Nieuw bodembeleid noodzakelijk

In juni 2013 gaat de AMvB Bodemenergie in en worden gesloten bodemenergiesystemen meldings- en / of vergunningsplichtig. Voor gemeenten en provincies betekent dit dat zij nieuw bodembeleid moeten maken.

Een consortium van twintig partijen is gisteren een onderzoek gestart om de kansen en risico’s van gesloten bodemenergiesystemen in kaart te brengen. Wat leveren de systemen op als je kijkt naar energiebesparing, CO2-reductie en rendement? En welk risico lopen andere bodemgebruikers als bijvoorbeeld kleilagen worden doorboord?

Grote vlucht
De ontwikkeling én toepassing van gesloten bodemenergiesystemen heeft de afgelopen twintig jaar een grote vlucht genomen. Naar schatting waren er in 2011 zo’n 40.000 lussen in de Nederlandse bodem. De verwachting is dat die groei toeneemt naar circa 80.000 systemen in 2020.  Deze ontwikkeling en toepassing is aan lokale en provinciale overheden bijna onopgemerkt voorbijgegaan. Behalve voor provinciale milieuverordeningsgebieden waren er geen vergunningen nodig en gold er geen meldingsplicht.

Speerpunten
Om er voor te zorgen dat gemeenten goed voorbereid zijn op de nieuwe wet, zijn IF Technology BV, Groenholland BV en KWR Watercycle Research Institute – in opdracht van het ministerie van I&M, IPO, een groot aantal gemeenten en de Nederlandse drinkwaterbedrijven – een onderzoek gestart.  Dit onderzoek kent een aantal thema’s, namelijk:

Tot slot wordt gemodelleerd welke effecten gesloten bodemenergiesystemen kunnen hebben op nabij gelegen warmte- en koudeopslagsystemen (WKO) en vice versa. Het onderzoek wordt afgerond met een openbare workshop in 2013.

Participeren?
Gemeenten of andere partijen die actief willen participeren in het onderzoek kunnen zich nog tot 31 december aanmelden bij IF Technology. Participanten kunnen de drie workshops bijwonen en worden op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen en inzichten rond gesloten bodemenergiesystemen.

Betrokken partijen

Initiatiefnemers

Financiers en deelnemende partijen

Overige betrokken partijen

Bron afbeelding: KWR Watercycle Research Institute

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links