Prestatiecontract bezegelt toekomstbestendigheid RijswijkBuiten

Aan de start van de economische crisis in 2009 was het een ware uitdaging om duurzaamheid in het gemeentelijk beleid mee te laten tellen. Toch koos gemeente Rijswijk in die tijd voor een toekomstbestendige wijk, waar bewoners nu de vruchten van plukken.

“Dit is een van de laatste grote gebiedsontwikkelingen binnen onze gemeente, dus laten we ervoor zorgen dat dit een wijk wordt die voor vijftig jaar staat. De gemeente, de raad en het college opperden deze gedachte. Bijzonder was dat destijds de economische neergang voor de deur stond”, blikt de directeur van het Programmabureau RijswijkBuiten Jan Brugman terug.

In eerste instantie formuleerde de gemeente zelf de duurzaamheidsambities op het gebied van energie, materiaalkeuzes en meer. Na het vaststellen van de strategie volgde een marktconsultatie en inventarisatie. “Uiteindelijk resulteerde dat in een concretisering van het plan. We onderzochten welke partijen deze ambities het beste konden invullen en wie er ook een visie op had.Samen met Dura Vermeer hebben we de ambitie compleet gemaakt.”

Aandacht van jonge gezinnen

Projectontwikkelaar Sander Trouw van Dura Vermeer weet dat één element van deze visie vaak wordt uitgelicht in verhalen over de wijk RijswijkBuiten: de energieprestatie van de woningen van EPC 0,0. “Toch is dit slechts een onderdeel van duurzaamheid en zijn er veel meer maatregelen toegepast. Niet alleen in stedenbouwkundig opzicht, maar ook op het gebied van groenvoorziening en openbare voorzieningen.” Bewoners wilden aanvankelijk vooral in de wijk wonen vanwege de ligging en de prijsstelling. Pas sinds 2015 lijken bewoners en bewoners in spe expliciet te vragen naar duurzaamheid en zich te realiseren dat dit stevig bijdraagt aan zaken als comfort. “De mensen die hier wonen zijn ambassadeurs van de wijk geworden. Zij ervaren het klimaat en het energiesysteem van de woning als zeer plezierig. Iedereen ziet duidelijk de meerwaarde van deze systemen”, weet Brugman. Ook portfoliomanager Elbert Stoffer van Itho Daalderop ziet deze kanteling. “Ik denk dat de uitstraling van de wijk hier ook debet aan is. Er liggen mooie zwarte pv-panelen op de daken en mensen worden daar veel meer door getriggerd dan in 2009. Dat heeft natuurlijk weer invloed op mensen die hier langs komen en zichzelf afvragen wat dit voor hun kan betekenen."

Prestaties garanderen voor 25 jaar

De toekomstbestendigheid van de wijk komt onder andere tot uiting in de prestatiecontracten die de partijen hebben afgesloten. “Vooral op deze schaalgrootte is een EPCgarantie uniek in de markt”, vertelt Trouw. “Samen met Itho Daalderop en Klimaatgarant wilden wij met de gemeente het initiatief nemen om prestaties te garanderen voor de komende 25 jaar. Het product dat wij leveren moet zichzelf in ieder geval binnen dat tijdsbestek in stand houden.” Om de ‘prestaties’ binnen EPC te vertalen naar de praktijk, was ook een slimme financieringsconstructie nodig. “Een deel van de kostenpost hebben we in de exploitatiemaatschappij Klimaatgarant gegoten. Die is de eigenaar van de producten, die de klant op zijn beurt weer huurt. Dat hebben we expliciet gedaan om de onderkant van de koopmarkt te bereiken”, weet Trouw.

Een belangrijke vraag voor de ketenpartners om te beantwoorden was hoe zij de hypotheeksom voor starters zo laag mogelijk konden houden. “Dat doen we dus door de installaties te verhuren. In de huurovereenkomst van de installaties geven we garanties op opwekking en het onderhoud voor de komende 25 jaar. Op die manier hoeven bewoners niet meer na te denken over of hun installatie wel of niet de resultaten behaalt, want die garantie ligt extern. Voor het grootste deel levert Itho Daalderop de onderdelen en de producten zijn zo afgesteld dat de klant zoveel mogelijk wordt ontzorgd”, verduidelijkt Trouw.

De installaties zijn erop berekend om meer prestaties te leveren dan voor de EPC nodig is. Daardoor is er ruimte voor gebruikers om aanpassingen te doen aan het binnenklimaat. “Je kunt, als je daar als bewoners behoefte aan hebt, meer comfort vragen van de installaties. De klant kan zijn eigen wensen invullen, maar het is wel belangrijk om te vertellen wat de consequenties van die keuzes zijn.”

Lees in de volledige versie van het artikel in het Duurzaam Gebouwd Magazine #32 (ook online te lezen) hoe bewoners van RijswijkBuiten werden geïnformeerd over de duurzame eigenschappen van hun woning.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Itho Daalderop

Meer nieuws uit Rijswijk, Zuid-Holland