Ondersteuning in veranderend energielandschap

Half oktober verscheen op DuurzaamGebouwd.nl een bericht over Unica's overname van Hellemans Consultancy. Dit was een strategische keuze, want het geeft de technisch dienstverlener ondersteuning in het veranderende energielandschap. “Ons specialisme blijft de gebouwde omgeving, maar die wordt steeds complexer. Daarom zoeken we partners in specialistische bedrijven als Hellemans.”

In juni 2014 was John Quist net CEO van Unica toen hij samen met zijn voorganger Daan van Vliet naar Den Dolder reed om Hellemans Consultancy-directeur Arjen Leenhouts te ontmoeten. “Na die afspraak wist ik meteen: we moeten samen iets gaan doen. Dit is een bedrijf met veel kennis en juist daar zoeken we naar.”

Dat was ook Leenhouts’ idee. “Ik zocht al een tijdje naar een samenwerkingsverband met een bedrijf in de installatiesector”, vertelt hij. “Het voorstel van Unica sprak me het meest aan. Hun specialisme ligt in de gebouwde omgeving, die van ons erbuiten. Wij zoeken continu voor onze klanten uit wanneer en bij wie ze het best energie kunnen inkopen.”

Profiteren van prijsschommelingen

Hoewel Unica op den duur Hellemans Consultancy volledig overneemt, blijft deze onderneming uit Den Dolder wel opereren onder eigen naam. “Dat was ook onze voorwaarde”, laat Leenhouts weten. “In ons dagelijks werk verandert vrijwel niets.” Dat werk bestaat onder meer uit energiemanagement en het inkopen van energie op basis van Europese aanbestedingen, risicoanalyse en -strategie en contractmanagement. “Zo fluctueert de prijs van aardgas enorm door allerlei marktontwikkelingen, zoals de neergeschoten MH17 in juli 2014, een schrikreactie vanwege de eerste tekenen van winter in november 2014 en de olieontwikkelingen in de paar maanden. Hoe hoog of laag een prijs is, maakt me niet uit. Het gaat mij om die fluctuering. 3 medewerkers houden het nieuws daarom constant in de gaten.”

Die prijsschommelingen gelden overigens niet alleen voor aardgas en elektriciteit, maar ook voor aardolie, steenkool en CO2-certificaten. “Hoe meer opties klanten hebben, hoe belangrijker het voor hen is om hier op een intelligente manier mee om te gaan. We krijgen dan ook steeds meer vragen van onze klanten over de energiecertificaten met betrekking tot de handel en opwekking van duurzame energie”, vertelt Leenhouts. “We hebben de laatste jaren gemerkt dat het energielandschap behoorlijk veranderd is.”

Hellemans stelt bij de inkoop kritische vragen aan zijn klanten. “Wil je zo goedkoop mogelijk, wil je écht bijdragen aan een betere maatschappij en hoe afhankelijk wil je zijn met je energieopwekking? Het gaat hierbij om de mix en om de energieopwekking op lange termijn.” 

Investeren in duurzame energie

Beide heren merken dat steeds meer bedrijven aan die betere maatschappij willen bijdragen. “De geesten zijn er rijp voor”, denkt Quist. “Dat bleek ook tijdens de Klimaattop in Parijs, eind vorig jaar. Met het getekende klimaatverdrag gaven alle landen aan dat het belangrijk is om de uitstoot van broeikasgassen en schadelijke stoffen terug te dringen. En mede door de betere economie horen we van steeds meer klanten dat ze willen investeren in duurzame energie.” 

Voor Unica begint het echter eerder in het proces. “Met onze installaties zorgen we voor energiebesparing bij klanten. Hoe meer energie ze besparen, hoe minder ze hoeven te gebruiken.”

Smart buildings

Vorig jaar nam Unica ook een deel van het failliete Imtech Building Services over. Waar díe acquisitie volgens Quist
toevallig op Unica’s pad kwam en daarbij de autonome groei een boost gaf, zat achter de overname van Hellemans Consultancy een meer strategische gedachte. “Hierbij blijft de gebouwde omgeving ons specialisme”, verklaart hij. “Die omgeving wordt echter steeds complexer, want in gebouwen speelt intelligentie een steeds belangrijkere rol in de vorm van smart buildings. In mijn ogen staat de driehoek van ICT, elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties centraal. Hierbij stijgt de invloed van big data.”

Zo introduceerde Unica anderhalf jaar geleden SmartLed. “Deze innovatie werkt op basis van data: het weet welke ruimten bezet zijn en waar dus verlichting, koeling en verwarming aan moet. Maar hierbij blijft het niet, want schoonmakers en beveiligers weten zo ook exact welke ruimte zijn gebruikt en waar ze dus wel en niet hoeven te zijn. We praten nu met een onderwijsinstelling om deze noviteit aan het lesrooster te koppelen.”

Ook Hellemans Consultancy kan big data goed gebruiken, laat Leenhouts weten. “We kunnen het inzetten om exact te weten wanneer we het best bijvoorbeeld duurzame stroom in kunnen kopen. Zo vullen we elkaar aan. Ik wil echter wel onafhankelijk blijven en dus niet gebonden zijn aan één energieleverancier. Unica ziet hiervan de waarde in.”

Dit artikel staat ook in de februari-editie van Duurzaam Gebouwd Magazine. Foto: John Quist (links) en Arjen Leenhouts.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten