Project past grootste composiet sluisdeuren ter wereld toe

Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg wordt voorzien van de grootste composiet sluisdeuren ter wereld en heeft daarmee een primeur. De verbreding van het Wilhelminakanaal is pas het derde project in Nederland dat composiet sluisdeuren krijgt.

Het toepassen van de deuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat. Door de afmetingen van de sluisdeuren (6,2 x 12,5 meter voor de grootste variant) is deze toepassing uniek voor Nederland en voor de gehele wereld.

Gedeputeerde Ruud van Heugten vertelt over het project: “De provincie Noord-Brabant profileert zich als Europe’s heart of smart solutions. Sluisdeuren van composiet zijn zo’n smart solution van een alternatieve , duurzame en innovatieve oplossing die wij graag stimuleren door ook financieel bij te dragen.”

Startschot
De werkzaamheden aan sluis III starten begin 2014. De plaatsing van de vier composiet sluisdeuren vindt medio 2015 plaats. Een extra noviteit in sluis III is de plaatsing van een vijzelturbine, waarmee elektriciteit voor zo’n 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht. 

Marcel Simons, Projectmanager Rijkswaterstaat: “Met deze duurzame innovaties laat Rijkswaterstaat zien dat bereikbaarheid en duurzaamheid heel goed samengaan.” Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunststoffen, omdat het materiaal sterk, duurzaam, licht en makkelijk te plaatsen is.

Verbreding Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Daarnaast worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis. Hierbij worden nieuwe damwanden aangebracht en worden natuurvriendelijke oevers aangelegd. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Heijmans