Duurzaam comfortabel

De hoofdlijnen van het energieakkoord zijn duidelijk. Voor de gebouwde omgeving wordt ingezet op energiebesparende maatregelen en duurzame decentrale energieopwekking. Het akkoord kenmerkt zich door een groot aantal afspraken die nog concreet moet worden ingevuld.

Dit biedt de mogelijkheid om aandacht te vragen voor een onderbelicht onderwerp in het geweld van de duurzaamheidslobby: een comfortabel binnenklimaat. Dat verzin ik niet; het is vooral de wens van bewoners en medewerkers in kantoren. Uit onderzoek van USP marketing blijkt dat extra wooncomfort een van de belangrijkste redenen is om te investeren in een woning. Een lagere energierekening wordt ook belangrijk gevonden, maar scoort minder hoog. 

Hand in hand
Het mooie is dat comfortverbetering en energiebesparing hier hand in hand gaan. In de marketing zou dit aspect veel meer moeten worden benadrukt. Een zorgvuldig geïsoleerd huis, in combinatie met innovatieve installatietechniek, zorgt voor comfort en een lage energierekening.

In de beeldvorming en berichtgeving gaat het vooral over isoleren als methode om energie te besparen. Verbeterde isolatie stelt echter ook eisen aan de ventilatie. In de praktijk zien we dat dit bij renovatie niet de aandacht krijgt die het verdient. Andersom geldt ook dat energiezuinig ventileren, verwarmen en koelen niet zonder goede isolatie kan.

Kantoormedewerkers klagen niet over de hoge energierekening, maar wel over een slecht binnenklimaat. De productiviteit van medewerkers is aantoonbaar hoger in een kantoor met een aangenaam binnenklimaat. In het kader van het energieakkoord worden bouwers, installateurs en fabrikanten gevraagd een marktpropositie uit te werken. Het is duidelijk dat comfortverbetering in de woning en op de werkplek een van de belangrijkste verkoopargumenten moet worden. Een gezond en comfortabel binnenklimaat is tenslotte ook een aspect van duurzaamheid.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Kees de Schipper