Fabrikant zonnepanelen ziet zon schijnen in Nederland

De Nederlandse markt voor zonnepanelen is nog steeds groeiende. Oplopende energieprijzen en bewustwording over duurzaamheid spelen daarbij een belangrijke rol. 

LG Solar is een van de nieuwe namen. Twee belangrijke punten waarop Nederland zich, volgens LG Solar, onderscheidt van de omringende landen: ‘We’ zijn niet verziekt door subsidies en esthetiek speelt een belangrijke rol. Het internationaal opererende LG is vooral bekend van de mobiele telefonie, TV & Home entertainment en computerproducten. Een kleinere tak binnen het concern is Solar. Sinds kort manifesteert het bedrijf zich nadrukkelijk op de Nederlandse markt. Achmed Mohamed, salesmanager Solar bij LG ziet mogelijkheden.

“Want de Nederlandse markt verschilt wat betreft solar in meerdere opzichten van andere landen”, aldus Mohamed. “Zo is Nederland altijd wat terughoudender geweest op het gebied van subsidies. In Duitsland waren in het verleden flinke subsidies mogelijk op het gebied van solar. Nu die subsidies weg zijn, is de markt daar ingezakt. Hetzelfde geldt voor België. De intentie van de politiek om subsidies te verstrekken was positief, maar het heeft de stabiliteit van de markt niet bevorderd. In Nederland zien we een gezondere groei van solar”, zegt Mohamed.

LG is vijf jaar geleden begonnen met de massaproductie van solar-panelen. Omdat het een groot concern betreft heeft het in verhouding veel tijd en financiën kunnen vrijmaken voor R&D. Mohamed: ”Ons totale marktaandeel in Nederland wat betreft solar zo’n 3 procent. We hopen dat dit jaar te kunnen verdubbelen, al zeg ik er direct bij dat wij niet insteken op de volumes. We onderscheiden ons op kwaliteit. Onze panelen hebben een piekvermogen van 300 Watt, terwijl op dit moment de meeste panelen op de markt een piekvermogen van 250 Watt hebben. Meer rendement per paneel dus.“

Achmed Mohamed, salesmanager Solar bij LG

Prijs

De prijs van de LG-solarpanelen ligt wat hoger dan van andere panelen en dus is het volgens Mohamed van belang om een rekensom te maken. “De Nederlander vergelijkt nog altijd sterk op prijs. Wat heeft de buurman betaald en wat kan ik er over vinden op internet? Omdat het langere termijn investeringen zijn, moet je een zorgvuldige rekensom maken. Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je voor onze panelen in aanschaf iets meer betaalt, maar dat ze veel meer opleveren.” Een ander aspect waarin Nederland volgens Mohamed verschilt ten opzichte van omringende landen is de belangstelling voor esthetiek. “In Nederland kiest men vaak voor zwarte panelen, puur omdat men dit mooier vindt.”

Totaal energieplan

Een andere trend is de vraag van met name eindgebruikers naar een totaal energieplan. Mohamed: “LG Electronics biedt ook andere energie-oplossingen voor de ‘slimme woning’ met het oog op de toekomst. Vanuit dit oogpunt is Nederland een belangrijke doelgroep, maar niet fundamenteel anders dan andere Europese landen. Overal in Europa gaat de trend richting efficiënte bouw en energie-efficiënte renovatie om aan de doelstellingen vanuit de EU te voldoen. Wij horen van installateurs dat steeds meer partijen daar ook verlichting en verwarming in meenemen. Wat kost het bijvoorbeeld om een warmtepomp te installeren, of alle lampen te vervangen door LED? De installateur doet er goed aan om daarop in te spelen. Wat betreft ons solardeel van het verhaal; wij verzorgen speciaal voor installateurs trainingen en bijscholingsdagen. Simpelweg, omdat hier in Nederland de installateur nog altijd een cruciale positie inneemt. De eindgebruiker oriënteert zich op internet, maar komt voor het uiteindelijke advies toch vaak terecht bij de installateur.”

Deel dit artikel

permalink