Onderzoek toont verschil bewustmaking energiebesparing

Professionals in de bouw zeggen klanten ongevraagd bewust te maken van energiebesparing, terwijl consumenten juist vinden dat dit onvoldoende gebeurt. Het verschil in beleving blijkt uit twee onderzoeken die het Actieteam ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’ heeft uitgevoerd.

In totaal heeft het Actieteam – dat deel uitmaakt van de Actieagenda Bouw – twee onderzoeken uitgevoerd. In het eerste onderzoek werd onderzocht wat particuliere huiseigenaren met een woning van boven de € 300.000 willen wat betreft energiebesparing. Woningeigenaren hebben behoefte aan meer financiële informatie, zoals over beschikbare subsidies (42%), welke besparingsmogelijkheden er zijn (40%) en de investeringskosten die daarmee gemoeid zijn (38%).

Professionals bouw en installatie
Het tweede onderzoek werd gehouden onder 245 professionals uit de bouw en installatie die minstens 25 procent van de omzet halen uit directe verkoop van dienstverlening aan consumenten. Zij werden gevraagd naar hun visie ten aanzien van duurzame woningverbetering van consumenten. Volgens de professionals is er nog onvoldoende kennis wat betreft energiebesparende maatregelen op de vlakken subsidies (71%), consequenties waarde woning (64%), investeringskosten (33%) en mogelijke besparingen (31%).

“Het is hoog tijd om deze Mars-Venus situatie te doorbreken”, aldus trekker van het team Marjet Rutten. “We zijn nu bezig om te kijken hoe we bedrijven hierbij kunnen ondersteunen. Zeker in deze tijd is het zonde om een kansrijke markt links te laten liggen. Een derde van de woningbezitters geeft aan de komende jaren in energiebesparing te willen investeren.”

Deel dit artikel

permalink