Waardecreatiemodel voor sociale prestaties gebouwen

Om organisaties te ondersteunen in het zo gezond mogelijk maken van hun gebouwen is een waardecreatiemodel ontwikkeld, waarbij sociale prestaties in kaart worden gebracht. De tool vormt een cijfermatige weergave van de toegevoegde waarde van producten op het gebied van geluids-, licht- en binnenluchtkwaliteit.

Het model, ontwikkeld door Rockwool, vormt een cijfermatige weergave van de toegevoegde waarde van steenwolproducten op het gebied van geluids-, licht- en binnenluchtkwaliteit. “Deze gegevens, die door onafhankelijke partijen zijn berekend en getoetst, maken stakeholders bewust van de impact van onze producten op sociale prestaties”, legt regional marketing manager Benelux Dominique Goven van Rockwool uit.

Menselijke aspecten

Een andere tool die gebruikt kan worden om de sociale prestaties te analyseren of ermee in het achterhoofd te ontwerpen, is AQSI. “AQSI helpt bij het kwalitatief beoordelen van de menselijke aspecten van een gebouw”, vertelt Goven over de tool. “Het gaat bij deze tool primair om het gebruik van het gebouw. Hoe ervaren mensen het? Welke kwaliteiten heeft het en welke beperkingen? De tool brengt verborgen kwaliteiten naar boven, die soms impliciet het gevolg zijn van gemaakte keuzes in materialisering.”

Meer informatie over de tools vindt u in het MVO-rapport van Rockwool, betiteld ‘Less talk. More action. Time to act!’.

Deel dit artikel

permalink