'Zonder duurzaam vervoer geen duurzame bouw'

Aan alle kanten zoeven ze voorbij op de weg: voertuigen van bouwbedrijven, installateurs en andere bouwgerelateerde bedrijven. De bouw heeft naast goederentransport ook flink wat kleinere (personen)auto's op de weg, met een enorme impact op de CO2-voetafdruk. Er zijn dan ook legio kansen, want zonder duurzaam vervoer geen duurzame bouw.

Gelukkig is duurzaam bouwen en aanbesteden steeds meer verankerd in de bedrijfsvoering. Dat de bouwwereld de CO2-prestatieladder beklimt is meer regel dan uitzondering. Om een plek op de ladder te behouden moet ambitieus en serieus ingezet worden op reductie van broeikasgassen. Binnen deze verduurzamingsplannen lijkt het verduurzamen van het vervoer een ondergeschoven kindje.

Wat betekent vervoer nu eigenlijk voor de CO2-uitstoot van een typische bouwonderneming die volgens de CO2-prestatieladder is gecertificeerd? Uit een eigen onderzoek van gecertificeerde bedrijven wordt duidelijk dat 28 – 85% van de voetafdruk van deze bouwbedrijven veroorzaakt wordt door vervoer. Duidelijk is dat het besparingspotentieel groot is.

Stappen nemen

Overstappen op zuinige personenauto’s is een logische stap die door veel partijen al is genomen, maar met rijgedrag is een grote besparing simpel te halen. Zuinig rijden bespaart gemakkelijk zo’n 8 tot 10% brandstof en dus CO2. Een ander voordeel van het Nieuwe Rijden is dat het aantal schadegevallen met 30% vermindert.

In samenwerking met Duurzaam Gebouwd presenteren Climate Neutral Group en Prodrive Learning daarom de ‘The Dutch Eco Drivers League’, een nieuwe rijstijlcompetitie in Nederland. Bij de deelnemende bedrijven wordt het besparingspotentieel in kaart gebracht. De deelnemers worden tijdens de competitie online getraind in het Nieuwe Rijden.

Kostenbesparing en benchmarking

Gedurende de competitie wordt de rijstijl gemonitord en bijgestuurd om zo blijvend het zuinige rijgedrag te waarborgen, dat gemiddeld een besparing van €180 per auto in negen maanden oplevert. Daarnaast is het dankzij benchmarking eenvoudig om te zien hoe de eigen organisatie presteert ten opzichte van andere bedrijven.

Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd en ambassadeur van The Dutch Eco Drivers League: “Zeker in de bouwsector is duurzaamheid steeds belangrijker als USP, vooral in aanbestedingen zie je de eis terugkomen. Meedoen is dus een slimme keuze. Niet alleen bespaart een bedrijf geld, ook zorgt het voor minder CO2-uitstoot.”

Geïnteresseerden kunnen meer informatie over het initiatief vinden op de officiële website van The Dutch Eco Drivers League. Hier worden tevens de besparingsmogelijkheden en de kansen die samenhangen met deelname uiteengezet.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Climate Neutral Group