Fietsbrug in Zoetermeer, Syb van Breda & Co Architects

Syb van Breda & Co is samen met partner Techconsult winnaar van een prijsvraag voor een nieuwe fietsbrug tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder.

De gemeente Zoetermeer had een opvallend ontwerp voor ogen waarmee de brug een markeringspunt wordt voor de diverse fietsverbindingen in de regio. De voornaamste inspiratiebron voor de fietsbrug betrof het werk van de Nederlandse landchapsschilder Hobbema.

Van Breda: “Het is fantastisch dat de gemeente niet naar de prijs alleen heeft gekeken, maar echt voor de duurzaamheid is gegaan. Het is een kwalitatief goed doordacht plan, fijn dat dat gehonoreerd is.”

De brug genaamd N3MP-WP heeft een dun dek, gedragen door smalle kolommen die door het dek getrokken zijn en de suggestie van een bomenreeks wekken. De brug overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail.

Projectbeschrijving
De locatie is in diverse opzichten typisch Hollands, immers het omringende landschap is geheel door de mens gevormd: het bestaande Westerpark park ten zuiden, het toekomstige N3MP-WP park ten noorden en de beide parallelle verkeersdragers de Leidschendamseweg en het tracé van de Randstadrail.

Dat geldt zeker ook voor de functie van de brug, een fiets (en voet) brug die lange afstandsverbindingen aan elkaar knoopt op één punt: de routes naar de duinen en het groene hart, Delft en Midden Delfland.

Nergens anders ter wereld wordt er zo strategisch over fietspaden nagedacht. Van Breda heeft zich laten inspireren door deze artificiële landschappelijkheid, die dankzij een beeldbepalende heuveltop, die er nu nog niet is en een lange polderlijn die al jaren geleden wreed is doorbroken richting geeft aan het ontwerp van de brug.

Duurzame maatregelen
Het ontwerp voor de brug N3MP-WP gaat uit van maximale duurzaamheid, in het ontwerp is de Trias Energetica als uitgangspunt genomen. In deze methodiek wordt eerst een minimalisering van de vraag naar energie onderzocht, indien er een energie vraag overblijft wordt de inzet van duurzame energiebronnen onderzocht en als er dan nog een restvraag overblijft, een optimalisering van de inzet van fossiele brandstoffen.

Minimalisering van de energievraag is bij een brug vooral een kwestie van minimalisering van materiaalgebruik. Van Breda heeft er voor gekozen om dat zo letterlijk mogelijk te doen. Om te beginnen zijn de beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk.

Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd.

De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee ver onder die van een traditioneel ontworpen brug. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Dit materiaal is geheel onderhoudsvrij. Het hoeft niet geverfd of anderszins geconserveerd te worden en bespaard daarmee aanzienlijk op de onderhoudskosten.

Het dek wordt geasfalteerd met incorporatie van een asfaltcollector. Zomerse warmte kan worden opgevangen en worden opgeslagen in de acquifer. In de winter kan de gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven.

Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen foto-voltaïsche cellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Moderne cellen hebben een voldoende groot vermogen om zowel de functionele verlichting (in de leuning) als de sfeerverlichting (vanuit de top van de kolom, via de reflector) op de brug te verzorgen.

Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug met een epc van 0.0 en mogelijk zelfs teruglevering aan het net. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen haalbaar zijn.

Partner: Techconsult
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer

Afbeeldingen
1 Photovoltaische cellen verzorgen electra voor avondverlichting
2 Energieplan
3 Asfaltcollectoren verzamelen zomerse warmte
4 Schets
5 Dagimpressie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c160 c243
Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Het startschot klonk voor de bouw van 264 betaalbare en gezonde woningen aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum. BLOEI 030 bestaat uit 156 sociale huurwoningen ...

Lees verder

c21 c26 c185
Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Op 9 januari 2023 is de restauratie gestart van Het Woldhuis 13 op Landgoed het Woudhuis. Deze monumentale langgevelboerderij uit 1865 werd gebruikt als woning. ...

Lees verder

c21 c26 c243
Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Voor het gemeentehuis van gemeente Westland lag de kans om energieverbruik in kaart te brengen. Het verbruik van gebouwgebonden apparaten was al inzichtelijk, maar ...

Lees verder

c21 c26 c243 c265
Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Het Amsterdam UMC wil CO2-uitstoot drastisch verminderen en het energieverbruik omlaag brengen van de medische faciliteit. Sinds 2012 werken CFP Green Buildings ...

Lees verder

c21 c26 c185
Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen gebouwd 

Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen ...

ING heropende het verbouwde bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Er zijn zoveel mogelijk materialen gebruikt uit het oude kantoor en gerecylede materialen ...

Lees verder

c21 c26 c185
<span>“</span>Het voornaamste is dat de opdrachtgever circulair wil renoveren<span>“</span>

“Het voornaamste is dat de opdrachtgever ...

Renoveren is zeker niet nieuw, maar ook in renovatieprojecten komt er steeds meer aandacht om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Een goede ontwikkeling, ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c26 c41 c237
CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

Vitens sluit een vierjarige raamovereenkomst met combinatie Heijmans-GMB voor de renovatie of nieuwbouw van drinkwaterproductielocaties. Bij het ontwerpen, bouwen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c265
48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

Woonstichting Stek en Van Wijnen tekenden een overeenkomst voor de bouw van 48 sociale huurappartementen in Noordwijk. Het gebouw is onderdeel van gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c26 c41 c260 c265
Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten bouwdelen

Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten ...

Het nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe zet in op biobased materialen en transformatie. Het ontwerp van de architectuur en het interieur komt van cepezed ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260 c265
Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op Reduce

Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op ...

De ontwikkeling en realisatie van het nieuwe houten bedrijfsgebouw van BluePrint Automation (BPA) wordt uitgevoerd door Aan de Stegge Twello. Er worden natuurlijke ...

Lees verder

c21 c26 c277
Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde, het plan van bouwende projectontwikkelaar VORM in woonwijk Nieuwe Steen in Hoorn, biedt een nieuw perspectief op ouder worden. Het gaat om 60 betaalbare ...

Lees verder

Reacties

heel erg mooi. net niet futuristisch, vriendelijk en duurzaam. wat willen we nog meer?

Het is 30 juli 2013. Ik ben afgelopen zondag op het fietspad onder de brug doorgereden. Op dit punt passeert de brug het spoor van Randstad-rail. Ik vind die brug wel akelig dicht (50 cm?) over de bovenleiding (waar 1500V opstaat) heen gaan. Hoe wordt voorkomen dat bij regen, mist of in de winter ijspegels de stalen brug niet onderspanning komt te staan? Waarom is dat passagepunt niet in hout uitgevoerd? Is dit gedeelte op een andere wijze geisoleerd? Graag uw reactie.

Compleet fout ontwerp waarbij je als fietser altijd wordt gedwongen om te rijden. Zonde van het misbruikte geld

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up