Leerlingen voeren BREEAM Medior-scan uit

Leerlingen van het Stabrecht College Geldrop voerden een BREEAM Medior-scan uit en inventariseerden hoe groen hun school eigenlijk is. De enthousiaste leerlingen willen de communicatie omtrent duurzaamheid binnen hun school verbeteren.

Om kinderen vertrouwd te maken met duurzaamheid, heeft de Dutch Green Building Council (DGBC) een lespakket voor middelbare scholen ontwikkeld onder de noemer BREEAM-NL Medior. Deze methode is afgeleid van BREEAM-NL, een beoordelingsmethode om de duurzaamheidprestatie van gebouwen te bepalen. Leerlingen van het Strabrecht College in Geldrop hebben een BREEAM Medior scan uitgevoerd van hun eigen school.

Inspirerende week

Hoewel de verwachtingen anders waren, bleek het een inspirerende week te zijn. Tijdens de Brainportweek, die de school organiseerde, hebben de leerlingen uit 3 VWO onderzocht hoe de school presteert op het gebied van energie- en waterverbruik, aantrekkelijkheid van de school, groen op school en communicatie over duurzaamheid. Ragna Clocquet van Royal HaskoningDHV heeft de leerlingen begeleid bij de BREEAM scan.

Ragna Clocquet over de begeleiding: “Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Royal HaskoningDHV heeft deze maatschappij een belofte gedaan: Enhancing Society Together. We zetten ons in voor de duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving en dragen hiermee bij aan onze eigen toekomst en aan die van onze kinderen. Wij willen kinderen inspireren en motiveren voor een duurzame ontwikkeling en de fascinerende wereld van de technologie. “

Score en presentatie
De leerlingen hebben de score bepaald en een presentatie gemaakt. De resultaten en verbetervoorstellen zijn gepresenteerd aan de directeur en hoofd facilitaire zaken van de school. Qua groen scoorde de school goed. Er is zelfs een buitenlokaal waar lesgegeven kan worden. Wat betreft water- en energiegebruik scoorde de school redelijk. Opvallend was dat de communicatie over duurzaamheid te wensen over liet.

Ideeën

Hier willen een aantal leerlingen wat aan gaan doen. Verrassende ideeën die zijn geuit, zijn het organiseren van een duurzaamheidsweek tijdens een normale schoolweek. Een groot bord in de hal met een wedstrijd om binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld een week, zoveel mogelijk water en energie te besparen. Een moestuin op de plaats van het noodgebouw, waar de leerlingen zelf groentes verbouwen en die verkopen in de kantine. En een ideeënbus op Facebook, met de insteek: hoe meer likes, hoe beter het idee.

Enkele citaten van enthousiaste leerlingen: “Sinds dit project let ik steeds meer op duurzaamheid. Niet alleen op school, maar ook thuis.” “Ik had geen idee wat duurzaam bouwen was. Door dit project zijn we overal op gaan letten. En als we door de school lopen, krijgen we steeds ideeën wat we kunnen verbeteren.”

Expert- en assessorrol

Royal HaskoningDHV is als expert en assessor betrokken bij de BREEAM-certificering van diverse projecten, zoals Museum Het Valkhof te Nijmegen, diverse bankkantoren van ABN Amro en de Internationale School Eindhoven. Lees meer over de rol van de organisatie met betrekking tot BREEAM in het onlangs verschenen BREEAM Magazine #2.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Royal HaskoningDHV