‘Begeleid je klant naar duurzaamheid’

Als gastheer van Dutch Green Building Week beleeft Provincie Gelderland een drukke week. Vanochtend stond het seminar 'Energietransitie, onderwijs en bouw' op het programma, waarbij de deelnemers vooral werden aangespoord te geven en te delen. Duurzaam Gebouwd was erbij.

“Hoe sluiten vraag en aanbod in de bouw en het onderwijs op elkaar aan en hoe verbeteren we deze connectie”, vroeg Paul Stein, beleidsadviseur Wonen en Energietransactie van Provincie Gelderland, bij de opening. Hij liet daarna het woord aan Ron van Wijk, die als docent van Hogeschool Arnhem en Nijmegen vertelde wat deze hbo-instelling op het gebied van duurzame bouw verricht.

Huidige en toekomstige bouwpartners

Hierbij noemde hij als voorbeelden de HAN Innovatielabs 'Duurzaam Bouwen' en 'Duurzame Energie', waarin de huidige en toekomstige bouw- en kennispartners elkaar ontmoeten. “Dankzij Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen vraagt de bouwsector niet louter hulp aan de overheid, maar heeft ze zelf in de gaten dat ze moet veranderen. Hierbij kunnen wij als HAN helpen. Ons instituut Built Environment is een post-hbo bouwkostenopleiding, met onder meer ‘Herbestemmen van beeldbepalende gebouwen’. Hierbij geldt de bouwer als regisseur.” Daarnaast nodigt HAN in haar Biobased Innovation Center, dat haar eigen studenten ontwerpen, bouwbedrijven uit deel te nemen.”

In dit verhaal miste een van de aanwezigen de aansluiting met het mbo. “Zij vullen straks grotendeels de bouwsector in.” Volgens Stein hadden 2 mbo’ers toegezegd om te komen. “Maar beiden konden niet: de een vanwege zijn vervolgopleiding, de ander vanwege zijn wereldreis."

Overstappen op duurzaam bouwen

Alle aanwezigen vinden dat het onderwijs en het bedrijfsleven elkaar moeten helpen. “We zijn er allemaal over eens dat de bouwsector het moeilijk heeft”, zegt gespreksleider Robert de Graaff. “Waarom dan niet innoveren en overstappen naar duurzaam bouwen?” Heel eenvoudig, zegt Ton Beliën van Provincie Gelderland. “Een medicijn gebruik je pas als je vindt dat je ziek bent. En dit geldt overigens niet alleen voor de bouwsector. Iedere sector vindt het moeilijk om te innoveren.”

Daarnaast bestaat de markt volgens hem uit 3 delen. “Het eerste deel wil niet overstappen op duurzaamheid, het tweede deel wil wel maar krijgt zijn klanten niet mee. Slechts het derde deel lukt het.”

Volgens Marianne Noordanus ligt de oplossing voor het oprapen. “Zo’n 10 jaar geleden had niemand een smartphone en nu kan niemand meer zonder. Apple heeft iets gemaakt zonder dat de klant dit kende, maar toch is het een succes. Bedenk dus wat je klant morgen wil.”

Al samenvattend zegt De Graaff daarom: “Begeleid je klant naar duurzaamheid en kom zelf in actie.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten