Samenwerking leidt tot betere scholen

Samenwerking leidt tot betere scholen

De wereld van de scholen verandert sterk door decentralisatie. Het schoolbestuur is sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de binnenkant en buitenkant van de scholen. Dit onderwerp stond centraal tijdens de Round Table over Duurzame Scholen. 

Er staan 7.750 scholen geregistreerd in Nederland met meerdere gebouwen en 1, 6 miljoen leerlingen. Met een daling van 7% van het leerlingenaantal ontstaat een leegstand van 10% tot 25%. Schoolgebouwen met een maatschappelijk doel kunnen de leegstand voorkomen door dit in te vullen met toepassingen zoals opvang en bibliotheek.

In de Living Space Experience in Nieuwegein spraken Peter Musters (VBI), Machiel Karels (DWA), Peter van Houwelingen (Kieback & Peter), Simone van den Brink (ABC Nova), Jérôme Eijsackers (Peutz), Bas Zonneveld (Interface), Freerk André de la Porte (Schuurman Solutions), Ben Pol en Paul Markesteijn (beiden ABB) hierover.

Stelling: Wat is de definitie van een duurzame school?

Vanuit de verschillende invalshoeken ontstaat een levendige discussie over de definitie van de duurzame school. Benader je het vanuit de techniek, de flexibiliteit van het gebouw of de gebruiker? Een duurzaam gebouw is geen doel op zich. Er is veel meer mogelijk door samen te werken op het gebied van duurzame scholen. “Veel projecten stranden”, zegt Karels. “Door ontwerp, realisatie en exploitatie bij elkaar te zetten, realiseer je pas iets.”

Volgens Van den Brink draait het om een minder technische benadering. “Een duurzaam gebouw is vooral een gebouw waarin gebruiker zich goed kunnen ontplooien, waarmee de eigenaar blij is en waarop de buurt trots is. Een school wordt gebouwd uit maatschappelijke middelen, die moet je goed inzetten.” Als voorbeeld noemt ze een duurzame school in het Noord-Hollandse dorp Duivendrecht. “Hierbij hebben de gemeente Ouder-Amstel en het schoolbestuur samengewerkt aan een duurzame school. De gemeente heeft extra geïnvesteerd, waardoor een ‘klasse B’-school is neergezet aan de A10.”

De vraag komt aan de orde of er wel voldoende monitoren plaatsvindt na oplevering. We bepalen vooraf welke klasse een school moet krijgen: wat gebeurt na de investering? Monitoren we ook de installatie en leggen we dit naast de beleving van de gebruiker? Er zijn gebouwen waarbij de resultaten gehaald worden, maar waarbij de gebruiker aangeeft dat het stinkt. “Een jaar na de oplevering van een school ben ik enorm geschrokken van het energieverbruik”, geeft De la Porte aan. “Alle systemen waren standaard ingeregeld en werkten tegen elkaar in. Het opnieuw inregelen van de technische installatie zorgde een verbetering op van 40%.”

Musters noemt een school in Eelde, die een jaar geleden opgeleverd is. “De installateur monitort nog een jaar lang het regulier onderhoud en de inregeling. Volgens de opdrachtgever heeft dit tot een zeer hoge mate van tevredenheid geleid.”

Stelling: Wat moet gebeuren om een versnelling in duurzame scholen te krijgen?

Volgen Van den Brink moeten de gemeente en schoolbesturen samenwerken vanuit dezelfde verwachtingsperspectieven. “Leg dit ook vast voordat het Programma van Eisen wordt geschreven.” Karels geeft aan dat we conclusies moeten trekken uit geleerde lessen: “Wat zijn goede voorbeelden geweest, wat werkt en wat werkt niet?”

“Vanuit de techniek zijn de problemen opgelost”, laat De la Porte weten. “Alleen iedereen wil zijn eigen systeem toepassen. Helaas komen elektrotechniek en werktuigbouwkunde komen niet tot een goed gezamenlijk systeem.” Daarom stelt Pol voor om concepten te ontwikkelen. “ Dat is ook gebeurd via Stroomversnelling, met een proof of concept.”

Musters vertelt dat de Onderwijsgroep Noord een nieuwe AOC Terra heeft neergezet voor 450 leerlingen. “Deze school staat in een krimpgebied, maar groeit nu door mond-tot-mondreclame naar meer dan 500 leerlingen. Er is meer toeloop en de keuze valt vaker op deze school: het heeft een positieve uitwerking op de leerlingaantallen.”

Eijsackers vult hem aan. “Als een school inzage geeft op andere zaken, dan maken ouders andere keuzes. De kwaliteit van de leerkracht heeft oneindig meer invloed dan de omgeving. We onthouden een goede leraar en de geur van het gebouw. Vergeet niet dat we een van de beste onderwijssystemen ter wereld hebben, dat maakt alles relatief.”

