'Hoe samen werken samenwerken wordt'

In 2009 is bij Omnia Wonen het idee ontstaan het onderhoud van de woningen meer vanuit de behoefte van de huurder op te pakken. Daarbij spelen uitvoerende partijen als aannemers en schilders-/vastgoedonderhoudsbedrijven een belangrijke rol in het oppakken van onderhoudsvraagstukken. Met deze ketensamenwerking dingt Omnia Wonen mee naar de Supply Chain Award, die wordt uitgereikt tijdens het Duurzaam Gebouwd Congres op 13 november.

Voorop staat dat deze partijen in staat zijn hun eigen belang ondergeschikt te stellen aan het gezamenlijke belang, namelijk de zorg voor deugdelijke woningen voor huurders van Omnia Wonen met een gezond maatschappelijk én financieel rendement, waarbij continuïteit voor alle partners gewaarborgd is.

Medio 2009 is gestart met de selectie van aannemingsbedrijven en begin 2010 met de selectie van schildersbedrijven. Nadat de keuze officieel werd vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst is de onderhoudsorganisatie in nauwe samenwerking opgezet en verder ontwikkeld. Zo zijn de missie en visie van de organisatie benoemd en zijn KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) vastgesteld om de voortgang van de samenwerking te monitoren en te optimaliseren.

Beter samenwerken

In 2010 is een traject ontwikkeld om de mensen van de onderhoudsorganisatie beter met elkaar te laten samenwerken. Daarmee wordt plezier in werken, het inzetten van vakkennis en het organiseren van efficiënt werken beoogd. Volgens de onderhoudsorganisatie maken mensen het verschil en wordt het succes bepaald aan de hand van hoe individuen met elkaar samenwerken. In groepstrajecten gericht op samenwerking en persoonlijke ontdekking is een gezamenlijk doel benoemd. Ook zijn de doelstellingen en belangen van alle partijen door de andere geaccepteerd en soms ondersteund.

Verlaten

De meestal traditionele wijze van werken zowel bij de opdrachtgever als de opdrachtnemen is hiermee zo goed als verlaten. Het werken aan vertrouwen in elkaar en dit geldt voor medewerkers binnen de organisatie en medewerkers over de organisatie heen, is een van de belangrijkste activiteiten waaraan in de eerste drie jaar van de samenwerking is gewerkt. Ook zijn de werkprocessen met alle partijen en op alle niveaus op elkaar afgestemd en daar waar nodig en mogelijk verbeterd.

De corporatie heeft het belang van haar huurders op haar onderhoudspartners overgebracht en bewustzijn hierop gestimuleerd bij de medewerkers van deze bedrijven. Dit is bijvoorbeeld gebeurd via voorlichting en actieve deelname aan diverse bijeenkomsten met alle lagen binnen de bedrijven.

Ketenintegratie is hiermee niet op projectniveau ingestoken, maar op een meer structurele wijze van samenwerking om zo betere resultaten te verkrijgen over de hele reeks van activiteiten waarmee de betrokken bedrijven voor Omnia Wonen een besparing op de onderhoudskosten bieden en Omnia Wonen het bedrijfsleven continuïteit garandeert.

Supply Chain Award

Met deze ketensamenwerking dingt Omnia Wonen mee naar de Supply Chain Award, die wordt uitgereikt tijdens het Duurzaam Gebouwd Congres op 13 november. De award wordt uitgereikt aan een team van ketenpartners voor hun prestaties op het gebied van ketensamenwerking in de bouw en/of renovatie.

Deel dit artikel

permalink