M’n grootje

Vorig jaar in juli overhandigde de Gezondheidsraad een rapport aan Wilma Mansveld, staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu, met als titel ‘Een gezond binnenmilieu in de toekomst’. Een belangrijk onderwerp, want uit diverse rapporten blijkt dat 70% van de gebouwen een slecht binnenklimaat heeft.

Van deze 70% blijkt de oorzaak in 65 tot 70% van de gevallen het slechte binnenklimaat een niet goed functionerende of slecht onderhouden klimaatsysteem. Een zorgwekkende ontwikkeling, want mensen brengen het grootste deel van hun tijd binnen door. Vooral binnen de eigen woning, maar ook binnen kantoor en bedrijf, school, overdekt winkelcentrum, sporthal en ziekenhuis. Daarmee heb ik denk ik al een flink deel van de gemiddelde dagbesteding gedekt.

Knelpunt

Maar zijn de moderne gebruikers van gebouwen dan zo dom dat ze niet weten dat een gezond binnenklimaat de arbeidsproductiviteit verhoogt en het ziekteverzuim verkleint? En dat een efficiënter energiegebruik de energiekosten laten dalen en de C02-uitstoot? Integendeel, ik spreek ze regelmatig en het knelt ergens anders. In de praktijk blijkt dat de investeerder niet altijd de huurder of de gebruiker is. De investeerder wil in veel gevallen minimale investeringen en hoge opbrengsten, en het liefst op korte termijn. De investeerder maakt zich geen zorgen om ziekteverzuim of energierekening. De investeerder denkt in zijn eigen verdienmodel waarbij steeds meer het total costs of ownership wordt losgelaten, waardoor dus die enorme voorraad onverhuurbare vierkante meters op termijn ontstaat. Want dit soort gedrag is net zo kortzichtig als het gezichtsvermogen van mijn grootje.

Business ecosystemen

Een gezond ecosysteem is niet iets dat buiten ons staat, maar waar we zelf deel van uitmaken. Sterker nog, we kunnen ze zelf creëren: business ecosystemen. Adner sprak ware woorden in zijn artikel in Harvard Business Review: “Als ze werken, geven ecosystemen bedrijven de mogelijkheid om waarde te creëren die geen enkele onderneming alleen zou kunnen creëren." In een dergelijk zakelijk ecosysteem co-evolueren bedrijven mogelijkheden rondom een nieuwe innovatie. Ze werken zowel coöperatief als competitief aan nieuwe producten, voldoen aan behoeften van de klant en integreren uiteindelijk de volgende ronde van innovaties. Samen dus op weg naar een bedrijfskundig en fysiek gezonde toekomst. En ik heb nog een tip voor iedereen die alleen gelooft in de kansen van het hier en nu: vertel dat maar aan m’n grootje.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Babette van Loon