Fietsbrug in Zoetermeer, Syb van Breda & Co Architects

Syb van Breda & Co is samen met partner Techconsult winnaar van een prijsvraag voor een nieuwe fietsbrug tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder.

De gemeente Zoetermeer had een opvallend ontwerp voor ogen waarmee de brug een markeringspunt wordt voor de diverse fietsverbindingen in de regio. De voornaamste inspiratiebron voor de fietsbrug betrof het werk van de Nederlandse landchapsschilder Hobbema.

Van Breda: “Het is fantastisch dat de gemeente niet naar de prijs alleen heeft gekeken, maar echt voor de duurzaamheid is gegaan. Het is een kwalitatief goed doordacht plan, fijn dat dat gehonoreerd is.”

De brug genaamd N3MP-WP heeft een dun dek, gedragen door smalle kolommen die door het dek getrokken zijn en de suggestie van een bomenreeks wekken. De brug overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail.

Projectbeschrijving
De locatie is in diverse opzichten typisch Hollands, immers het omringende landschap is geheel door de mens gevormd: het bestaande Westerpark park ten zuiden, het toekomstige N3MP-WP park ten noorden en de beide parallelle verkeersdragers de Leidschendamseweg en het tracé van de Randstadrail.

Dat geldt zeker ook voor de functie van de brug, een fiets (en voet) brug die lange afstandsverbindingen aan elkaar knoopt op één punt: de routes naar de duinen en het groene hart, Delft en Midden Delfland.

Nergens anders ter wereld wordt er zo strategisch over fietspaden nagedacht. Van Breda heeft zich laten inspireren door deze artificiële landschappelijkheid, die dankzij een beeldbepalende heuveltop, die er nu nog niet is en een lange polderlijn die al jaren geleden wreed is doorbroken richting geeft aan het ontwerp van de brug.

Duurzame maatregelen
Het ontwerp voor de brug N3MP-WP gaat uit van maximale duurzaamheid, in het ontwerp is de Trias Energetica als uitgangspunt genomen. In deze methodiek wordt eerst een minimalisering van de vraag naar energie onderzocht, indien er een energie vraag overblijft wordt de inzet van duurzame energiebronnen onderzocht en als er dan nog een restvraag overblijft, een optimalisering van de inzet van fossiele brandstoffen.

Minimalisering van de energievraag is bij een brug vooral een kwestie van minimalisering van materiaalgebruik. Van Breda heeft er voor gekozen om dat zo letterlijk mogelijk te doen. Om te beginnen zijn de beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk.

Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd.

De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee ver onder die van een traditioneel ontworpen brug. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Dit materiaal is geheel onderhoudsvrij. Het hoeft niet geverfd of anderszins geconserveerd te worden en bespaard daarmee aanzienlijk op de onderhoudskosten.

Het dek wordt geasfalteerd met incorporatie van een asfaltcollector. Zomerse warmte kan worden opgevangen en worden opgeslagen in de acquifer. In de winter kan de gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven.

Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen foto-voltaïsche cellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Moderne cellen hebben een voldoende groot vermogen om zowel de functionele verlichting (in de leuning) als de sfeerverlichting (vanuit de top van de kolom, via de reflector) op de brug te verzorgen.

Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug met een epc van 0.0 en mogelijk zelfs teruglevering aan het net. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen haalbaar zijn.

Partner: Techconsult
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer

Afbeeldingen
1 Photovoltaische cellen verzorgen electra voor avondverlichting
2 Energieplan
3 Asfaltcollectoren verzamelen zomerse warmte
4 Schets
5 Dagimpressie

Deel dit artikel

permalink