Finalisten BouwKennis Marketing Jaarprijs 2012 bekend

De drie genomineerden voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs zijn bekend. Goede voorbeelden van marketing voor duurzame producten.

Dit jaar kwamen ASSA ABLOY Nederland B.V. / Nemef, Saint-Gobain Distribution the Netherlands B.V. en VELUX Nederland B.V. als finalisten uit de bus. Op 20 september wordt de winnaar tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst in Spant! in Bussum bekendgemaakt.

Tijdens de Jaarbijeenkomst wordt traditiegetrouw de BouwKennis Marketing Jaarprijs uitgereikt. Dé jaarlijkse vakprijs voor marketinginitiatieven in de bouw. Ook dit jaar hebben veel bedrijven vanuit de gehele kolom zich ingeschreven om mee te dingen naar de titel ‘meest inspirerende marketinginitiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector’.
Uiteindelijk mochten de tien beste concepten zich vrijdag 22 juni bewijzen voor een vakjury. Belangrijke criteria waarop de jury de concepten beoordeelde waren: de marketingstrategie, de toegevoegde waarde voor de klant, de propositie/positionering van het concept, de communicatieve uitrol hiervan, het onderscheidend vermogen en de gestelde doelen en gerealiseerde resultaten.

De drie genomineerde initiatieven bieden ieder op eigen wijze een origineel en sterk marketingconcept. Onderstaand, in willekeurige volgorde, een omschrijving van de drie concepten.

Saint-Gobain Distribution the Netherlands – Greenworks
Greenworks is de verzamelnaam voor duurzame bouwoplossingen binnen Saint-Gobain Distribution the Netherlands. Binnen zowel de bouwmaterialenhandel Raab Karcher en Van Keulen als sanitairgroothandel Galvano wordt Greenworks gevoerd. Binnen de Bouwmaterialenhandel omvat Greenworks alle geselecteerde duurzame producten uit het bestaande assortiment. Met dit concept biedt Saint-Gobain Distribution the Netherlands haar klantgroepen, middels labeling, inzicht in de duurzaamheidaspecten van haar producten zodat deze op gemakkelijke wijze toegepast kunnen worden bij de duurzame(re) invulling van bouwprojecten. De producten worden op 10 producteigenschappen getoetst en middels de Greenworksscore worden de duurzaamheidkenmerken van het betreffende product kenbaar gemaakt. Naast de duurzaamheidkenmerken van een product geeft Greenworks ook direct de invloed van het betreffende product weer op rekeninstrumenten als GPR Gebouw, Greencalc en BREEAM NL. Op het gebied van sanitair zijn van alle producten de duurzame kenmerken benoemd tijdens het gebruik van deze producten. Dit alles is onder andere op toegankelijke en overzichtelijke wijze beschikbaar via een speciale tool op de website. Greenworks is ontstaan door intensief contact met diverse overheden, diverse rekeninstrumenten en leveranciers. Promotie en interne opleidingen hebben geleid tot een succesvol resultaat en de focus van diverse overheden en brancheorganisaties op Greenworks. www.raabkarchergreenworks.nl, www.galvano.nl, www.van-keulen.nl Persbericht

VELUX Nederland B.V. - VELUX Club & VELUX Montagepartners
De VELUX Groep wil graag meer zijn dan alleen een fabrikant c.q. leverancier van producten. Ze wil ook partner zijn en haar afnemers ondersteunen. Met de VELUX CLUB helpt VELUX Nederland haar leden, de aannemer en ZZP’er, bij de dagelijkse uitvoering van hun werkzaamheden met behulp van training, advies op maat, documentatie, bestekservices en detailtekeningen. CLUBleden beschikken als eerste over nieuwe informatie en profiteren van de kennis en ervaring van de medewerkers van VELUX en de andere leden. Hiermee creëert VELUX loyaliteit onder afnemers terwijl ze haar concurrentiepositie versterkt. Daarnaast biedt het online VELUX Montagepartnersysteem de consument en de verwerker een platform om met elkaar in contact te treden. De montagepartners zijn kleine aannemers en klusbedrijven die ieder jaar 1 of meerdere keren door VELUX getraind worden, aangesloten zijn bij een geschillencommissie en werken volgens de montagevoorschriften. VELUX Nederland biedt de consument met dit platform de zekerheid van een ervaren en getrainde verwerker en de montagepartner wordt op deze wijze op regelmatige basis van werk voorzien. www.velux.nl/veluxclub of www.velux.nl/montage

ASSA ABLOY Nederland B.V. / Nemef – Radaris Evolution
Domotica (huisautomatisering) krijgt een steeds belangrijkere plaats binnen de woningbouw en zorg. ASSA ABLOY / Nemef springen hier op in met de ontwikkeling van het concept Radaris Evolution, een compleet universeel inzetbaar toegangscontrolesysteem. Hierdoor is het mogelijk om op afstand toegang te verlenen, gemakkelijker om sloten te openen en is zeker de sleutelproblematiek in de zorgsector verleden tijd. Het betreft de praktische integratie van mechanische eigenschappen in een elektronische oplossing waarbij de mechanische functionaliteit gehandhaafd blijft, echter wel met de flexibiliteit en uitbreidingsmogelijkheden die de moderne elektronica biedt. Bovendien voldoet Radaris Evolution aan de hoogst haalbare veiligheidseisen (SKG*** en Politiekeurmerk Veilig Wonen). Om tot de ontwikkeling te komen van dit nieuwe toegangscontrolesysteem heeft ASSA ABLOY de gebruiker centraal gesteld en is gedurende lange tijd met gebruikers in gesprek gegaan. Vervolgens is intern de organisatie op klantwensen afgestemd om optimale klantgerichtheid te bereiken. Radaris Evolution speelt in op de trend waarbij in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt zal worden van elektronische oplossingen. www.radarisevolution.nl

Jurering
De drie genomineerden presenteren zich 20 september aan de bezoekers van de BouwKennis Jaarbijeenkomst in Spant! in Bussum. De uiteindelijke winnaar van de Jaarprijs wordt voor 50% bepaald door de vakjury en voor 50% door de bezoekers van de Jaarbijeenkomst. In de zevenkoppige jury van 2012 zitten achtereenvolgens:

Bernard Verburg: CEO Bouwmaat Nederland en juryvoorzitter - Michiel Damhuis: marketing manager ATAG - Paul Brouwer: director marketing western Europe GROHE - Marie-José Tijssen: manager marketinggroup Technische Unie B.V. - Peter Fraanje: directeur NVTB - Jan-Paul Schop: directeur USP Marketing Consultancy B.V. - Boudewijn Goedhart: directeur BouwKennis B.V.

 

foto: Winnaar bouwkennis Marketing Jaarprijs 2011: Haafkes Goor

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door BouwKennis BV

Links