Circulaire kantooroplossingen toegepast

Mede dankzij zijn innovatieve modeconcept Lease a Jeans won het Rhenense bedrijf Mud Jeans tijdens de Circle Challenge 100 m2 circulaire kantooroplossingen. Afgelopen 15 april was de presentatie van de toegepaste duurzame kantoorinrichting.

“Het doel van deze eenmalige prijs in 2013 was om de totaaloplossing op kantoorgebied te laten zien”, legt Hélène Smits, circular project developer van het non-profit open platform Circle Economy. “Om het concept van de circulaire economie in de praktijk te tonen. Doorslaggevend was dat Mud Jeans duurzaamheid in zijn businessmodel – in de vorm van Lease a Jeans – heeft toegepast.” De bedrijven AkzoNobel, Desso, Haworth, Interwand, Mostert de Winter en Philips hadden initiator Circle Economy geholpen om deze prijs uit te kunnen voeren.

Sustainability Index

Zo zorgde de verffabrikant met Sikkens voor duurzame verf op de wanden en het houtwerk. “We hebben hierbij gekozen voor Alpha Lumimax, een verf die de werking van de lichtbron versterkt”, vertelt AkzoNobels Sustainability Program Manager Europe Katinka Schipper.

Volgens haar staat duurzaamheid hoog in het vaandel van AkzoNobel. “Met als voornaamste bewijs: onze mondiale koppositie op de Sustainability Index. We proberen verf zo duurzaam mogelijk te maken, maar we halen hiervoor natuurlijk geen verf van de muur af.” Wat AkzoNobel momenteel verkent, zijn de mogelijkheden om zogeheten ‘restverf’ – “die bij consumenten in de schuur staat” – in te zamelen en in nieuwe verf te verwerken. “Daarnaast bestempelen we de duurzaamste Sikkens-producten met ons EcoSure-keurmerk. Op deze manier proberen we consumenten te pushen deze verfproducten te gebruiken.”

Wow-effect

Mostert De Winter leverde de Modulogreen, een ‘levende muur’ vol planten. “Met deze standing garden willen we niet alleen een wow-effect creëren, maar ook voor een positief effect op de gezondheid van de medewerkers zorgen”, legt bedrijfsleider commercie & innovatie Hans van Cooten uit. “Daarnaast neemt het minder ruimte in dan afzonderlijke plantenbakken en zorgen we ervoor dat het drainagesysteem goed werkt. Alleen het verlichting hebben we moeten aanpassen: meer en licht en felblauw in plaats van geel. Dat is beter voor de planten.”

 

 

 

 

 

 

 

 


Plantenwand

Voor de kantoorverlichting was Philips verantwoordelijk. “Om tot de beste verlichting te komen, hebben we ledverlichting gebruikt. Hiermee zorgen we voor 110 lumen per Watt op het bureaublad”, aldus Kim van Rosmalen, marketingmanager van Philips Indoor. “MUD Jeans least deze verlichting bij ons, maar veel andere bedrijven durven deze constructie nog niet aan. Terwijl dit op termijn zowel goedkoper als duurzamer is.”

 

 

 

 

 


Verlichting van Philips, muren gewit met Sikkens, vloer van Desso, bureaustoelen van Haworth.

Fijnstof

Om de medewerkers beter te laten functioneren, heeft Desso gezorgd voor een tapijt dat de lucht zuivert. “De Airmaster haalt 4 keer meer fijnstof uit de lucht dan een ander bestaand tapijt”, vertelt sales- en marketingmanager Bruun Boeschoten. “Hiermee draagt onze tapijt bij aan de circulaire economie en de productiviteit en functionaliteit van werknemers.” Het tapijt bestaat uit aparte tegels, wat een eventuele verhuizing vereenvoudigt. “En het is mogelijk om een tapijt te leasen. Als we na 10 à 15 jaar het tapijt terugnemen, dan scheiden we de onderdelen om hiervan eventueel een nieuw tapijt te maken.”

 

 

 

 

 


Tapijt van Desso, muren gewit met Sikkens.

Verdere samenwerking?

Boeschoten reageert ook enthousiast op een eventuele volgende samenwerking. "Dat doen we uiteraard graag." Volgens de overige bedrijven, waarvan Haworth niet aanwezig is, is dit in de praktijk lastig. "We zijn hierbij over het algemeen afhankelijk van de aannemer in kwestie", aldus Hendrik Warnar, productmanager bij Interwand dat voor een duurzame whiteboard met daarin gerecyclede jeans had gezorgd.

Foto: van links naar rechts Daphne Rolf (Desso), Hendrik Warnar (Interwand), Hans van Cooten (Mostert De Winter), Katinka Schipper (AkzoNobel), Bert van Son (Mud Jeans), Bruun Boeschoten (Desso) en Kim van Rosmalen (Philips).

 

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door AkzoNobel

Meer nieuws uit Rhenen, Utrecht