Nieuw gebouw zorgt voor meer leerlingen

Nieuw gebouw zorgt voor meer leerlingen

De Doetinchemse vrije school De Kleine Prins zit inmiddels een paar jaar in een nieuw gebouw, dat GGD Oost-Gelderland ziet als best practice op het gebied van ‘Frisse Scholen’. Leerkrachten en directie zijn als eersten betrokken bij het onderwijsklimaat.

“Ik was destijds positief verrast over de wijze waarop TRAJECT niet alleen onze wens, maar ook de onderwijsvisie centraal stelde”, vertelt De Kleine Prins-directeur Joke Rebel. “Haar adviseurs googleden, bezochten andere scholen en spraken met docenten.”

Nadat dit adviesbureau zich de achterliggende visie eigen hadden gemaakt, is ze aan de slag gegaan. “Dit unieke inlevingsvermogen heeft geleidt tot dit gebouw, waar ik iedere ochtend weer met een waanzinnig goed gevoel naartoe ga. Maar ook een gebouw dat tot een hoger leerlingaantal heeft geleid en kinderen uit de buurt trekt. Het bewijst dat naast de onderwijsvisie, ook het gebouw bepalend is voor de keuze van een school.”

Het gebouw als ontdekking

Rebel is ook enthousiast over de luchtkwaliteit. “TRAJECT is erin geslaagd om meer dan voldoende frisse lucht in de ruimten te brengen, zonder tochtklachten te veroorzaken. Het voelt gewoon comfortabel en gezond. Een heel verschil met het vorige gebouw.” Daarnaast bestond de wens om het nieuwe gebouw een ontdekking diende te zijn. “Iedere dag ontdek ik nog steeds nieuwe details aan en in het gebouw. Ook dat is erg goed gelukt.”

Daarnaast vindt ze dat het gebouw een update voor de hele wijk betekent. “De overlast door vandalisme en hangjongeren dat het oude gebouw kenmerkte, is bij het nieuwe gebouw niet meer aanwezig."

Hybride ventilatie

Cruciaal voor de beleving van een school is de ventilatie van de onderwijsruimten. TRAJECT heeft het ontwerp van de ventilatie-installaties gebaseerd op het principe van hybride ventilatie (conform het Europese onderzoeksprogramma Annex 35 HybVent), waarbij ze als stelregel ‘Natuurlijk als het kan, mechanisch als het moet’ heeft gehanteerd.

Voor De Kleine Prins viel de keuze voor natuurlijke toevoer van de verse buitenlucht en een combinatie van natuurlijke en mechanische afvoer van de vervuilde binnenlucht. Het bouwkundige ontwerp van de school is zodanig uitgevoerd, dat een natuurlijke luchtstroming in de lokalen en verkeersruimten wordt bevorderd.

Van natuurlijk naar mechanisch

De omschakeling tussen natuurlijke en mechanische afvoer vindt per lokaal plaats op basis van het CO2-gehalte van de ruimtelucht of de gemeten ruimtetemperatuur. De natuurlijke toevoer vindt plaats via convectorputten langs de gevel, aangesloten op grondbuizen (aardwarmtewisselaar) in het terrein. Met deze aardwarmtewisselaar wordt in de winterperiode de koude buitenlucht voorverwarmd en in de zomerperiode gekoeld, als gevolg van de min of meer stabiele grondtemperatuur op een diepte van 2,5 meter.

Deze opzet van de ventilatie-installatie zorgt voor een natuurlijker beleving van het binnenklimaat, zonder hinderlijke luchtstromingen of -snelheden. Bovendien is TRAJECT erin geslaagd om een installatie te ontwerpen, dat het CO2-gehalte in de leslokalen beperkt tot maximaal 800 ppm (Frisse School Klasse A), zonder omvangrijke en uitgebreide ventilatiekanalen en -systemen. Dit heeft ervoor gezorgd dat GGD Oost-Gelderland De Kleine Prins benoemde als best practice voor een Frisse School.

Verwarming en koeling

Voor de warmteopwekking viel de keuze op een bivalente opstelling, bestaande uit een warmtepomp aangesloten op een verticale bodemwarmtewisselaar en een gasgestookte ketel. Voor de koeling van het gebouw volstaat de eerder genoemde aardwarmtewisselaar.

Een combinatie van daglichtbuizen en hoogfrequente TL-armaturen vormt de verlichting van de leslokalen en verkeersruimten. Het aantal en de grootte van de daglichtbuizen is zodanig ontworpen, dat zelfs op bewolkte dagen het benodigde verlichtingsniveau zonder elektrische verlichting wordt behaald.

