Tekort vaklieden versnelt juist energietransitie 

Tekort vaklieden versnelt juist energietransitie 

In verschillende media lees ik dat branchevoorzitters zich zorgen maken dat de transitie-ambities van het nieuwe kabinet wel eens in gevaar kunnen komen door een tekort aan vaklieden in de bouw- en installatiesector. Niets is minder waar. De geschiedenis bewijst namelijk dat bij schaarste de mens uiterst creatief wordt. 

Innovatie en industrialisatie in de bouw kent eigenlijk drie drivers. De eerste is de noodzaak om beter en goedkoper te bouwen vanuit de grote maatschappelijke opgaven: CO2-reductie, energiebesparing en grondstoffenbeheersing. De tweede is de wetenschap dat er slimme technologie voorhanden is uit andere sectoren die het mogelijk maakt om echt gewilde, betere en goedkopere oplossingen te maken. De derde is een industrialisatienoodzaak om het tekort aan personeel op te vangen. De eerste twee zijn voor de sector nou niet echt een impuls om het eens anders aan te pakken. De derde kan dat wel zijn. Als je geen mensen meer hebt om het werk te doen, dan moet je wel. 

Werkreductie van 95%

Het werk op de bouwplaats kan met 95% gereduceerd worden. Van het overgebleven werk hoeft in de toekomst nog maar 20% door mensenhanden te worden uitgevoerd. Op de bouwplaats lopen dan geen specialisten meer rond, maar generalisten met genoeg kennis om te assembleren en te ‘stekkeren’. Daarmee wordt toch een aardig personeelsvraagstukje opgelost. Sterker nog; er ontstaat de mogelijkheid om vakmensen eindelijk in te zetten op plekken waar die ook echt nodig zijn; bestaande woningen die lastig industrieel zijn aan te pakken.

Links en rechts zien we al de eerste tekenen van ondernemers die inspelen op deze behoefte. Lopende banden waarop robots gevelafwerking plakken, kant en klare energiemodules die stekkerklaar aangeleverd worden en daken waarvan de zonnepanelen in de fabriek zijn gemonteerd.

Personeelsschaarste oplossen

Driver twee geeft de sector de mogelijkheid om te versnellen. Dat is volgens mij meer nodig om echt betekenisvol te worden op het vlak van CO2 besparing, dan dat het nodig is om personeelsschaarste op te lossen. De laatste wordt waarschijnlijk belangrijker gevonden door de sector. Dus als we die aangrijpen om forse investeringsimpulsen te realiseren is het ook goed.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c190 c225 c244
Maak circulaire speelruimte onderdeel van beleid en ontwerp

Maak circulaire speelruimte onderdeel van beleid ...

25 feb om 10:01 uur
timer 6 min

Om de circulaire economie sneller ingebed te krijgen, kun je niet vroeg genoeg beginnen. Als we aan kinderen denken, ...

Lees verder »

c21 c190 c225
Dubowijzer richtinggevend bij verduurzaming GWW

Dubowijzer richtinggevend bij verduurzaming ...

5 feb om 10:01 uur
timer 6 min

De noodzaak voor het verduurzamen van de grond-, weg- en waterbouw (GWW) groeit. Met recht, want deze sector past ...

Lees verder »

c21 c185 c190 c225
Cirkelstad Deventer toont diverse richtingen voor circulaire routes

Cirkelstad Deventer toont diverse richtingen ...

4 feb om 07:01 uur
timer 6 min

Met sterke, verdiepende presentaties over circulair uitvragen en aanbesteden trapte Cirkelstad Deventer 2021 af. ...

Lees verder »

c21 c185 c190 c225 c244
Catalogus vol circulaire inspiratie en kennis

Catalogus vol circulaire inspiratie en kennis

1 feb om 17:00 uur
timer 1 min

Van biobased bruggen van Accoya hout tot nieuwe, duurzame en circulaire steenmengsels, je vindt het allemaal in ...

Lees verder »

c21 c54 c190 c244
De timing van hout

De timing van hout

29 jan om 08:57 uur
timer 2 min

Onlangs werd ik getriggerd door het NRC-artikel ‘Bouwen met hout? Dat is niet duurzaam, zegt de norm’. ...

Lees verder »

c21 c54 c140 c190
Amsterdamse School 2.0

Amsterdamse School 2.0

22-12-2020 om 08:46 uur
timer 4 min

Hermen Jansen: Levensduur, life-cycle, losmaakbaarheid en duurzaamheid; het langetermijndenken staat weer helemaal centraal in ...

Lees verder »

c21 c135 c190 c225
Composiet fietsbrug geeft live inzichten prijs

Composiet fietsbrug geeft live inzichten prijs

09-12-2020 om 16:35 uur
timer 2 min

De bekroonde biocomposiet fietsbrug over het Van Harinxmakanaal in Friesland bezit 200 sensoren. Deze zijn in ...

Lees verder »

c21 c190 c225 c244
Wapeningsvrije betonnen brug uit 3D-printer

Wapeningsvrije betonnen brug uit 3D-printer

27-11-2020 om 10:01 uur
timer 3 min

Half december wordt in Steenwijk de eerste 3D-geprinte brug uit de kokers van Antea Group geplaatst. De brug wordt ...

Lees verder »

c21 c153 c185 c190 c225 c244
DG Expeditie ’t Veen: circulariteit in Hattems ecosysteem

DG Expeditie ’t Veen: circulariteit in ...

03-11-2020 om 18:30 uur
timer 5 min

In hun derde samenkomst verkenden de expeditieleden van ’t Veen (Hattem) de circulaire mogelijkheden van ...

Lees verder »

c21 c190 c225 c243
CO2-prestatieladder volgende mijlpaal voor Berkvens

CO2-prestatieladder volgende mijlpaal voor Berkvens

15-10-2020 om 10:01 uur
timer 7 min

De volgende mijlpaal in het duurzaamheidsbeleid van Berkvens nadert snel: eind 2020 wordt niveau 3 van de CO2-prestatieladder ...

Lees verder »

c21 c122 c190 c225
Primeur in Schiedam: eerste houten parkeergarage van Nederland

Primeur in Schiedam: eerste houten parkeergarage ...

15-09-2020 om 15:01 uur
timer 3 min

Continental Car Parks ontwikkelt volgend jaar de eerste houten parkeergarage van Nederland in Schiedam. Daarnaast ...

Lees verder »

c21 c190 c225 c243 c244
Ultiem duurzaam asfalt stapje dichterbij

Ultiem duurzaam asfalt stapje dichterbij

10-09-2020 om 10:01 uur
timer 2 min

Op de A12 nabij Nootdorp bracht BAM Infra Nederland vorige week in een demonstratievak het meest duurzame asfalt ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up