Kantoorbeleving voor verbetering vatbaar

De belevingsprestatie van kantoren is gemiddeld genomen matig. Huurders zijn positiever dan de medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van WPM Research met betrekking tot kantoorbeleving.

De algemene waardering voor kantoorgebouwen is maar net voldoende en wat betreft vestigingseisen zijn wat bijzonderheden te melden. Zo is de nabijheid van openbaar vervoer voor huurders de belangrijkste eis, direct gevolgd door autobereikbaarheid en een goed onderhouden pand op de derde plek. Veel minder belangrijk is nabijheid van klanten en nabijheid van gelijksoortige bedrijven.  

Dringende behoefte

In de ogen van medewerkers is de gemiddelde werkomgeving niet inspirerend, niet verrassend noch gevarieerd. Daarnaast is de omgeving zeker niet innovatief, dynamisch of creatief. Daarnaast laat het onderzoek zien dat zowel huurders als medewerkers meestal geen dringende behoefte hebben aan ondersteunende faciliteiten. Winkels ziet men als aanvulling, evenals een lunchroom.

Potenties onbenut

Wat opvalt is dat huurders vinden dat de potenties van de plek onvoldoende worden benut. Dit kan een signaal zijn voor eigenaren dat beter contact met huurders kan leiden tot beter inzicht in de kansen van een locatie en het benutten ervan.

Klachten werkplek

Verder betrekt het onderzoek klachten over de werkplek, die relatief vaak voor komen. Aandachtspunten zijn de ruimtelijke indeling van de plek en de aankleding van het gebouw. Het is vaak slecht gesteld met de warmteregulering en mensen raken zeer matig geïnspireerd over hun werkomgeving.

Meer informatie over deze onderwerpen vindt u in het onderzoek van WPM research.

Deel dit artikel

permalink