Stelling: Schoolbesturen zijn niet geïnteresseerd in de kwaliteit van schoolgebouwen (PO/VO) en zijn er over 10 jaar nog wel schoolgebouwen?

“Het gebouw wordt veel dynamischer en moet kunnen meegaan met de tijd, van school naar wijkgebouw”, vindt Van den Brink. “Dan behoud je waarde en is de investering te verantwoorden. Onderwijs is op een plek samenkomen, voor jongeren is dat van belang. Niet alleen kennis opdoen, maar ook sociale vaardigheden ontwikkelen. Het is een escape van je huis en je ouders. De plek waar dat gebeurt, is van belang.”:  Ze noemt als voorbeeld een project van PO en VO bij elkaar in 1 gebouw voor langere tijd. “Er is rekening gehouden met krimp: er kan een vleugel afgesloten worden met de mogelijkheid voor een commerciële functie.”

Musters noemt een project in Amersfoort waar nagedacht is over de toekomst van het gebouw. “De gemeente heeft al voorzien dat de wijk de school over een aantal jaren niet meer nodig heeft en dan kan er een appartementencomplex van gemaakt worden.” Op de vraag of schoolbesturen geïnteresseerd zijn in de kwaliteit van schoolgebouwen, luidt het antwoord ja. “De architectonische kant is fysiek aanwezig, daar let men op”, legt Van Houwelingen uit. “Men kijkt meer naar de buitenkant dan naar de techniek. Het schoolbestuur is gedeeltelijk geïnteresseerd. Ze zijn wel energiebewuster geworden en dat voelen ze in de portemonnee. De vraag wordt gesteld of de technische installatie zo’n wezenlijk deel is.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c143 c238 c244
Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd door de natuur

Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd ...

3 dec om 13:00 uur
timer 3 min

Op basis van biofilische principes ontwierp Daan Bruggink De Verwondering, een basisschool van 1.900 vierkante ...

Lees verder »

c21 c143 c172 c225 c243
“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal hebben er aandacht aan besteed”

“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal ...

29 nov om 10:00 uur
timer 3 min

Heb jij een bijzonder duurzaam project in handen, rijp voor een Duurzaam Bouwen Award? Lees nu wat dat de eerdere ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225
'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

22 nov om 12:00 uur

Het einde van de levensduur nadert voor een fors deel van de schoolgebouwen in Nederland, met vooral vastgoed ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c160
Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, gezonder en comfortabeler binnenklimaat

Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, ...

21 okt om 11:00 uur
timer 5 min

In drie fases werd het oude schoolgebouw van het Marianum College in Groenlo aangepakt. Bij de renovatie met uitbreiding ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

18 okt om 08:00 uur
timer 1 min

De ambities en verduurzaming van schoolbesturen staan centraal tijdens het seminar Duurzame Scholen. In dit artikel ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

4 okt om 07:00 uur

Niet alleen de woningbouw krijgt de komende tijd een impuls. In de utiliteitsbouw zien we in 10.000 onderwijsgebouwen ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225 c243
Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

4 sep om 11:00 uur
timer 1 min

Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven, een scholengemeenschap voor HAVO en VWO in Bilthoven, is duurzaam gerenoveerd ...

Lees verder »

c21 c143 c185 c225 c244
Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

30 aug om 11:00 uur
timer 2 min

De Amsterdam International Community School, de expatschool in Amsterdam, opende gisteren de deuren van een nieuw ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Zonnepanelen slimme investering voor scholen

Zonnepanelen slimme investering voor scholen

9 aug om 09:00 uur
timer 1 min

Met een lage rente kunnen scholen investeren in zonnepanelen die direct lagere energiekosten opleveren.

Lees verder »

c21 c143 c184 c225 c243
Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, opschalen en bij elkaar blijven'

Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, ...

1 jul om 15:30 uur
timer 9 min

Een groot deel van de schoolgebouwen van Nederland kun je nog niet bestempelen als toekomstbestendig. Sterker ...

Lees verder »

c21 c143 c184 c225
Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos maken?

Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos ...

21 feb om 14:00 uur
timer 26 min

Begin februari deelden verschillende sprekers hun kennis en ervaring over dit onderwerp tijdens de bijeenkomst ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Het kan nóg duurzamer: Kindpark Boekel legt de lat hoog

Het kan nóg duurzamer: Kindpark Boekel ...

10-12-2018 om 08:00 uur
timer 2 min

In augustus van dit jaar is Van der Heijden bouw en ontwikkeling gestart met de bouw van een bijzonder project ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up