Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

timer6 min
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar zorgen ook voor minder CO2-uitstoot en karakterbehoud van woningen. In juni zet Rebrick 50.000 gebruikte stenen in voor een opdracht van de provincie Utrecht. 

Als eigenaar van Bouwcenter Floris in het Noord-Hollandse Wormerveer was Bob al enkele jaren op zoek naar duurzame alternatieven in de bouw. “Als we ver vooruitkijken, zien we dat er in de toekomst een tekort komt aan primaire bouwmaterialen. Daarnaast liggen er kansen op het gebied van circulaire materialen. We moeten dan wel op een andere manier gaan werken, door bijvoorbeeld veel meer bezig te zijn met de bron.” Dat merkte hij toen hij via woningcorporatie Eigen Haard in aanraking kwam met het hergebruik van wc-potten en wasbakken. “We hebben toen met hen meegedacht, onder meer over het houden van voorraad. Dat werkte goed, maar ik wilde meer volume.” 

In zijn zoektocht naar dat volume kwam hij vorig jaar in contact met Klinker Historika, dat al zo’n acht jaar in Duitsland herwonnen gevelstenen aanbiedt, voor nieuwbouw- en renovatieprojecten. “Daar werden we erg enthousiast van. Vaak boeten bouwmaterialen aan kwaliteit in bij hergebruik, maar bij gevelstenen is dat niet het geval. Daarnaast geven hergebruikte gevelstenen gebouwen karakter en zorgt het hergebruik ervoor dat de CO2-uitstoot met 95 procent vermindert.” Samen met het Duitse bedrijf vond Floris in ‘Rebrick’ een aansprekende naam om de Nederlandse markt te bestormen. “Klinker Historika oogst de stenen uit de bouwprojecten en met de gekozen naam geven we duidelijk aan dat we de stenen hergebruiken.” 

Hoe gebruikte gevelstenen bijdragen aan een betere MPG-score

Van oogsten van gevelstenen tot het realiseren van projecten: zo werkt het proces van Rebrick

Gevelstenen op voorraad 

Volgens Floris is het aanbod behoorlijk groot. “We zijn nu ruim drie maanden bezig en beschikken inmiddels, in Wormerveer, over een voorraad van 400.000 gebruikte gevelstenen. Ons doel was in eerste instantie om dit jaar 1 miljoen gevelstenen op voorraad hebben, maar ik denk dat we die hoeveelheid al veel eerder halen. Daarom denken we erover na om dit doel bij te stellen naar 2 miljoen gevelstenen op voorraad. We richten ons enkel op stenen die voor 1980 zijn gebruikt in bouwprojecten. Vanaf 1980 werd de mortel namelijk te sterk, waardoor we de mortel niet meer van de stenen krijgen. Die kunnen we dus niet meer voor hergebruik aanbieden”, legt hij uit.  

Het hebben van voldoende gevelstenen op voorraad is van groot belang, vertelt hij. “We moeten architecten en aannemers de zekerheid geven dat we over voldoende gevelstenen beschikken. In een gemiddeld rijtjeshuis zitten zo’n 3.000 tot 5.000 gevelstenen en in een vrijstaand huis zo’n 20.000 gevelstenen. Voor een woonwijk zijn we dus zo 200.000 tot 300.000 gevelstenen kwijt. Verschillende aannemers hebben inmiddels al enthousiast gereageerd om gebruikte gevelstenen in hun bouwprojecten in te zetten.” 

Hoe gebruikte gevelstenen bijdragen aan een betere MPG-score

Bob Floris: "Verschillende aannemers hebben inmiddels al enthousiast gereageerd om gebruikte gevelstenen in hun bouwprojecten in te zetten."

Daarbij richt Floris zich met Rebrick niet alleen op gebouwen. In opdracht van de provincie Utrecht heeft bouwbedrijf Strukton ervoor gekozen om komende juni 50.000 hergebruikte stenen in te zetten voor een ecoduct over de N226 bij Maarsbergen. De stenen zijn afkomstig van een sloopproject uit Bemmel. “De provincie Utrecht heeft zich als doel gesteld om meer circulaire materialen te gebruiken. Met Rebrick kunnen we die doelstelling uitstekend invullen”, geeft Floris aan. 

