Geluidsreducerend asfalt Sluiskiltunnel

Aannemerscombinatie BAM-TBI past Laag Energie Asfaltbeton (LEAB) toe bij het asfalteren van de onderlagen van de wegen van en naar de Sluiskiltunnel. Bij de productie van LEAB wordt een CO2-reductie en een energiebesparing van circa 30 procent behaald.

Gisteren is gestart met het asfalteren van de weg tussen de tunnel en het viaduct “Axelsche gat”. In de loop van dit jaar volgen de andere wegvakken, de tunnel en de toeritten. In het voorjaar van 2015 wordt de deklaag van geluidsreducerend asfalt aangebracht. In totaal verwerkt BAM Wegen op een traject van bijna negen kilometer circa 110.000 ton asfalt.

LEAB
LEAB is een innovatie van BAM Wegen, die in toenemende mate wordt toegepast op rijks- en provinciale wegen. Recent zijn ook binnenstedelijke wegen in Bergen op Zoom en Breda voorzien van LEAB. Het asfalt is afkomstig van de asfaltcentrale APM in Bergen op Zoom.

LEAB wordt geproduceerd bij een temperatuur van 100 graden Celsius waardoor er circa 30 procent minder CO2-uitstoot is en de productie een forse energiebesparing oplevert. Bovendien is het asfalt sneller berijdbaar en hebben LEAB-mengsels gelijkwaardige eigenschappen als heet geproduceerd asfalt, aldus BAM Wegen.

Meer interesse
Ook internationaal is er steeds meer interesse voor de toepassing van LEAB. Onlangs nog heeft BAM Wegen deze technologie voor een bedrag van circa € 700.000 in licentie verkocht aan de Duitse fabrikant van mobiele asfaltcentrales Lintec. Lintec wil haar centrales geschikt maken voor de productie van LEAB en daarmee inspelen op de toenemende internationale belangstelling voor deze duurzame asfalttechnologie.

Ook is de technologie aan Japan verkocht en voor de aanleg van een vliegveld in Koeweit staat LEAB voorgeschreven in het bestek.

Deel dit artikel

permalink