Wakker worden met... Paul Jansen

Profielenfabrikant Deceuninck zet resoluut in op innovaties. En op volledige recycling. Deze wereldspeler in kunststof en composietprofielen denkt en handelt vanuit een bedrijfsmissie die inhoudt dat bouwen aan een duurzamer (t)huis’ niet alleen betrekking heeft op de eindgebruiker, maar ook op andere stakeholders, zoals woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars, distributeurs, architecten en – niet in de laatste plaats – vakmensen die met de Deceuninck-producten werken. Paul Jansen, commercieel directeur Nederland, vertelt over deze missie en zijn verbazing over de uitspraken van een minister.

Hoe groot is Deceuninck in Nederland?

“We zijn misschien nog niet zo'n bekende naam voor kunststof raam- en deurprofielen in Nederland, maar daar werken we hard aan. We richten ons daarbij op de projectmarkt en op de particuliere sector. Wij leveren onze profielen aan kozijnfabrikanten die deze vervolgens verwerken in hun eindproduct. Deze fabrikanten leveren via een dealernet aan de consument of aan de bouw. Deceuninck levert dus het systeem, noem het een halffabricaat. Op onze websites en in brochures tonen we echter wel eindproducten. Dat doen we doelbewust om zo de consument te bereiken met de sterke punten van onze raam- en deursystemen.”

De naam Deceuninck zien we dus niet op het eindproduct?

“Onze producten gaan de markt in met een beschermfolie waarop onze naam staat, maar heel wat fabrikanten verkopen onder hun eigen naam. Wel willen we in de toekomst ervoor zorgen dat onze naam als producent ook aan het eindproduct verbonden blijft.” 

Wat is de commerciële aanpak, op prijs concurreren?

“Prijs is wel het laatste wat we onder de aandacht willen brengen. Deceuninck concurreert vanuit de kernwaarden innovatie, ecologie en design. Kwaliteit is belangrijk, dat bewijzen onze ISO-certificeringen en KOMO-goedkeuring. Dat zijn voor ons belangrijke zaken.”

Kunt u dat toelichten?

“We praten niet alleen over duurzaamheid bij Deceuninck, maar we doen er in de praktijk echt veel aan. Zo hebben we fors geïnvesteerd in recycling en neemt hergebruik een grote plaats in ons productieproces in. Daarom gaan we onder meer in plaats van gegalvaniseerd staal thermische versterkingen – bestaande uit schuim op basis van recyclaat gecombineerd met staaldraad of continue glasvezels – als standaard versterking gebruiken. Deze gloednieuwe en revolutionaire technologie noemen we Linktrusion. Deze technologie passen we voor het eerst toe in de Deceuninck Zendow#neo-serie. Alle uitvoeringen bieden verhoogde thermische prestaties en zijn vanzelfsprekend recyclebaar.”

Uit Deceuninck zijn bedrijfsmissie ook actief?

“Zeker, in onze persberichten geven we er veel aandacht aan. Dat geldt overigens de hele industrietak. Als je weet wat die al jaren investeert om betere isolerende materialen te ontwikkelen voor in de bouw. Maar als je dan leest dat minister Blok weigert energiebesparing actief te promoten; ik vraag me dan oprecht af waar zijn we met z'n allen mee bezig zijn in dit land.”

Hoe is de inzameling van te recyclen materialen georganiseerd?

“Daarvoor werken we samen met het VKG. Inzamelen doen we integraal, dus ook de materialen van concurrerende fabricaten. We plaatsen – indien nodig – dan containers bij het project voor de inzameling. We bieden de inzamelaars een afgesproken prijs voor de materialen die wij vervolgens in onze recycle-installatie in het Belgische Diksmuide verwerken tot grondstof voor nieuw product. Zo faciliteren we de mensen die renoveren en tegelijk ontzorgen we de omgeving bij zo'n renovatieproject. Onder meer woningcorporaties stellen onze ondersteuning zeer op prijs.”

Wat valt er nog te winnen?

“Ik zou graag zien dat we met z'n allen nog meer dan nu uitgaan van elkaars kwaliteiten en het delen van kennis en kunde. Ik vraag me af of we ermee gediend zijn dat voor alles de laagst mogelijke prijs het belangrijkste gegeven moet zijn. Laten we de Total Cost of Ownership als uitgangspunt nemen. Verder is er echt al veel te besparen door de bouw beter te organiseren en door ketensamenwerking. Mede daarom zijn we ook lid van samenwerkingsverbanden als Isofinish en Klimaatschil.”

Prijs speelt in de keten nog steeds een te grote rol?

“Prijs is belangrijke variabele in marketingmix, maar meer nog zien wij in productinnovatie die we zowel naar bouwprofessionals als eindgebruikers actief promoten. Daarnaast hechten we veel belang aan co-creatie om de markt met totaalconcepten het beste te kunnen bieden.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Deceuninck