We want more

 De wereld verandert snel. We staan aan het kraambed van een nieuwe, werkelijk duurzame economie, in een mondiale samenleving. De oude systemen zijn anno 2011 nagenoeg failliet. De paniek bij de bestuurders en leiders van de oude economie wordt steeds meer zichtbaar.

In de geschiedenis is een soortgelijke situatie meestal het startsein voor grote oorlogen geweest. We zullen de komende maanden snel oude paradigma's van 'meer' en 'ik' achter ons moeten laten en het nieuwe van 'wij' gaan omarmen.

Deze drastische veranderingen zullen niet zonder slag of stoot gaan, maar het resultaat is, als we echt het lef hebben om het roer om te gooien, een verrijking van ons leven.

Openlijk communiceren
In deze wereldeconomie moet wel iedereen meedoen. Alleen dan ontstaan de noodzakelijke samenwerking en gelijkwaardigheid. We zullen onszelf dan als wereldburgers beschouwen. In dit mondiale bewustzijn is het concept van oorlog natuurlijk volkomen idioot.

Dat duurzaamheid veel meer is dan een modewoord, is voor steeds meer Nederlanders gelukkig geen discussie meer. Steeds meer consumenten kiezen voor bedrijven die openlijk communiceren hoe ze een bijdrage leveren in de gezamenlijke strijd voor een betere wereld.

Succes
Het succes van deze transitie hangt echter voornamelijk af van de mensen die eraan werken. Een bedrijf, instelling, overheid of universiteit zonder mensen is zielloos en gedoemd tot ondergang. Opleiding, cv, afkomst, ervaring, reputatie leggen het bij mij in de praktijk steeds vaker af tegen de juiste intenties.

In de zoektocht naar mensen die passen bij de job en het team verlangt een toenemend aantal werkgevers naar woorden als passie, verantwoordelijkheid en ethiek. En deze groep mensen vindt elkaar ook steeds vaker of ze nu bij Shell werken, een ministerie, een Technische Universiteit of bij gedreven mkb'ers.

More
Afgelopen jaar werden wij overspoeld door mensen die bij ons wilde werken, maar wij zijn maar een relatief klein bedrijf. Ook bedrijven meldden zich bij ons omdat ze duurzaam gedreven mensen zochten. Sinds kort hebben wij daarom een nieuwe bedrijfstak aan onze duurzame bedrijfsboom gevoegd.

Onder de naam More bemiddelen wij met professionals tussen deze specifieke vraag en aanbod. De carrièreplanning begint en eindigt in de nieuwe wereld niet meer bij één bedrijf. Mensen wisselen steeds vaker, zonder concurrentiebeding, wrok en met een schat aan waardevolle ervaring na een paar jaar van baan.

Ik voorspel dat binnen een paar jaar dit model de standaard voor de arbeidsmarkt gaat worden. De duurzame transitie is immers nog altijd gewoon mensenwerk.

Ruud Koornstra

Deze bijdrage is eerder als column verschenen in De Telegraaf

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Ruud Koornstra