Project Lely, deel 10

De oplevering van de nieuwe bedrijfscampus voor de Lely Groep in Maassluis is opgesplitst in twee fasen. De productiehal is deze week opgeleverd en het kantoor wordt eind augustus afgerond. De Lely Groep heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en wil voor het kantoor het uitvoeringscertificaat BREEAM-NL niveau Excellent behalen en voor de productiehal het hoogst haalbare duurzaamheidlabel: Outstanding. Voor een gebouw met industriefunctie is dit een primeur op het Europese vasteland.

Mascha de Mink van ontwerpend en directie voerend architectenbureau ConsortArchitects spreekt in een reeks interviews diverse partijen die bij het project betrokken zijn. ConsortArchitects heeft de supervisie over het interieur en betrok Doepel Strijkers  als interieurarchitect voor het ontwerp. Een gesprek met Eline Strijkers, interieurarchitect en directeur bij Doepel Strijkers uit Rotterdam.

Je bent als interieurarchitect gevraagd je visie te geven op de inrichting van een van de meest vooruitstrevende bedrijfscomplexen qua duurzaamheid van Europa. Wat was jullie ervaring met duurzame kantoren?

Door de combinatie van onze architectonische en interieur expertise heeft ons bureau een gevarieerde portfolio met grote en kleine opdrachten. Daarnaast doet Doepel Strijkers regelmatig strategisch onderzoek. Bijvoorbeeld het in kaart brengen van duurzame winstkansen binnen stedelijke ontwikkeling. Wij analyseren het proces en ontwikkelen aansluitend een strategie. Wij vinden het belangrijk dat ecologische, economische en sociale waarden in balans zijn. Illustratief daarvoor is het hergebruiken van  sloopstromen uit de stad en een uitvoering met sociale component zoals het Haka recycle office in Rotterdam. Ons voorstel was om  de verwerking van het materiaal te combineren met een sociale component als re-integratie. Zo veroorzaken we een win-win situatie; gerecyclede bouwmaterialen en ook nog eens winst op de arbeidsmarkt! Doepel Strijkers is dus actief bezig met het vinden van hele praktische groene oplossingen voor complexe vraagstukken.

Wat was de status van het project Lely toen je betrokken werd?

Wij zijn in een rijdende trein gestapt en dienden een interieurconcept met hoge ambities te maken dat binnen negen maanden gerealiseerd kon worden. Allereerst hebben we het bouwproject en het interieurvraagstuk bestudeerd en onze eigen uitgangspunten gepresenteerd. In ons plan wordt, binnen een logische opbouw  en met een overkoepelend concept, de structuur van plekken in verhouding tot elkaar gebracht waardoor er consistentie tot stand  komt tussen architectuur en interieur. Machiel Hopman, de architect, heeft het kantoor duidelijke waarden meegegeven. De ruimtes zijn licht, langgerekt en ondiep. Er is een logische gebouwstructuur en het is heel prettig dat door de glasgevels het landschap buiten altijd zichtbaar is. Ik vind het belangrijk om die waarden goed te benutten en heb een duidelijke verhoudingsstructuur ontwikkeld.

Hoe ben je vervolgens te werk gegaan?

Als interieurarchitect is het mijn opdracht om er voor te zorgen dat de beleving van een gebouw zorgt voor hechting onder de gebruikers. Wie zich prettig voelt in zijn omgeving, draagt dat uit. Dit soort aandacht is, zeker in dit project waar de opdrachtgever een familiebedrijf is, merkbaar aanwezig. Lely heeft een bedrijfsfilosofie ontwikkeld die de naam “Work Smarter” draagt. Een vorm van het Nieuwe Werken. Het draait allemaal om het stimuleren van effectiviteit, innoverend denken, interactie en werkplezier. Daarom is er zoveel aandacht voor het faciliteren van een prettige en inspirerende werkomgeving. Met een zorgvuldig ontworpen gebouw en het juiste interieur kun je zo’n werkfilosofie ondersteunen. Wij kijken naar oriëntatie, functies, licht, akoestiek en routes en koppelen dat aan een logische structuur. De kantoorvloeren binnen Lely krijgen een open en meanderende planstructuur waarin losse ‘kubuscellen’ en pantry’s worden geplaatst. Er komen open, informele én gesloten ontmoetingsplekken door het hele gebouw heen. Deze opzet, met een uniforme positionering en mooie zichtlijnen, zorgt voor beweging. We beogen een nieuwe kwaliteit neer te zetten waarin de nadruk vanzelfsprekend komt te liggen op communicatie.

Welke beeldtalen heb je verwerkt in het ontwerp?

Geheel in lijn met het imago vanLely als innovatief ondernemer die octrooien houdt op technische- en gerobotiseerde producten, heeft de opdrachtgever gekozen voor een invulling via de thema’s ‘Hightech’ en ‘Nature’. Hightech is de wereld die je mee maakt op de grote schaal. Dit thema zorgt voor oriëntatie en is volledig verbonden met de architectuur. Denk aan de kantoorruimtes, vergaderzalen en het auditorium. We gebruiken innovatief materiaal en de nieuwste ICT technologieën en faciliteiten binnen dit thema. ‘Nature’ is het thema voor de kleinere ervaringen.

Op plaatsen van samenkomst, zoals de hoofdentree, de espressobar en het restaurant, vind je veel natuurlijke en ambachtelijk geproduceerde materialen. We introduceren ook zogenaamde ‘edible greens’. Dit groen staat in stoere houten bakken achter je eettafeltje te groeien, zodat iedereen zijn eigen peterselie, basilicum of munt kan plukken. Door de concrete voelbaarheid van voeding is de ‘nature’ gedachte heel fysiek aanwezig. Iedereen eet, dus via voeding heb je een gemene deler. Zo wordt interactie ook weer in gang gezet.

Ik las dat je ICT inzet om sociaal duurzame waarden te implementeren, klopt dat?

Dat is zeker het geval en het past ook erg goed binnen de Hightech belevingswereld. Het hele gebouw van Lely gaat over een nieuwe mentaliteit. Er heersen andere omgangsvormen dan in de traditionele kantoorwerelden. Door middel van nieuwe technologieën kunnen wij betrokkenheid en ontplooiing onder medewerkers voeden. Doepel Strijkers heeft daarom de interactieve media expert LUST uit Den Haag betrokken voor het ontwerpen van slimme wanden. Wij noemen ze Smart Walls. Deze Smart Walls zullen alom vertegenwoordigd zijn binnen het pand. De software werkt op basis van de Kinnect techniek. Deze registreert beweging en zorgt dus op de juiste momenten, als jij aan komt lopen, voor display van informatie. Dat kan van alles zijn; van informatie over de historie van het bedrijf, het aantal draaiende Lely melkrobotten ‘live in actie’ tot en met OV-info. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar waar het om gaat is het effect. Er wordt verbinding gemaakt met de plek. Er is een korte lijn naar hier en nu. Bovendien bieden de Smart Walls de gelegenheid om duurzame cijfers over het gebouw te delen. Dan kan het gaan over emissies, electriciteitsverbruik tot aan het aantal liters koffie dat gezamenlijk is gedronken. Misschien nog belangrijker dan de inhoud, is dat deze info verbindend werkt.

Doepel Strijkers heeft ook interieurobjecten ontworpen. Welke?

Bijna alles wat geleverd wordt aan Lely is maatwerk. Dat is echt superinteressant aan dit project. We kregen veel ruimte om stoffering, plattegrond indeling en meubels te ontwerpen en zo een zeer consistent totaalontwerp neer te leggen. We zijn gedoken in de historie van Lely en hebben alle afbeeldingen van de octrooien van het bedrijf gebruikt als visualbekleding. Het komt terug op de receptiebalie, de pantry’s de spreekstoel in het auditorium en op de gordijnen van de  boardroom en het auditorium. Bureaus hebben wij specifiek voor Lely ontworpen. Het zijn ferme maar demontabele kantoormeubelen die duurzaam worden geproduceerd. Ook voor het ontwerp van de wanden hebben we een complete en functionele lijn neergelegd. De mate van dichtheid van een wand is bepalend voor de functie erachter. Zoals gezegd zijn er ‘slimme wanden’, maar ook gesloten, open of deels geopende wanden. Deze laatste categorie wordt voorzien van speciaal ontwikkelde folies waarop een mooie gradiënt wordt aangebracht, zodat voor bijvoorbeeld kleinere vergaderruimtes enige privacy wordt gecreëerd.

Jullie werk voor Lely zit er bijna op...

Ja, dat klopt. Deze zomer wordt alles geleverd en uitgevoerd. Het was ons doel om een zinvol antwoord te geven op de vraag naar duurzaamheid. Wat mij betreft draait het daarbij om hechting in het dagelijkse proces. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Wij hebben in het interieur in ieder geval alles opgepakt om dat proces in gang te zetten. En onze ambitie om een project te realiseren waarin ecologische, economische en sociale waarden in balans zijn hebben we dankzij Lely waar kunnen maken.

Afbeeldingen:
Boven: Illustratie Lely Entreehal, door pixelpool in samenwerking met Doepel Strijkers
Onder: Eline Strijkers, door Yvonne Brandwijk

Deel 1 verscheen op 28 november 2012.
Deel 2 verscheen op 19 december 2012.
Deel 3 verscheen op 9 januari 2013.
Deel 4 verscheen op 30 januari 2013.
Deel 5 verscheen op 20 februari 2013.
Deel 6 verscheen op 20 maart 2013.
Deel 7 verscheen op 17 april 2013.
Deel 8 verscheen op 23 mei 2013.
Deel 9 verscheen op 20 juni 2013.

Deel dit artikel

permalink