Wakker worden met … Piet van Loenhout

Duurzaamheid zit in de bedrijfsprocessen en de serviceconcepten, waarmee Berkvens de markt bedient. Toch vindt algemeen directeur Piet van Loenhout dat er winst valt te behalen, als het gaat om de acceptatie in de bouwketen van duurzame innovaties.

Jullie zijn betrokken bij Brainport Sustainability & Innovation. Wat zijn de ontwikkelingen?

“Dat gaat over Cradle-to-Cradle (C2C), maar is tot op heden nog lastig te implementeren. Nu werken we al deels circulair, maar omdat vollediger te kunnen doen zouden we samen met ketenpartners ongebaande wegen moeten gaan bewandelen. De huidige situatie in de bouw helpt echter niet mee en maakt het heel moeilijk om met C2C-innovaties te komen. Je krijgt dan bijvoorbeeld herontwerpen op productniveau, wat vervolgens producten oplevert die onbekend zijn bij architecten en projectontwikkelaars. Op dit moment zijn veel partijen toch geneigd te kiezen voor wat bekend is en wat op product- of componentniveau goedkoop is te krijgen. Soms kan re-engineering vanuit milieuperspectief echter direct voordelen opleveren. Een voorbeeld daarvan is onze brandwerendheidscomponent Fitec, die schaars en kostbaar tropisch hardhout in binnendeuren milieuvriendelijk vervangt.”

Wat is een voorbeeld van duurzaam samenwerken?

“Met een 10-tal aannemers en bouwers hebben wij zogeheten Value Stream Mappings (VSM’s) uitgevoerd. Dat is een soort lean-techniek om verspilling van tijd, kosten, materialen en logistiek in de keten te voorkomen. Zo’n traject is overigens wel altijd gedragen door de directie van het bouwbedrijf waarmee we deze aanpak opzetten, want anders levert het in de praktijk te weinig op. Het gaat erom dat wat in zo’n VSM wordt geleerd, project overstijgend (dus niet eenmalig) wordt toegepast. Doorlooptijdreducties van 50% en aanzienlijke proceskostenbesparingen, ook in het voordeel van het milieu, hebben we tot nu toe eigenlijk nog altijd behaald.”

Hoe gaat zo’n VSM in z’n werk?

“Dan zitten er teams van onze klant en van ons een dag bij elkaar en brengen we alle processtappen in kaart. Voor het bestellen, leveren en monteren van binnendeuren en binnendeurkozijnen zijn dat er al gauw 40 à 50. Van deze processtappen bepalen we welke eruit kunnen en wat dat inhoudt voor het totale proces. Er ontstaat eigenlijk een soort hogedrukketel waarin we samen met onze klant kijken of het sneller, goedkoper en duurzamer kan.”

Hoe belangrijk is het ENCORD Sustainable Development Charter voor Berkvens en waarom?

ENCORD is een set van gedragsregels, die grote partijen in de bouwkolom een aantal jaren terug hebben geformuleerd. Wij zijn hier geen lid van – daarvoor zijn we niet groot genoeg denk ik – maar we conformeren ons aan de uitgangspunten, die men hanteert voor een betere en duurzame wereld. Sowieso hanteren wij methoden die ons steeds duurzamer maken op strategisch en op werkvloerniveau. Mensen kunnen ideeën indienen voor verbeteringen: dat gebeurt met regelmaat en dat belonen we ook!”

Op welke wijze dragen jullie serviceconcepten bij aan duurzaamheid?

“Onze serviceconcepten zijn hoofdzakelijk van logistieke aard. Zo is er DigiPro, een digitaal inmeetsysteem voor de sparing die er is voor binnendeuren, het kozijncontour. Dat meten doen we per kozijnsparing op de bouwplaats. Vervolgens produceren we in onze fabriek CAD-CAM gestuurd precies op maat, dus kozijnvolgend. Daardoor hoeft er op de bouwplaats niet meer geschaafd te worden en is er ook geen materiaalverlies. Omdat we alles in huis produceren, zijn er weinig transportbewegingen. Dit in tegenstelling tot productiemethoden waarbij derden ‘rompdeuren’ op maat maken, voordat levering aan de bouw plaatsvindt. Wij proberen transportbewegingen te minimaliseren én te optimaliseren. En, de goede materialen op het juiste moment op de bouwplaats te krijgen.”

Welk ander serviceconcept biedt ook duurzaamheidsvoordelen?

“Dat is Logicon, waarbij we een container met de door ons vervaardigde producten met alle hang- en sluitwerk aanleveren op loopafstand van de plek waar deze verwerkt worden. De hoeveelheid die we leveren, is afgestemd op de werkwijze binnen het project. Zo voorkomen we onnodig transport. Ook verpakken we zo min mogelijk, wat kan door de levering in onze geconditioneerde containers. Verpakkingsmaterialen voor kleine onderdelen nemen we terug en scheiden we op onze locatie.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tom de Hoog