Wakker worden met... Arthur van Schayk

Remeha, onderdeel van de internationale groep BDR Thermea, timmert aan de weg. Niet alleen door straks ultimaty factory te zijn volgens de principes van LEAN, maar ook met innovatieve ketels. Zo is er de eVita HR-e met een speciaal ontwikkelde stirlingmotor die elektriciteit opwekt. De markt is er voor dit prachtproduct, maar niet alles zat mee bij de introductie, aldus algemeen directeur Arthur van Schayk.

Hoe innovatief is de eVita HRe-ketel?

“Op de eVita HR-e zijn we trots en het is een voorbeeld van op duurzaamheid gerichte technologieontwikkeling. Deze ketel biedt de combinatie van fossiele energie (gas) en opwekken van elektriciteit (stirlingmotor). Er zijn meerdere aanbieders met soortgelijke technieken, Remeha is echter voorloper en marktbereider met deze technologie. Decentraal of lokaal opwekken van energie zal de komende 20 jaar een grote vlucht nemen en de eVita HR-e is daarvoor bij uitstek ontworpen.”

Hoe reageert de markt op deze innovatie?

“Acceptatie is geen probleem wat de techniek betreft. Wel geven we extra veel aandacht aan trainingen voor de installateur. Installateurs die de eVita-training volgen, krijgen een certificaat dat we ook onderhouden in de tijd. Daarbij is de installateur ons ‘bruggetje’ naar de consument. Ook die consument moet goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden en besparingen die de eVita biedt.”

En de consument, hoe reageert die op de eVita Hre?

“De ketel is op de markt sinds 2010. Het gaat ons niet snel genoeg, al merken we dit jaar al een duidelijke stap omhoog. Dat we minder snel de gewenste volumes halen, heeft toch wel te maken met het vervallen van de opstart-subsidie die de eerste 3 tot 5 jaar zou gelden voor dit product. Die subsidie is er niet meer en dat betekent dat we de hoge ontwikkelingskosten nu minder snel kunnen terugverdienen. We houden echter vol, want dit hybride systeem heeft echt de toekomst. Nu bieden we de eVita in een huurconstructie aan en daar leggen we zelf ook wat geld bij. Daarbij geeft de provincie Gelderland subsidie en dat maakt het een zeer attractieve propositie voor de consument.”

Kostprijs heeft ook alles met slim en duurzaam produceren te maken. Hoe krijgt dat gestalte?

“Recent sloten we een Europese sponsorovereenkomst met Porsche. Bij autosport denk je misschien niet direct aan duurzaamheid, maar als je naar het begin van de keten kijkt dan zie je dat Porsche ver gevorderd is met LEAN-produceren. Bij Remeha huren we LEAN-consultants van Porsche in om ook bij ons de 'next steps' te kunnen maken. We zijn continu bezig met het optimaliseren van efficiency en minimaliseren van verspillingen en we voorzien dat Remeha in 2016 een ultimate factory is, een enorme stap.”

Wat is een goed voorbeeld hiervan?

“Ik noem als voorbeeld het hergebruik verpakkingsmateriaal van onze componentenleveranciers in China. Dat materiaal gebruiken we inmiddels in de eindverpakking van onze producten die naar de consument gaan. De volgende stap is dat we verpakking volledig afbreekbaar maken volgens het principe van cradle-to-cradle. En gaan nog meer refurbishing doen. Dat houdt in dat we waardevolle onderdelen van ketelsystemen die minder snel slijten, bijvoorbeeld de gas/air-unit van de Tzerra, herbewerken bij terugname en opnieuw met garantie weer aan de markt aanbieden. De eindgebruiker kan dan kiezen voor nieuw of gebruikt onder garantie. Vergelijk het met de automarkt. Ons product levert zo een grote bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot. Het heeft zich ontwikkeld van ketel naar zuinige ketel en vervolgens naar superzuinige ketels in de vorm van hybride systemen. Deze hybride systemen bieden verschillende combinaties van technieken, bijvoorbeeld een cv-ketel met zonlichtsystemen of een cv-ketel met een warmtepomp. Ook dat levert een enorm besparingspotentieel op.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Remeha