Wat kan de rechter met de goede voornemens van Rutte IV?

Met het aantreden van het nieuwe kabinet is het beleid rond de klimaatcrisis verdeeld over meerdere ministeries. Wil het Rijk in de toekomst rechtszaken over klimaatakkoorden voorkomen, dan moet het beleid strenger worden en moeten er resultaten worden geboekt. Aldus een van de conclusies uit het Klimaatakkoord-webinar ‘Klimaat: politiek of rechter?’.

Met de fotosessie op de trappen van Paleis Noordeinde is er vandaag een nieuw kabinet (Rutte IV) aangetreden en krijgt de duurzame bouwwereld met de volgende vijf (!) ministers te maken:

Dan is er nog een minister voor Milieu, al geldt die titel voor staatssecretaris Vivianne Heijen (Infrastructuur en Waterstaat) alleen in het buitenland. Verder zou je ook Hanke Bruins Slot, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, hieraan kunnen toevoegen, tenzij een veelheid aan onderwerpen gaat verschuiven naar andere ministeries. Bovendien zal de staatssecretaris van Mijnbouw, Hans Vijlbrief, het pad van de bouw ook wel vaker gaan kruisen.

Uitvoering

Als dit Nederlandse kabinet ook niet snel in de rechtbank wil aantreden, is het tijd voor actie. Het regeerakkoord (zie onder) is een goede aanzet, maar het gaat om de uitvoering van de plannen. Aldus de belangrijkste conclusie uit het recente Klimaatakkoord-webinar.

In 2015 werd de overheid door de rechtszaak over het klimaatbeleid van Urgenda gedwongen om zich te schikken naar eerder afgesproken klimaateisen. “De politiek maakt de regels, maar de rechter zorgt dat ze uitgevoerd worden”, aldus directeur Donald Pols (Milieudefensie) tijdens het webinar. Over de spectaculaire terechtwijzing van de overheid zei Dennis van Berkel (Urgenda): “De politiek is zelf verantwoordelijk, dus voor de rechter was dit een enorme stap: is de staat door de ondergrens heen gezakt, of niet?”

De nieuwe, verantwoordelijke politici kunnen alvast hun borst natmaken. Tijdens het webinar vertelde Katy Olivia van Tergouw (Stop Ecocide) dat er een zaak bij het Internationaal Strafhof wordt voorbereid, waarin dat hof zich moet gaan buigen over ‘ecocide’ als misdaad: grootschalige en langdurige aantasting van ecosystemen.

Burger, politiek, rechter?

Tijdens het webinar stelde Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra de rechtszaken tegen de staat ter discussie: “Urgenda zegt dat ze namens de bezorgde burger processen aanspannen, maar dat is niet namens mij. Hiermee nemen ze plaats op de stoel van de politiek en zo onttrekt dit zich aan het gezicht van de kiezer. Het gaat hier bijvoorbeeld niet over klimaatadaptatie of over kernenergie. Daar moet de kiezer over gaan.”
Zijn betoog kreeg tijdens het webinar, aldus Klimaatakkoord.nl, geen weerklank onder juristen. “Het gaat hier over de vraag: Heeft de staat als wetgever hier dingen laten liggen?”, zei advocaat Nicolien van den Biggelaar (De Brauw Blackstone Westbroek). Urgenda-advocaat Van Berkel voegde toe: “Het gaat onder andere over het recht op leven. Daar moet een rechter iets over kunnen zeggen.”

Strenger klimaatbeleid

Het regeerakkoord van Kabinet-Rutte IV werd door veel organisaties positief ontvangen, maar hierover kunnen geen rechtszaken worden gevoerd. Het is nu de vraag welk beleid er daadwerkelijk op de ministeries geformuleerd gaat worden op basis van deze ‘goede voornemens’. Dit zijn, samengevat door Klimaatakoord.nl, de klimaatparagrafen uit het regeerakkoord:

Algemeen

Industrie en bedrijfsleven

Energie

Gebouwen en woningen

Mobiliteit/scheep- en luchtvaart

Landbouw en landgebruik

Klimaatadaptatie

Bron: Klimaatakkoord.nl

Bekijk ook het complete webinar (deel 1):

Deel 2 en 3: https://youtu.be/soWiJCCnjMA - https://youtu.be/cING0KjSmns

Deel dit artikel

permalink