Lager energiegebruik

Het werkelijke energiegebruik van het gebouw, afgeleid van de meterstanden, is 308.795 MJ per jaar, inclusief gebruikersinstallaties. Het verwachte energiegebruik, volgens de EPC-berekening, was 343.331 MJ per jaar, exclusief gebruikerscomponent. Dat wil dus zeggen dat De Kleine Prins een lager energiegebruik kent, dan was berekend met de EPC-berekening. Vrijwel alle gebouwen in Nederland verbruiken echter meer energie dan bepaald in de EPC-berekening.

Duurzame Scholen Seminars

Van 17 t/m 29 september organiseert Duurzaam Gebouwd vier seminars gericht op scholen en gemeenten in samenwerking met Ruimte OK, Stichting Duurzame Scholen en RVO Nederland. Tijdens deze seminars komen professionals bij elkaar om kennis te delen, kennis te vergaren en inspiratie op te doen. Naast het bijwonen van de interactieve presentaties, is het voor deelnemers mogelijk om met elkaar én met de sprekers te sparren. De seminars vinden plaats op verschillende locaties verspreid door het land.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c225 c243 c244
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed komt op stoom

Verduurzaming maatschappelijk vastgoed komt ...

27 mrt om 11:00 uur
timer 4 min

“Durf te verduurzamen!”, klonk het tijdens het webinar Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed, georganiseerd ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c238 c244
Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd door de natuur

Ontwerp basisschool De Verwondering geïnspireerd ...

03-12-2019 om 13:00 uur
timer 3 min

Op basis van biofilische principes ontwierp Daan Bruggink De Verwondering, een basisschool van 1.900 vierkante ...

Lees verder »

c21 c143 c172 c225 c243
“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal hebben er aandacht aan besteed”

“Zelfs het Journaal en het Jeugdjournaal ...

29-11-2019 om 10:00 uur
timer 3 min

Heb jij een bijzonder duurzaam project in handen, rijp voor een Duurzaam Bouwen Award? Lees nu wat dat de eerdere ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225
'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

'Een BENG-schoolgebouw is geen sluitende businesscase'

22-11-2019 om 12:00 uur

Het einde van de levensduur nadert voor een fors deel van de schoolgebouwen in Nederland, met vooral vastgoed ...

Lees verder »

c21 c26 c143 c160
Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, gezonder en comfortabeler binnenklimaat

Marianum College na de renovatie: grotere lokalen, ...

21-10-2019 om 11:00 uur
timer 5 min

In drie fases werd het oude schoolgebouw van het Marianum College in Groenlo aangepakt. Bij de renovatie met uitbreiding ...

Lees verder »

c21 c143 c225
Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

Schoolverduurzaming centraal tijdens seminar

18-10-2019 om 08:00 uur
timer 1 min

De ambities en verduurzaming van schoolbesturen staan centraal tijdens het seminar Duurzame Scholen. In dit artikel ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

Verduurzamen van scholen: van ambitie naar actie

04-10-2019 om 07:00 uur

Niet alleen de woningbouw krijgt de komende tijd een impuls. In de utiliteitsbouw zien we in 10.000 onderwijsgebouwen ...

Lees verder »

c21 c143 c186 c225 c243
Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

Het Nieuwe Lyceum: Frisse Scholen B en BENG

04-09-2019 om 11:00 uur
timer 1 min

Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven, een scholengemeenschap voor HAVO en VWO in Bilthoven, is duurzaam gerenoveerd ...

Lees verder »

c21 c143 c185 c225 c244
Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

Modulair schoolgebouw in Amsterdam dankzij Brexit

30-08-2019 om 11:00 uur
timer 2 min

De Amsterdam International Community School, de expatschool in Amsterdam, opende gisteren de deuren van een nieuw ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Zonnepanelen slimme investering voor scholen

Zonnepanelen slimme investering voor scholen

09-08-2019 om 09:00 uur
timer 1 min

Met een lage rente kunnen scholen investeren in zonnepanelen die direct lagere energiekosten opleveren.

Lees verder »

c21 c143 c184 c225 c243
Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, opschalen en bij elkaar blijven'

Succesformule voor verduurzaming scholen: 'Kennisdelen, ...

01-07-2019 om 15:30 uur
timer 9 min

Een groot deel van de schoolgebouwen van Nederland kun je nog niet bestempelen als toekomstbestendig. Sterker ...

Lees verder »

c21 c143 c184 c225
Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos maken?

Hoe kun je bestaande scholen gezond en gasloos ...

21-02-2019 om 14:00 uur
timer 26 min

Begin februari deelden verschillende sprekers hun kennis en ervaring over dit onderwerp tijdens de bijeenkomst ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up