Betaal alleen voor gebruik en creëer echte waarde

Als we veel zaken die nodig zijn voor gezonde gebouwen, duurzaamheid en energiebesparing zouden kunnen krijgen alsof we een hotel kamer huren, een lease auto hebben en een parkeer garage betalen… dus alleen betalen voor gebruik. Dan kunnen we veel leren van andere industrieën.

Ik kies dan namelijk voor datgene wat ik wil gebruiken en wil daar ook voor betalen. Het onderhoud van een vliegtuig bijvoorbeeld wordt betaald op basis van gemaakte vlieguren. Dus de onderhoudspartij heeft een incentive om ervoor te zorgen dat het vliegtuig zoveel mogelijk vliegt. Dit geldt natuurlijk ook voor een hotelkamer.

In de wereld van de gebouwen zijn we daar nog niet beland. En waarom eigenlijk niet. Iedereen praat over split incentive huur en servicekosten. Maar zelfs al in de servicekosten in zijn geheel kunnen we veel betekenen met dit soort lease oplossingen. Waar blijft de split incentive als een lease oplossing ervoor zorgt dat de eindklant tevreden is en daar niet per se meer voor hoeft te betalen. Als het in de servicekosten geabsorbeerd kan worden en het pand gezonder, duurzamer en energiezuiniger wordt, dan zou dat kunnen betekenen dat klanten er graag langer blijven zitten. En happy zijn met het gebouw. Dan zou ik zeggen dat er helemaal geen split incentive is. En dat je met een beetje samenwerken de case van de eigenaar, onderhoudspartij en vooral de eindklant allemaal dient.

Meer integraal bekijken

Maar dan moet de toeleverende industrie wel opstaan en meer gebruiksgericht gaan aanbieden. En meer integraal gaan kijken hoe alle elementen in een gebouw samenhangen. Deze kennis is op dit moment nog niet breed aanwezig in de markt. Dus ik daag de gebouweigenaar en beheerder om de vraag te stellen: “Ik wil gebruik maken van een gezond gebouw, duurzaam en energiezuinig en wil daar voor betalen als ik er ben.”

Proposities

En ik daag mezelf en veel medeleveranciers uit om oplossingen en producten aan te bieden, eigenlijk proposities waarin wij ons laten betalen voor gebruik waar de eindklant gelukkig van wordt. Daarmee bereiken we denk ik een heel mooi doel en dat is dat iedereen aan de juiste waardes werkt, namelijk de klant die gebruikmaakt van een gebouw. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat hiermee veel grote investeringsaanvragen naar de achtergrond verdwijnen en dat er gewoon jaarlijkse kosten zijn voor een goed gebouw die betaalbaar zijn.

10-punten actieprogramma voor duurzaam Groningen

Deze expertpost werd gepubliceerd in het 10-punten expertplan voor duurzaam Groningen, een boek vol visies van koplopers in de markt. Het boek is gratis te downloaden.

Foto en expertvisie: Bas Ambachtsheer, Verosol

Deel dit artikel

permalink