'Meer aandacht voor verduurzaming koopwoningen'

"De focus voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving moet naar de koopwoningen. Daar valt de meeste winst te behalen."

Dat liet Hein Jacobs van Jacobs Energie Advies weten tijdens het Nationale Energiecongres, dat vorige week plaatsvond in Utrecht. "55% van de 7,5 miljoen woningen is in bezit van particulieren en 68% van alle gebouwen zijn ouder dan 30 jaar. Dat komt neer op 5,1 miljoen. Woningen die sinds 1985 gebouwd zijn, moeten naar verwachting nog minimaal 100 jaar meegaan.”

Volgens hem speelt het energielabel nog een te kleine rol bij het kopen van een huis. “De meeste woningen beschikken over een energielabel D of C. Kopers vinden de wijk, de omgeving en de aanwezige faciliteiten belangrijker.”

Geld als reden voor gedragsverandering

In zijn zoektocht om huiseigenaren in beweging te krijgen, stelt hij daarom de volgende vragen. “Moeten we verplichte maatregelen doorvoeren, met een kortere terugverdientijd dan 10 jaar? Moeten kopers hun nieuwe huis verplicht nul-op-de-meter maken bij de aankoop?”

Dit stuitte op veel weerstand, vooral om financiële redenen. En dit was ook het resultaat van Hanzehogeschool-hoogleraar Carina Wiekens’ naar de achterliggende redenen van mensen om hun gedrag te veranderen. "Geld is nog steeds doorslaggevend bij gedragsverandering. Om tot energiebesparing of duurzamer gedrag te komen, moet een gedragsverandering eenvoudiger of aantrekkelijker gemaakt worden." Dit kan bijvoorbeeld met de slimme meter. "Maar ook sociale normen kunnen hierbij een rol spelen, bijvoorbeeld als de buren zonnepanelen nemen."

Pleidooi voor ESCo's

Niet alleen in de woningbouw valt veel winst te behalen. Ook in de utiliteit is dit het geval, zo liet Leendert Lam van Cofely weten. "In veel gebouwen vindt tegelijkertijd zowel koeling als verwarming plaats. Dit reguleren kan 10-tallen procenten energie besparen." Hij pleit voor een ESCo. "Dan heeft de gebouweigenaar geen omkijken meer naar het energieverbruik, daarop houden wij toezicht." 

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten