De spagaat tussen budget en duurzaamheid van een school

Bij het bouwen van een school met een onbeperkt budget kan een school optimaal duurzaam gebouwd worden. In de praktijk hebben partijen echter te maken met een beperkt budget. Daarnaast zijn de wensen van het schoolbestuur, het advies van de architect voor het ontwerp van de school en het advies van de installateur voor het ontwerp van de benodigde installaties van belang.

Bij Van Dorp staan wij regelmatig voor dit soort dilemma’s. Wij begrijpen dat het lastig is om uit een spagaat van diverse belangen te komen. De vraag is dan ook: Hoe kunnen deze partijen omgaan met de spagaat tussen het te besteden budget en de duurzaamheidwensen van een schoolgebouw?

Bouwteam versus traditionele bouw

Het samenstellen van een bouwteam is een goede start om tot een duurzaam schoolproject te komen binnen het gestelde budget. Een bouwteam bestaat uit een afgevaardigde van het schoolbestuur, een architect, een bouwkundig aannemer en een adviseur vanuit een installatiebedrijf op het gebied van duurzaamheid.

Een bouwteam wordt voor aanvang van het project samengesteld en blijft samen tot het moment van aflevering en nazorg. Het bouwteam is verantwoordelijk voor het totale ontwerp, hetgeen een beter product oplevert. Er is namelijk sprake van eigen inbreng en advies, waar het hele bouwteam achterstaat. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier van werken, waarbij de opdracht al uitgeschreven is in een bestek.

De oplossingen voor een duurzame school, die door een bouwteam gekozen worden, zijn onderhoudsvriendelijk. In beginsel kan de aanschaf soms duurder zijn, maar er wordt ook gekeken naar de lange termijn, waarbij bijvoorbeeld de levensduur langer kan zijn, waardoor de kosten lager zijn en het energieverbruik minder is (Total Cost of Ownership).

Lange termijn advies

In een ideaalsituatie zou een schoolbestuur een budget voor exploitatie voor de komende 15-20 jaar op moeten stellen, waarbinnen het bouwteam de duurzaamheid van de installaties kan bepalen. Door middel van slimme energie-inkoop, het inzetten van duurzame en energiezuinige installaties en het in de exploitatieperiode voeren van onderhoud kan er een grote besparing op het energieverbruik gerealiseerd worden, waarbij de verantwoordelijkheid van de exploitatie bij de uitvoerende partijen ligt.

Op deze wijze heeft de klant inzichtelijk wat de komende jaren de exploitatie- en energiekosten zullen zijn en komt men niet voor onverwachte kosten te staan.

Vertouwen = must

Het belangrijkste instrument binnen het bouwteam is vertrouwen. Alle partijen dienen onderling hun vertrouwen naar elkaar uit te spreken. Bij Van Dorp hebben wij ervaren dat door elkaars expertises te vertrouwen het beste ontwerp, een goede samenwerking en een prachtig eindresultaat ontstaat.

Op basis van het beschikbare budget en de wensen van de klant kan de meest optimale oplossing gekozen worden. Als een school bijvoorbeeld de elektriciteitsprijs wil verlagen, maar hiervoor weinig budget heeft kan bijvoorbeeld het aanbrengen van sensoren al een aardige energiebesparing opleveren tegen relatief lage kosten. Bij een hoger budget zal men kiezen voor het plaatsen van ledverlichting, hetgeen hogere investeringskosten betekent, maar ook een hogere besparing oplevert.

Hoe kom je uit de spagaat?

Door het bouwkundig ontwerp, het installatieontwerp en het gebruik van de school goed op elkaar af te stemmen kom je tot goede keuzes voor duurzame oplossingen. Daarnaast is het heel belangrijk dat partijen elkaar vertrouwen ter bevordering van een goede samenwerking en openstaan voor elkanders situatie.

Wilt u meer weten over duurzame oplossingen voor uw schoolgebouw? Neem dan vrijblijvend contact op met Van Dorp energie op 06 51 11 22 71 of per e-mail. Stephan Leveling geeft u graag advies over de mogelijkheden voor uw schoolgebouw.

Deel dit artikel

permalink