Nederland krijgt duurzaam outletcentrum

Tussen Amsterdam en Haarlem verschijnt binnenkort het 4e outletcentrum in Nederland, dat moet gaan voldoen aan de BREEAM-certificering Nieuwbouw en Renovatie. Dat vertelde Sebastian Sommer van Neinver (zie foto), tijdens het seminar Metropool Amsterdam Vastgoed dat vorige week in Hoofddorp plaatsvond.

Hoewel ons land al over 3 outletcentra beschikt, in Lelystad, Roermond en Roosendaal, ziet hij hiervoor zeker genoeg ruimte. “Er zit genoeg afstand tussen de 4 centra”, vindt Sommer van de internationale projectontwikkelaar, investeerder en vastgoedbeheerder Neinver. “Daarnaast denken we dat er markt is, zo dicht bij het centrum van Amsterdam. Zo verwachten we met name veel internationale bezoekers aan te trekken door de gunstige ligging vlak bij Schiphol. In de metropoolregio's van Parijs en Londen liggen ook outletcentra, dus kan het hier ook.”

Het outletcentrum Amsterdam The Style Outlets verschijnt op het terrein van de voormalige CSM Suikerfabriek in Halfweg, dat nu de naam Sugar City draagt. 

Duurzame transformatie

Duurzaamheid speelt een cruciale rol in het ontwerp van het architectenbureau Soeters Van Eldonk. Het bouwkundig ontwerp omvat diverse duurzaamheidsaspecten. Zo heeft het gebouw installaties die water en energie besparen en wekken zonnepanelen energie op. De entrees van het gebouw zijn industriële fabrieksgevels, uitgevoerd als verticale tuinen. Het winkelgebied beschikt verder over verschillende groene zones om een prettig gebruiksklimaat te creëren.

Amsterdam The Style Outlets wordt eenvoudig bereikbaar met de trein en gaat beschikken over verschillende voorzieningen voor het opladen van elektrische auto's en het stallen van fietsen. Neinver verkreeg al eerder het duurzaamheidscertificaat BREEAM-NL In-Use voor het gehele portfolio van outlets, die langer dan 2 jaar operationeel zijn.

Kantoorleegstand tegen gaan

Tijdens dit seminar dat Spryg Real Estate Academy organiseerde, stond de Metropoolregio Amsterdam (MRA) centraal. Om in deze regio voor voldoende ruimte en kwaliteit van werklocaties te zorgen, heeft de Provincie Noord-Holland in 2005 het Platform Bedrijven en Kantoren (Plabeka) opgericht.

“Als onderdeel van het Platform Regionaal Economische Structuur (PRES) is Plabeka een informeel samenwerkingsverband van regionale en lokale overheden in de Metropoolregio Amsterdam”, vertelt gedeputeerde Joke Geldhof. “Aanleiding hiervan was de structurele leegstand van kantoren en de toename van verouderde bedrijventerreinen. Aan de hand van transformaties willen we een bijdrage leveren aan de versterking van de internationale concurrentiepositie van deze metropoolregio en het regionale vestigingsklimaat voor het bedrijfsleven verbeteren.”

Interessant en betaalbaar

Daarnaast vertelt Amvest-directeur Gebiedsontwikkeling Heleen Aarts voor aansprekende woningen te zorgen, om mensen over te halen om op een andere plek te gaan wonen. “De verstedelijking betekent dat meer mensen binnen de gemeentegrenzen van de stad willen wonen. In deze metropool verwachten we dat de komende jaren er 60.000 huishoudens bij komen. Wij willen hen aanspreken om op een andere plek te wonen.”

Hierbij kijkt ze niet naar de demografische groep, waartoe de bewoners in kwestie behoren. “Wij kijken enkel welke locaties zowel interessant als betaalbaar zijn. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan in Almere Duin. Dit ligt op 20 minuten afstand van hartje Amsterdam.”

Hierbij sluit Steven Zeeman van Investments Greystar zich aan. “We hebben gemerkt dat ouderen en jongeren graag flexibel zijn. In Diemen hebben we daarom een campus gekocht, waar ze kunnen wonen en werken. Het gaat hierbij vooral om huurwoningen.”

NederlandXL als wereldstad

Tijdens dit seminar ging het ook over Europese en wereldwijze positie van Metropoolregio Amsterdam. Volgens trendwatcher Peter Savelberg bestaat de grootste stijging in China. “Zo maakt Hong Kong inmiddels een onderdeel uit van de Pearl River Delta Delta, dat bijna 50 miljoen inwoners telt en inmiddels werelds grootste metropool is. Ook in landen als Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten ontstaan in rap tempo dit soort grote regio’s. In zijn eentje kan Amsterdam niet in die concurrentiestrijd mee, mede omdat die andere landen minder rekening houden met duurzaamheid.”

Dat verandert echter als Nederland, Vlaanderen en het Ruhrgebied samen een metropoolregio vormen. “Hiervoor heb ik als naam NederlandXL bedacht. Daarmee kunnen we de concurrentiestrijd aan. Alles hebben we voorhanden, zoals universiteiten, een goede infrastructuur en havens.”

Als enige obstakel ziet hij de diverse bestuurlijke voorkeuren. “Er bestaat een concurrentiestrijd tussen bijvoorbeeld de regio’s Venlo en Tilburg als logistieke hotspot van Nederland. Ik pleit ervoor om eerst de bedrijven naar deze regio te krijgen. Als ze hier eenmaal zijn, kunnen de verschillende merken zichzelf prima toonbaar maken.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten