurzaam veranderen van Anne-Marie Rakhorst.

“Wat is het geweldig dat u me helpt om de kennis te delen met al die bedrijven en ondernemers in Nederland!” Met die woorden reikte Anne-Marie Rakhorst het eerste exemplaar van haar nieuwe boek uit aan Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW. Voor het boek voerde zij gesprekken met leiders van nationale en internationale bedrijven, met visionairs uit overheid en wetenschap en met economen. “Leiderschap, samenwerking, verleiding, betrokkenheid en succes vormen de kern van een toekomstbestendige, duurzame organisatie”, aldus Anne-Marie Rakhorst.

Ruim 500 genodigden woonden in het DeLaMar Theater de presentatie van het boek bij.

Enige manier
Anne-Marie Rakhorst, dit jaar de grootste stijger in de Trouw Duurzame 100, overhandigde het eerste exemplaar van De kracht van duurzaam veranderen aan Bernard Wientjes. De voorzitter van ondernemingsorganisatie VNO-NCW schetste dat juist het bedrijfsleven anno 2012 duurzaamheid vorm kan geven en daar een leidende rol in neemt. “Zeven jaren geleden had hier namelijk ongetwijfeld een minister gestaan om dit boek in ontvangst te nemen, dat lag toen meer voor de hand dan een werkgeversorganisatie”, illustreerde Wientjes. Hij gaf aan vereerd te zijn het boek namens het Nederlandse bedrijfsleven in ontvangst te mogen nemen. Duurzaamheid is volgens hem de enige manier voor ondernemingen om in de toekomst te overleven. “Heel veel ondernemingen zijn zoekende hoe zij dit kunnen vormgeven. Dit boek helpt daarbij.”

“Samen kom je verder”
De wereld verandert volgens Rakhorst. Nederland heeft volgens haar een unieke kans zich te onderscheiden. Het is dan ook de hoogste tijd onze innovatiekracht in te zetten voor een duurzame economie. Duurzaamheid biedt kansen om kosten te besparen, economische groei te realiseren en dus een betere toekomst voor iedereen te creëren.

Zij vertelde de aanwezigen in de theaterzaal waarom ze De kracht van duurzaam veranderen schreef: “De centrale vraag die organisaties mij en onze consultants nu stellen is niet meer óf duurzaamheid belangrijk is. Maar hoe geef ik duurzaamheid binnen mijn organisatie vorm?” Rakhorst ging in op de kansen die duurzaam ondernemen biedt. Voorbeelden, waaronder haar eigen bedrijf Search, waarmee ze laat zien wat een duurzame organisatie oplevert. En die antwoord geven op die hoe-vraag: “Voor verandering heb je lef, wilskracht en de bereidheid tot delen en samenwerking nodig!” Rakhorst riep in haar toespraak op het boek te delen. Met medewerkers, klanten, opdrachtgevers en leveranciers. “Want”, besloot zij: “In je eentje ben je sneller, maar samen kom je verder. Samenwerken is belangrijker dan concurreren.”

Want samenwerken levert volgens haar voor iedereen winst op om dat in alle schakels van het productieproces te doen. Vanaf de bron, het winnen van grondstoffen, tot het gebruik door de afnemer. Wie dit het best regisseert en het meest duurzaam inricht, creëert de meeste waarde. Tijdens de boekpresentatie presenteerde Feike Sijbesma (Royal DSM) de genodigden hoe dit de businesscase van DSM vormgeeft. 

Daadkracht
De auteur deed onderzoek naar het succes in duurzaamheid van grote ondernemingen als Unilever, DSM en het Britse Marks & Spencer. “Leiders van nu hebben lef, kunnen verbinden, inspireren en vooral de kracht stimuleren die in mensen zelf zit. Ze onderscheiden zich door vertrouwen in de toekomst en vertrouwen in andere mensen. Mensen als Paul Polman (Unilever), Feike Sijbesma (Royal DSM) en Mike Barry (Marks & Spencer) maken met daden duidelijk dat duurzaamheid een manier van leven is die je met daadkracht en niet met woorden moet invullen.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links