81% Nederlanders leeft niet energiebewust

Energieleverancier E.ON heeft onderzoek uitgevoerd onder meer dan 1.000 Nederlanders om te achterhalen hoe Nederland omgaat met energie en in hoeverre men op energie bespaart. Wat blijkt, 81% van de Nederlanders leeft niet zo energiebewust en 60% weet niet hoeveel ze per maand aan energie kwijt zijn. Men geeft wél aan te willen besparen op energie, maar weet niet precies hoe.

Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien Nederlanders zich niet bewust is van het bedrag dat zij iedere maand aan energiekosten kwijt zijn en ruim een kwart (26%) zegt zelfs geen idee te hebben van de maandelijkse energie-uitgaven. Deze bevindingen sluiten aan bij het onderzoek van Milieu Centraal, waaruit blijkt dat 44% van de Nederlanders niet weet of ze bij de eindafrekening bij moeten betalen of geld terugkrijgen. Echter, niet alleen qua energiekosten, ook qua energieverbruik lijkt de Nederlander onverschillig.

Energieverbruik laat ons koud
Slechts twee op de tien Nederlanders zegt overtuigend energiebewust te leven. Ruim 80 procent is hier niet zo mee bezig, waarvan ongeveer driekwart (74%) aangeeft dat het wel wat beter zou kunnen en 7% er helemaal niet mee bezig is. Kortom, bewust omgaan met energie is nog niet ‘top of mind’ bij de meeste Nederlanders. Wel blijkt, dat áls we op ons energieverbruik zouden letten, geld besparen met stip de nummer één reden is (64%).

Niet op vakantie; wél lekker stoken
Toch zegt meer dan de helft (56%) door de crisis niet op energie te zijn gaan besparen. Er wordt eerder flink bezuinigd op vakanties en uitjes (beide 47%), dan dat men geld bespaart door op het energieverbruik te letten (18%).

Zonde, vindt Roel Meijerink, Manager Marketing & Sales van E.ON Benelux: “Energie is minder tastbaar en daarom is het voor veel mensen moeilijker voor te stellen dat ze flink geld kunnen besparen met energie. Wie zich bewuster wordt van het energieverbruik kan betere keuzes maken. Er bestaan allerlei apparaten die het energieverbruik meten en precies laten zien waar men het meest verbruikt en waar het meest op bespaard kan worden. Energiezuinige, huishoudelijke apparaten kunnen bijvoorbeeld flink schelen in de portemonnee. Ook bestaan er allerlei producten die je helpen om onnodig energieverbruik te voorkomen, zoals een Standby Killer.”

Hoe?
Bijna tweederde van de Nederlanders geeft aan niet helemaal te weten hoe ze op energie kunnen besparen. Opvallend, want 57% laat weten dat ze besparen op energie juist een leuke uitdaging vindt; 61% kent dan ook wel een aantal standaardtips. Het licht uitschakelen als je weggaat en de verwarming omlaag doen, worden het meest genoemd en toegepast. Toch is er meer dat men kan doen om op lagere maandkosten uit te komen. E.ON doet een greep uit de vele besparingstips:

  1. Gebruik van spaar- en / of LED-lampen;
  2. Oplader uit het stopcontact wanneer niet in gebruik;
  3. Op het energielabel letten bij de aanschaf (huishoudelijke) apparaten;
  4. Duurzame investeringen aan de woning, zoals zonnepanelen;
  5. Wassen op lage temperatuur;
  6. Huis goed laten isoleren (vloer, muur- en dakisolatie);
  7. Digitaal tv-kastje uitschakelen wanneer er geen tv wordt gekeken;
  8. Vaatwasser op kort programma;
  9. Afzuigkap niet onnodig aan laten staan;
  10. Regelmatig ventileren helpt energie besparen.

Meijerink licht toe: “Wat wij verrassend vinden is dat duurzame investeringen aan de woning nog steeds beperkt worden gedaan. Terwijl deze juist aardig wat geld kunnen opleveren. Nog maar één op de drie Nederlanders investeert in de eigen woning. Wij moedigen mensen aan dit juist wel te gaan doen.”

Zelf opwekken van duurzame energie duur?
Opvallend is dat de bespaartips (zoals tip 4 en 10) op het gebied van duurzame energieopwekking bij de meeste Nederlanders wel bekend zijn, maar niet worden toegepast. Driekwart van de Nederlanders staat open voor het zelf opwekken van duurzame energie – zoals met zonnepanelen – maar meer dan de helft weet hier nog niet genoeg van af en denkt dat dit heel erg duur is (51%). Driekwart van de Nederlanders die aangeeft zelf duurzame energie te willen opwekken heeft hier €60,03 per maand voor over. Echter, volgens E.ON is het al mogelijk om zelf duurzame energie op te wekken voor een kwart van dit bedrag.

Overige feiten uit het onderzoek
Maandelijkse energiekosten per type woning
Gemiddeld is men €154,- per maand per huishouden kwijt aan energie. Huurders zijn gemiddeld €122,- per maand per huishouden kwijt en kopers gemiddeld €181,- per maand per huishouden. Dit verschil komt waarschijnlijk met name door het verschil in type woning tussen huurders en kopers. Voor een studio betaalt men het minst aan energie (€106,-), aan een vrijstaande woning het meest, per maand per huishouden (€235,-).

Man zet vrouw in de kou
Wanneer we kijken naar het verschil tussen mannen en vrouwen, blijkt dat mannen vaker vinden dat zij heel erg energiebewust leven dan vrouwen dat vinden (23% vs. 16%). Ook zijn mannen bereid om een groter bedrag te besteden aan duurzame energie (mannen €73,98 en vrouwen €44,72). Dat mannen vinden dat zij energiebewust leven blijkt, want er wordt een ware strijd gestreden als het gaat om de temperatuur in huis. Mannen willen de verwarming altijd laag en hun partner hoog (man 23% vs. vrouw 14%). Vrouwen zijn daarentegen vaker gefrustreerd over het achteloos aanlaten van het licht door hun partner, (vrouw 20% vs. man 18%). Maar uiteindelijk is het toch de man die het onderspit delft en als laatste het licht uit moet doen in de slaapkamer (man 18% vs. vrouw 11%).

Waar we op besparen
Als we op ons energiegebruik letten, dan is geld besparen met stip de nummer één reden hiervoor (64%). Een stuk minder mensen (15%) bespaart op energie met oog op het milieu en één op de zeven Nederlanders, omdat zij zo zijn opgevoed. De volgende generatie blijkt voor 5,5% de belangrijkste reden om energiezuinig te leven. Opvallend is dat Flevoland de enige provincie is waar het milieu op de eerste plaats komt als motief om op energie te besparen. Ook is Flevoland het best op de hoogte van de wijze waarop men energie kan besparen.

 

Toelichting op het onderzoek
Het aangehaalde onderzoek is in opdracht van E.ON in oktober 2012 uitgevoerd onder 1009 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en is uitgevoerd door Mediaxplain Research. Mediaxplain werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoek- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links