Volgende stappen 

Als belangrijke volgende stap is hij gericht mogelijke opdrachtgevers aan het benaderen. “We spelen ons graag in de aandacht bij architecten, aannemers, corporaties en gemeenten. Parallel aan het vergroten van de vraag hebben we een traject lopen om het aanbod te vergroten. Daarom zoeken we naar partners door het hele land. We willen het liefst onze stenen leveren aan projecten door het hele land, maar daarbij wel zorgen voor zo min mogelijk transportkilometers. Anders verdwijnt een deel van de gerealiseerde CO2-reductie weer”, legt Floris uit.  

Het uiteindelijke doel van Rebrick is om elke gesloopte gevelsteen weer opnieuw in te zetten in bouwprojecten. “Het heeft niet alleen voordelen voor de score van de Milieuprestatie Gebouwen, maar zo behouden we ook een stukje karakter uit de Nederlandse geschiedenis. We hebben al gemerkt dat oude gevelstenen met vakmanschap zijn gemaakt. We zijn nu druk bezig om het oogstproces te optimaliseren en machinaal te maken, zodat we de geoogste gevelstenen goedkoper kunnen aanbieden.” 

Tekst: Tim van Dorsten 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225 c237 c261
Het jaar van de waarheid

Het jaar van de waarheid

2050 is hét jaar. Dan moet de gebouwde omgeving klimaatneutraal, circulair én klimaatadaptief zijn. Terwijl onze sector anno 2024 vooral kijkt naar ...

Lees verder

c21 c185 c225
Opschaling nieuw leven voor oude gevelstenen

Opschaling nieuw leven voor oude gevelstenen

De bedrijven Rebrick en het Duitse Klinker Historika, gespcialiseerd in het aanbieden van herwonnen gevelstenen, slaan de handen ineen om op grotere schaal oude ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237
Kennisdelen over regeneratieve bouw

Kennisdelen over regeneratieve bouw

Inzichten en mogelijkheden voor vandaag, morgen en overmorgen voor circulaire en regeneratieve komen naar voren op een event bij Keukenconfessies in Eindhoven op ...

Lees verder

c185 c223
Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen ...

Hoe combineer je als architect esthetiek en duurzaamheid in je projecten? En hoe voeg je karakter toe als circulair bouwen centraal  staat in ...
c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260
“Naar eenduidigheid in duurzaamheid”

“Naar eenduidigheid in duurzaamheid”

De verduurzamingsslag in de bouwsector vertraagt door een gebrek aan eenduidigheid en een gebrek aan een gedegen wetgeving. Op beide gebieden kan Het Nieuwe Normaal ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
CO2-besparingspotentieel ontginnen met circulair meerjaren onderhoudsplan

CO2-besparingspotentieel ontginnen met circulair ...

Met de Nederlandse doelstellingen om tegen 2050 een volledig circulaire economie te bereiken en de nieuwe eisen van de Corporate Sustainability Reporting Directive ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260
GPR Materiaal gevalideerd door NMD voor A2-dataset

GPR Materiaal gevalideerd door NMD voor A2-dataset

De stichting NMD heeft GPR Materiaal gevalideerd voor het rekenen met A1 én A2-data. Vanaf nu kunnen alle licentiehouders vertrouwd worden met de nieuwe ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Drie grote uitdagingen bij circulair en biobased bouwen

Drie grote uitdagingen bij circulair en biobased ...

Bij circulair en biobased bouwen zijn er volgens Duurzaam Gebouwd-expert Gerhard Hospers drie grote uitdagingen: kennis en kennisoverdracht, het toepassen van gebruikte ...

Lees verder

c21 c185 c225
Kickstart en handen uit de mouwen voor circulair bouwen

Kickstart en handen uit de mouwen voor circulair ...

Op donderdag 26 september aanstaande vindt het kennisevent Circulair Bouwen Handen uit de mouwen plaats in Den Haag. DGMR en bba binnenmilieu bieden een ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c261
Digitale transformatie belangrijk bij duurzaamheid in de bouw

Digitale transformatie belangrijk bij duurzaamheid ...

Nu in de bouwsector duurzaamheid in het algemeen en circulariteit in het bijzonder steeds belangrijker worden, ziet de sector steeds meer in, dat een digitale transformatie ...

Lees verder

c21 c26 c41 c120 c185 c225
In drie dagen volledig houten casco achter metselmuren industrieel pand

In drie dagen volledig houten casco achter metselmuren ...

Een industrieel pand in Haarlem is op basis van CLT (Cross Laminated Timber) gerenoveerd en uitgebreid. Binnen drie dagen werd achter de karakteristieke metselwerken ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up