Circulair inrichten heeft de toekomst

De circulaire economie is sterk in opkomst. In steeds meer branches wordt getracht de ‘lineaire’ keten – waarbij grondstoffen worden gewonnen, gebruikt en vervolgens weggegooid – te verruilen voor een meer ‘circulaire’ aanpak, waarbij grondstoffen zoveel mogelijk worden hergebruikt.

Ook in het projectinterieur is deze ontwikkeling ‘booming’. Peter Veer van Gispen en Michael Kuiper van Desko geven een toelichting bij de wijze waarop hun organisaties bezig zijn met dit onderwerp.

Het kan niemand in de bouwsector ontgaan zijn: duurzaamheid is een trend. Vele bedrijven profileren zich sinds enige jaren als ‘duurzaam’. De reductie van CO2 staat ook bij menige fabrikant en leverancier van interieurproducten hoog in het vaandel. “‘Duurzaamheid’ is samen met ‘design’ het belangrijkste trefwoord voor Gispen”, zegt bijvoorbeeld Peter Veer, directeur van Gispen. Deze fabrikant uit Culemborg heeft zich nadrukkelijk gecommitteerd aan de ‘circulaire economie’. Het bedrijf spant zich in om grondstoffen en producten voortdurend te gaan hergebruiken. “We hebben de ambitie uitgesproken om per 2020 voor 50 procent circulair te zijn”, aldus Veer. “En vergis je niet: dat is een zeer ingrijpende ambitie. Het raakt echt aan alle aspecten binnen het bedrijf.”

Gispen is niet het enige bedrijf in de projectmeubilair-sector die zich inzet voor een verdere verduurzaming. Ook een leverancier als Desko uit Amsterdam zet zich in om het circulaire gedachtengoed breder ingang te doen vinden. Daarom heeft het bedrijf onder meer het Desko Totaal Interieurplan ontwikkeld. Dit is een circulair interieurconcept waarmee het bedrijf klanten hoopt te ondersteunen in de ambitie om duurzaam en innovatief te zijn. “Bedrijven van de toekomst zijn bedrijven die maatschappelijk bewustzijn en innovatie kunnen combineren met hun businessmodel”, zegt directeur Michael Kuiper hierover.

Michael Kuiper: “Bedrijven van de toekomst zijn bedrijven die maatschappelijk bewustzijn en innovatie kunnen combineren met hun businessmodel”,

Kennis

De vraag is natuurlijk hoe je als kantoorinrichter zo’n nieuwe businessmodel op poten zet. “Door er in de praktijk mee bezig te zijn en ervaring op te doen”, aldus Peter Veer van Gispen. “Zo hebben we een aantal jaren geleden een project gedaan voor KPN, waarbij we 2.500 gebruikte werkplekken – van een andere fabrikant – hebben teruggenomen, aangepast aan de actuele wensen en weer bij de klant hebben geplaatst. Dat zijn processen waar je veel van leert. Doordat we momenteel ook soortgelijke projecten doen met andere vooraanstaande marktpartijen en overheden bouwen we kennis op.”  

Peter Veer (Gispen): “‘Duurzaamheid’ is samen met ‘design’ het belangrijkste trefwoord voor Gispen.”

Ook bij Desko doet men volop ervaring op. In het kader van het Desko Totaal Interieurplan is het bedrijf volgens Kuiper in staat om tegemoet te komen aan uiteenlopende ‘circulaire’ klantwensen. “We kijken met elke klant naar de economisch meest voordelige oplossing, rekening houdend met de optimale levenscyclus van de producten.” Hierbij kijkt Desko samen met de klant ook naar de bestaande kantoorinrichting. “We streven ernaar om zoveel mogelijk meubels te hergebruiken”, zegt de Desko-directeur. “Dit doen we door het meubilair te revitaliseren of te hermodelleren, zodat het weer in nieuwstaat teruggeplaatst kan worden. Het overige bestaande meubilair kopen we op en verkopen we in tweedehands-staat, zodat deze meubels een tweede levenscyclus kunnen krijgen.”

Net als Desko probeert men bij Gispen bestaand meubilair zoveel mogelijk te revitaliseren. Dit heeft overigens wel grote gevolgen voor de interne logistiek in de fabriek. “Traditioneel komen aan de ene kant van de fabriek de grondstoffen binnen, je bewerkt ze, assembleert de geproduceerde onderdelen en vervolgens gaan de producten naar de klant”, aldus Peter Veer. “Bij een circulaire aanpak gaan er ook stromen binnen de fabriek de andere kant op. Want de producten die worden teruggenomen, gaan eerst naar de assemblageafdeling – waar ze gedemonteerd worden – en vervolgens komen ze ergens halverwege het productieproces weer in. Dat betekent dat je de interne logistiek van de fabriek anders moet inrichten dan we gedurende vele jaren gewend waren.”

Volgens Michael Kuiper biedt de circulaire insteek bedrijven de mogelijkheid om kosten te besparen en tegelijkertijd in te spelen op het Nieuwe Werken en bij te dragen aan een betere wereld.

Bestaand meubilair

Zowel bij Gispen als bij Desko kan de klant kiezen voor de manier waarop hij met de circulaire aanpak aan de slag wil. Michael Kuiper stelt dat de klant kan kopen, leasen, huren, huurkopen en huren met terugkoopgarantie. Ook bij Gispen zijn er diverse mogelijkheden. Peter Veer heeft het hierbij over ‘vier basiscirkels’: “Ten eerste kan de klant meubilair inclusief onderhoud  leasen voor een minimale gebruiksduur – zeg: 3 jaar – en dan besluiten om het meubilair door ons te laten terugnemen, ofwel het meubilair nog langer te leasen. Ten tweede zijn we in staat bestaand meubilair te updaten en te upgraden. Bij de derde variant kijken we of de onderdelen van een meubel waarvan de levensduur ten einde is nog op een andere manier kunnen worden ingezet. En pas wanneer ook deze derde variant niet meer mogelijk is, gaan we het materiaal recyclen.”

Beide directeuren zijn ervan overtuigd dat circulair inrichten de toekomst heeft. Bij Gispen heeft men zoals gezegd de ambitie geformuleerd om per 2020 voor 50 procent circulair te werken. Volgens Peter Veer is dat een reëel streven. “Ik merk dat er vanuit de markt vraag is naar deze nieuwe manier van inrichten”, zegt Peter Veer. “Wij zijn nu met een aantal grote partijen bezig om een circulair traject te doorlopen. Dankzij deze voortrekkers zal het circulaire gedachtegoed steeds meer gemeengoed worden.”

Ook Michael Kuiper is hiervan overtuigd: “Voor facility managers en inkopers is het een unieke mogelijkheid om kosten te besparen op de inkoop van kantoorinrichtingen en tegelijkertijd in te spelen op het Nieuwe Werken en bij te dragen aan een betere wereld.” Waarvan akte.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Henk-Jan Hoekjen