Circulair inkopen leidt tot duurzaam kantoor en CO2-reductie ProRail

De inrichting van nieuwe Verkeersleidingspost Utrecht van ProRail wordt voor een flink deel circulair ingekocht. Het bedrijf doet als een van de eerste bedrijven in dat kader mee in de Green Deal Circulair Inkopen. De Verkeersleidingspost is een pilot in deze Green Deal.

Vorig jaar ondertekenden 18 partijen in de publieke en private sector de Green Deal Circulair Inkopen. Dat aantal bedrijven is uitgegroeid tot 28 partijen, waaronder ook ProRail dat als een van de eerste een pilot uitvoert op dit vlak. Ook Duurzaam Geproduceerd-Expert Michel Schuurman van MVO Nederland – een van de ondertekenaars – blogde al eerder op Duurzaam Geproduceerd over deze Green Deal. 

Inmiddels vlot de bouw van de nieuwe Verkeersleidingspost en komt de inrichting in beeld. "Toen ze vroegen om binnen de Green Deal Circulair Inkopen mee te werken aan een pilot stemden we in terwijl we weinig bekend waren met de circulaire economie", vertelt Geerke Versteeg, projectleider Facilitaire Inrichting bij ProRail, op de website Ondernemend Groen. Doel van de Green Deal circulair inkopen is de levenscyclus van producten te sluiten, door ze bijvoorbeeld te hergebruiken, herbestemmen of te recyclen. "Wij kozen ervoor om de losse inrichting en de vloerbedekking circulair in te kopen", vervolgt Versteeg. "Bij de vloerbedekking zijn we nu in de contractfase. Voor de inrichting hebben we echter iets meer tijd nodig omdat het productenpakket minder homogeen is. Het garanderen van kwaliteit en flexibiliteit gedurende de looptijd van het contract is daardoor moeilijker te concretiseren. Toch verwachten we in november het contract te tekenen, want voorjaar 2015 wordt de Verkeersleidingspost in gebruik genomen."

Aanzwengelen

ProRail Facilitaire Zaken hoopt door deze nieuwe wijze van inkopen de markt aan te zwengelen. "Wat opvalt is dat er een aantal koplopers zijn, maar ook dat veel marktpartijen de stap naar de circulaire economie nog niet zetten. Dat heeft niet uitsluitend technologische redenen. Zo vragen wij bijvoorbeeld om de producten terug te nemen en opnieuw in te zetten, maar blijkt bij leveranciers dat de afzetmarkt voor ‘tweedehands’ nog beperkt is."

Contract

Een andere vraag waarmee ProRail werd geconfronteerd was: wat zet je in een contract? Versteeg: "Dat bleek minder moeilijk dan we op voorhand verwachtten. Wij gebruiken als basis het gedachtegoed van een prestatiecontract en een gebruiksovereenkomst. Daarnaast hebben we geleerd dat circulair inkopen op kleine schaal toepasbaar is en dat we ook kleine stapjes kunnen zetten. Bijvoorbeeld door in een contract op te nemen dat producten na opdracht hergebruikt moeten worden. Dat heeft tot nieuwe inzichten geleid. Zo kijken we bijvoorbeeld hoe we circulaire aspecten kunnen inpassen bij herzieningscontracten."

In opdracht van ProRail heeft het architectenbureau De Jong Gortemaker Algra het ontwerp gemaakt voor de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht. dJGA is verantwoordelijk voor het bouwkundige, interieur- en constructieve ontwerp. 

Bron: Ondernemend Groen

Deel dit artikel

permalink