'Nieuwe energiesystemen als Vehicle-to-Grid broodnodig'

Het aantal elektrische auto’s dat in Nederland rijdt, stijgt in rap tempo. Dat vergt veel van het elektriciteitsnet en daarom zijn nieuwe energiesystemen als Vehicle-to-Grid nodig.

Bij deze technologie dient de auto zelf als opslag. Daarnaast zijn batterijsystemen kansrijk, die pieken en dalen in vraag en aanbod van energie opvangen nabij laadpunten. “Het is belangrijk dat er altijd energie is om op de laten”, zegt initiatiefnemer en directeur Mark Schreurs van Mistergreen. “Ook als de zon niet schijnt, als er in de toekomst veel tegelijk geladen wordt of als er beperkte capaciteit op het huidige energienet is.”

Langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam hebben Mistergreen, Stedin en Alfen het snellaadstation uitgebreid met een groot batterij opslagsysteem. “Met de inzet van zowel de zonnepanelen als batterij is de beschikbaarheid van onze snellaadpunten maximaal”, vertelt Schreurs.            

Superbatterij

Voor het project is een ‘superbatterij’ van in totaal 51 batterijen (90kWh) gebouwd.  Deze batterijen zijn zogenoemde ‘second life batterijen’: stroombronnen die al in eerdere projecten zijn gebruikt. Door voortdurende monitoring van pieken en dalen, de inzet van opslag en het zelf opwekken van elektriciteit uit zon, voorkomt het energiesysteem hoge investeringen door Stedin in het net.

Flexibiliteit in energie

“De snelladers vragen een dusdanig vermogen dat Stedin hier goed naar moet kijken. En omdat dit om afgelegen locaties gaat, vergt dit soms een forse investering van onze kant en een grote belasting van het net. Met flexibiliteit door opslag in batterijen of Vehicle-to-Grid kan dit worden voorkomen”, aldus directeur strategie David Peters van Stedin.

Deel dit artikel

permalink