Multifunctioneel parkeergarage met wko-installaties

“We willen grote internationale evenementen kunnen huisvesten. Op die doelgroep richten we ons”, vertelt Wim Braakman, trafficmanager bij Amsterdam RAI. “Dat is dan ook de belangrijkste reden voor de bouw van onze multifunctionele parkeergarage.” Dit parkeergebouw is gereed in augustus 2016.

Volgens Braakman moet de Amsterdamse evenementenorganisator steeds vaker en steeds verder uitwijken naar andere gebieden om parkeerplaatsen voor zijn gasten te faciliteren. “We hebben geen bord met de tekst ‘vol’. De reden hiervoor is commercieel: de klanten vormen het evenement. Bij bezoekerspieken kunnen ze terecht bij onder meer de Arena, Buitenveldert en Q-Park op de Zuid-as. We zetten dan pendelbussen in.”

Parkeerplaatsen, kantoren, feesten en tentoonstellingen

Volgens Heymen Westerveld, architect bij Benthem Crouwel Architecten, vroeg Amsterdam RAI niet alleen om een parkeergarage, maar om een gebouw dat multifunctioneel inzetbaar is. “RAI wilde dat de garage omgebouwd kan worden naar kantoren, maar ook waar tentoonstellingen, feesten en andere evenementen plaats kunnen vinden. Daarnaast dient de garage een uitbreiding te zijn van de huidige garages.”

Zo heeft dit architectenbureau gezorgd voor een directe verbindingen met de aanwezige 2 garages. Daarnaast is de eerste verdieping tweemaal zo hoog (7,2 meter), met een derde van het normale aantal steunpilaren. “Dit maakt de ruimte zo open mogelijk voor feesten.”

Wokkels als stijgpunten

Aan de kant van de Zuid-as komen twee stijgpunten. “De wens was om deze zogeheten wokkels buiten de parkeervloer te plaatsen”, legt Westerveld uit. “Dit maakt het mogelijk de parkeervloeren snel te vullen en te legen. De ene wokkel is voor het stijgende verkeer, de andere voor het dalende.”

Jeroen Drenth van Continental Car Parks

De parkeergarage krijgt geen extra ventilatievoorzieningen. “De parkeergarage krijgt aluminium gevellamellen: die houden het water tegen en zorgen ervoor dat de wind erdoorheen kan”, aldus Westerveld. Wel komt er een warmtekoudeopslag-installatie, vertelt Continental Car Parks-commercieel directeur Jeroen Drenth. “In iedere wokkel leggen we een watertank aan, die over 1 miljoen liter water beschikt.”

Prefab betonskelet en prefab elementen

Dit laatstgenoemde bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en realisatie van bovengrondse parkeervoorzieningen. “De constructie van deze 30 meter hoge parkeergarage is een prefab betonskelet met kanaalplaatvloeren en brugliggers. Ook de hellingbanen zijn prefab elementen.”

Door het trappenhuis centraal te plaatsen, kan het gebouw is de toekomst eenvoudig transformeren tot een kantoren- of appartementencomplex, legt Drent uit. “De sloop van enkele corridorverbindingen in de hallen start komende september, een maand later – in oktober 2015 – beginnen we met de bouw. Uiteindelijk willen we deze parkeergarage op 1 augustus 2016 opleveren.”

Deel dit artikel

permalink