Alles wat je nauwelijks gebruikt, is een ontwerpfout

De nul-energiewoning waarmee ik bezig was, was technisch een leuke uitdaging en super om aan te werken.

 Rekenen aan een grondbuis, drielaagsglas, een slim ventilatiesysteem, een prachtig grijswatersysteem, innovatieve constructie en originele gevelafwerking, speksteenkachel met buffervat, enzovoorts. Ik vond het vooral leuk een integraal concept te bedenken dat een goede balans geeft tussen een geïsoleerde schil en een 'lean' en 'mean' installatie. Alles wat je nauwelijks gebruikt, is een ontwerpfout.

Dijkwoning
Sociale aspecten beletten me echter verder te gaan. Wij wilden als gezin verhuizen tijdens de afgelopen zomervakantie, zodat de kinderen na de zomervakantie naar de nieuwe school konden. Tijdgebrek om naast mijn werk een huis te bouwen en de zorg dat ik vanuit mijn functie vragen krijg over de keuze van materialen en prijzen, maakten dat wij geswitcht zijn naar een bestaande woning.

Schuin tegenover de kavel waar ik nieuw zou gaan bouwen. Het is een dijkwoning met B-labeltje uit 1991 geworden, gekocht van de bank na een mislukte veiling. Dus toch een beetje geprofiteerd van de crisis... 

Hoe krijg je zo'n huis nu enigszins duurzaam?

Gezondheid
Het aanzuigen van lucht voor het rioolsysteem gebeurt via de zolder. Ontluchting ontbrak volledig. Hierdoor was er soms stank in huis en maakte het rioolsysteem herrie. Een simpele dakdoorvoer en het probleem was opgelost. Ventilatieroosters, laat staan een ventilatiesysteem, ontbreken. Ook hebben wij een gezondheidonderzoek laten doen om te kijken of er gekke dingen zijn wat betreft binnenklimaat. Gelukkig geen gekkigheid.

Landgebruik en ecologie
Mijn tuin ligt aan een sloot van het waterschap. Mooi helder en stromend water. Dit maakt een regenton overbodig. Helaas heb ik geen tijd om een voortuin te onderhouden, dus heb ik hem maar laten afgraven, waardoor er een waterpartij is ontstaan. Een stukje tegellandschap teruggegeven aan de natuur.

Transport
De woning scoort niet bepaald wat betreft transport. Een bushalte, laat staan een treinstation, is in velden of wegen te bekennen. Dus dan maar de Smart Diesel inzetten als stationsfiets.

Materialen
Heerlijk laten zitten al dat jaren negentig kunststof en Trespa. Lekker weinig onderhoud.

Energie
Vrijwel elke lamp wordt ingeschakeld via een weerstandsdimmer. Die hebben een hoog verlies. Op het vloerverwarmingssysteem is een pomp aangesloten die niet geschakeld is met de cv-ketel. Kortom, die pomp draait 365 dagen per jaar en stond op volle kracht (74W = 648KwU per jaar).

De installateur vertelde mij dat dit standaard is om verstopping van de vloerverwarming te voorkomen. Voor een paar tientjes een pompschakelaar gekocht die nu en dan draait in de zomer en ingeschakeld wordt op basis van de temperatuur (terugverdientijd een maand of drie). Opvallend is dat mijn garage ook vloerverwarming heeft. Ideaal, zijn mijn autobanden vast voorverwarmd. Ik heb wel wat werk om de rand tussen paneeldeur en wand goed te isoleren. Deze winter maar eens een thermografische foto maken.

Het huis heeft een schuin dak pal op het zuiden. Ik ga deze winter eens broeden op manieren om dat dakoppervlak te gebruiken voor dakramen, zonnepanelen en collectoren.

Stefan van Uffelen

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Stefan van Uffelen