‘Extra innoveren om verduurzamingsopgave aan te kunnen’

In aanloop naar ‘De dag van de bouw’ op zaterdag 4 juni organiseert Bouwend Nederland de actieweek ‘De bouw maakt het slim’. 5 dagen lang reist voorzitter Maxime Verhagen in een Tesla langs de meest innovatieve bouwprojecten van Nederland.

Afgelopen maandag bezocht hij onder meer de Solliance High Tech Campus, het samenwerkingsverband tussen TNO, TU/e, Holst Centre en Energieonderzoekscentrum Nederland. Zij richten zich hier op het onderzoek en de ontwikkeling van fotovoltaïsche zonne-energie. “Onze ambitie is om in 2020 energieneutraal of zelfs energiepositief te zijn”, vertelde Solliance-directeur Huib van den Heuvel. “Wij willen hierbij graag samenwerken met de bouw. Daarom willen we ervoor zorgen dat de bouwsector innovatie niet meer als bedreiging ziet, maar als kans.”

Bouw moet innovatiever worden

Ook Bouwend Nederland heeft zich dit als doel gesteld, gezien de gekozen naam van deze week. “Wil de bouw de opgaven die op de sector afkomen voor verduurzaming en renovatie aankunnen, dan moeten we nog innovatiever worden”, liet Verhagen dan ook weten. “Hoe vernieuwend we nu ook al zijn.” 

Esthetiek speelt een belangrijke rol, maar de bouwsector is dat vergeten"

Huib van den Heuvel, Solliance

In het Solliance-gebouw verzorgde Van den Heuvel een rondleiding. Hij liet zien dat onderzoekers dunne zonneceltechnologie met name testen voor toepassingen in bouwmaterialen. “We zijn nu in het stadium van de T-Ford met maar 1 model in 1 kleur”, vergeleek hij zonnecellen met de eerste in massa geproduceerde auto. “Nu de prijs snel zakt, beweegt bij zonnecellen – net als bij auto’s – de vraag richting gepersonaliseerde uitvoering: zowel in kleur en glansgraad als in afmeting. Ons doel is om zonnecellen in de hele gebouwde omgeving te integreren.”

Zonnecellen in bouwmaterialen

Hij toonde diverse bouwprojecten, waarin zonnecellen in bouwmaterialen zijn verwerkt. Zo beschikken 14 Eindhovense rijtjeshuizen van Woonbedrijf Eindhoven over in dakpannen geïntegreerde zonnepanelen en heeft Heijmans met Sonob een project met zonnepanelen in geluidsschermen. “De bouw wil dus wel”, reageerde Verhagen. “Alleen Rijkswaterstaat moet wel hiernaar vragen.”

Daarnaast vertelde TNO-onderzoeker Stan Klerks over SolaRoad: een wegdek – een fietspad in Krommenie – met daarin zonnecellen. “Om Nederland energieneutraal te krijgen, hebben we niet genoeg aan gevels en daken. Er zijn 2x zo veel wegen als daken, vandaar onze keuze.”

Op zoek naar ondernemers

Van den Heuvel liet weten te zoeken naar de Elon Musk van de bouw. “Esthetiek speelt een belangrijke rol, maar de bouwsector is dat vergeten. Niet alleen is techniek is belangrijk, maar ook design en ondernemerschap.”

Directeur Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie pleitte hier ook voor. “We zoeken ondernemers die de energietransitie willen ondersteunen. Als we in heel Nederland daken en gevels van zonnecellen voorzien, betekent dat voor bedrijven veel extra opdrachten en gaat dit ook voor veel banen zorgen.” 

De bouw wil wel"

Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

Hierbij sloot Verhagen zich aan en maakte hierbij een kanttekening. “Bouwbedrijven moeten ondernemender worden: niet meer bij de telefoon wachten op een opdracht, maar zelf op zoek gaan en bellen.”

Overigens juichte Van der Gaag dit toe. “Toen ik nog bij Natuur en Milieu zat, was de mooiste periode toen de subsidie werd stopgezet. Vanaf dat moment hebben we het wiel opnieuw moeten uitvinden.” Hij liet weten een mooie toekomst te zien, samen met de bouwsector. “In de nieuwe energievoorziening werken de energie- en de bouwsector samen.”

Gunstigere voorwaarden

Verhagen vond wel dat de overheid voor gunstigere randvoorwaarden moet zorgen. “Een goede eerste stap is dat de Eerste Kamer heeft ingestemd om de energieprestatievergoeding te verrekenen met de huurprijs. Voor coöperaties is dat een nieuwe mogelijkheid om een investering te doen en die te verrekenen met de oude energierekening. Voor investeringen vanuit netbedrijven of energiebedrijven zijn er ook al wat pilotmogelijkheden. De overheid zou die regeling moeten verruimen, want dat is volgens mij de enige manier. De meeste particulieren kunnen het zich op dit moment niet permitteren om die voorfinanciering te doen, ook al is de businesscase rond. Ook bouwbedrijven kunnen dat niet: ze komen nog maar net uit een lange crisis en hebben nog te weinig vet op de botten.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten