Software Sluiskiltunnel beschikbaar

Croon Elektrotechniek stelt  als onderdeel van CBT (Combinatie BAM-TBI) – de software voor de Verkeers- en Tunnel Technische Installaties (VTTI) van de Sluiskiltunnel in Zeeuws-Vlaanderen, ruim voor de tunneloplevering beschikbaar.

Voordat deze onsite beschikbaar kwam, is de software functioneel getest in een virtuele tunnel, die op het kantoor in Roosendaal is gebouwd. Het is bijzonder dat in Nederland de complete besturing en bedieningssoftware vijf maanden voor oplevering beschikbaar is. De Sluiskiltunnel gaat op 23 mei 2015 open voor het verkeer, ruim 5 weken eerder dan gepland.

Bedieningssoftware

De software verzorgt de bewaking en bediening van alle VTTI in de Sluiskiltunnel. De testen zijn met een klein team van specialisten en opdrachtgever BV KKS uitgevoerd, waarbij deelsysteem voor deelsysteem inbedrijf is gesteld en is gekoppeld aan de besturing en bedieningssoftware van de Sluiskiltunnel. De volledige VTTI zullen in de loop van de tweede week januari in bedrijf zijn gesteld, waarna systeemtesten (SAT) uitgevoerd gaan worden. Na oplevering onderhoudt CBT de installaties 2 jaar. Het gaat om in totaal 54 installaties op het gebied van onder meer signalering, bediening, beveiliging, verlichting, ventilatie, communicatie, energievoorziening en evacuatie.

Verkeersknelpunt

De brug bij Sluiskil over het kanaal van Gent naar Terneuzen is een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open. De Sluiskiltunnel biedt de oplossing. Deze tunnel bestaat uit 2 buizen met elk 2 rijstroken. De lengte van de totale tunnel inclusief toeritten wordt 1.330 meter, het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP. De Sluiskiltunnel zal comfortabel zijn voor de weggebruiker. Bij het inrijden van de tunnel is het niet donker; de binnenzijde wordt, afwijkend van de nabij gelegen Westerscheldetunnel, afgewerkt met lichte panelen. De tunnel heeft boven de westelijke toerit een bedieningsgebouw. Aan de oostzijde bevindt zich de technische ruimte.

De Sluiskiltunnel is een geboorde tunnel. Vergeleken met een afgezonden, rechthoekinge tunnel is er meer ruimte voor de technische installaties boven en onder de rijbanen. Deze hoeven dus niet in een gang tussen de rijbanen te worden geplaatst. De ronde vorm zorgt voor een akoestische uitdaging voor de geluidsinstallaties, omdat geluid eerder reflecteert en spraakverstaanbaarheid een vereiste is. Daarom wordt een speciaal geluidssysteem geplaatst dat gebruik maakt van de reflectie van geluidssignalen door middel van speciaal gevormde luidsprekers.

Samenstelling

De Combinatie BAM-TBI v.o.f. (CBT) bouwt in opdracht van Kanaalkruising Sluiskil de Sluiskiltunnel voor de Provincie Zeeland. CBT is een samenstelling van de twee concerns: Koninklijke BAM Groep en TBI Holding. Onder de combinatie werken vier bedrijven samen: BAM Civiel, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Croon en Mobilis.

BAM Civiel en Mobilis zorgen voor het civieltechnische werk, zoals het betonwerk rondom en in de tunnel, de kunstwerken (viaducten, bruggen, en dergelijke) en de wegenbouw. Wayss & Freytag Ingenieurbau verzorgde de boorwerkzaamheden. Croon Elektrotechniek verzorgt de VTTI.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer nieuws uit Terneuzen, Zeeland