Richting geven aan duurzame ambities

Richting geven aan duurzame ambities

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de samenleving, zo ook bij de realisatie van schoolgebouwen, waar naast de gebruikelijk argumenten voor duurzaamheid ook het binnenklimaat, flexibiliteit en het educatieve element een belangrijke rol spelen. Een artikel van Lysette van Aarle.

Bij duurzaamheid spelen drie dimensies een rol: planet (milieu), people (mensen) en prosperity (welvaart); ook bekend als Triple P. Planet is doorgaans de dimensie die vanuit duurzaamheid de meeste aandacht krijgt. De andere twee dimensies zijn echter net zo belangrijk om een duurzaam gebouw te realiseren; er dient een evenwicht te zijn. Dit betekent dat er dus wel aandacht moet zijn voor het milieu, maar zaken als bijvoorbeeld kwaliteit en investeringskosten ook een belangrijk item zijn.

Om invulling te geven aan deze dimensies wordt er in veel gevallen direct gedacht in oplossingen. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor zonnecollectoren of duurzaam inkopen. Andere oplossingen kunnen hierdoor, al dan niet onterecht, buitengesloten worden.

Richting geven aan ambities
Voordat er in oplossingen wordt gedacht, moet worden bepaald welke richting partijen op willen. Het ambitieniveau moet worden vastgesteld, vertaald naar het project. Om richting te kunnen bepalen kunnen scenario’s worden opgesteld, waarbij ieder scenario een ambitieniveau beschrijft. Een ambitieniveau gaat in op alle drie de eerder genoemde dimensies welke op elkaar afgestemd worden.

Doordat bij de keuze van een scenario alle aspecten mee worden genomen zijn ook de financiële gevolgen inzichtelijk en kunnen partijen deze betrekken bij de keuze voor een scenario. De scenario’s beschrijven geen directe oplossingen, maar wat men wil bereiken indien er voor dat scenario gekozen wordt. Scenario’s kunnen nog worden verfijnd in de loop van het proces, echter dient het oorspronkelijke uitgangspunt niet uit het oog verloren te worden.

Wanneer het ambitieniveau is vastgesteld door partijen, en dus een richting is gekozen, kan worden gekeken op welke manier vorm gegeven kan worden aan de eisen. Door de ambities als richtlijn te nemen kan worden gezocht naar oplossingen welke passen bij het gebouw en de gebruikers. Op deze manier wordt duurzaamheid integraal onderdeel van het ontwerp- en realisatieproces, in plaats van een los element wat (later) ingevoegd moet worden.

Casus Brede School Hellevoetsluis
In de nieuwbouwwijk 'De Boomgaard' in Hellevoetsluis is een brede school beoogd. De gemeente heeft als ambitie gesteld om deze wijk duurzaam en energiezuinig te ontwikkelen. Onderdeel van de deze wijk is een brede school. De brede school behoort tot de eerste fase van de wijk en kan dus ook een belangrijke functie als voorbeeldproject vervullen richting projectontwikkelaars maar ook voor de vele (jonge) gebruikers die het gebouw zal krijgen. Dit zou reden kunnen zijn om te kiezen voor een hoger ambitieniveau dan gebruikelijk.

Voor deze casus zijn vier scenario’s ontwikkeld:
• Minimum variant: beschrijft de minimale eisen waaraan een gebouw dient te voldoen om gebouwd te mogen worden. Regelgeving vanuit het bouwbesluit is hierbij leidend.
• Gemeentelijk beleid: gemeentelijk ambities zijn de richtlijn (bijv. 20% lagere EPC, duurzaam inkopen). Er wordt niet alleen gekeken naar de investeringen op korte termijn maar ook naar besparingen op lange termijn.
• Gewenste variant: Hoger ambitieniveau dan gemeentelijke ambities. Gevolgen op de lange termijn zijn meer van belang en er is meer ruimte voor hogere investeringen. Er wordt gestreefd naar een kwalitatief hoog gebouw, zowel in gebruik als voor het milieu.
• Innovatieve variant: Gebaseerd op het cradle tot cradle principe, met daarbij veel aandacht voor de kwaliteit voor het gebouw. Er wordt een ideaalbeeld geschept waarbij wordt geaccepteerd dat investeringskosten ondergeschikt zijn.

Ambities zijn in de scenario’s vertaald naar eisen welke in het programma van eisen opgenomen kunnen worden. Het is nu aan de gemeente, maar ook de architect, adviseurs en gebruikers om een richting te bepalen en invulling te geven aan de ambities voor een duurzame leer- en leefomgeving.

De casus brede school in Hellevoetsluis is onderwerp geweest van de afstudeerscriptie van Lysette van Aarle, welke zij schreef ter afronding van de opleiding ‘Vastgoed en Makelaardij’ aan de Fontys Hogescholen. Inmiddels is zij werkzaam bij adviesbureau 3P Netwerkpartners.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c225
Pleidooi voor andere manier van bouwen

Pleidooi voor andere manier van bouwen

Een andere manier van bouwen is cruciaal in het streven een klimaatpositieve leefomgeving en een leefbare wereld. De grootste uitdaging is de keuze voor bouwmaterialen ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Op donderdag 16 mei laten Heijmans en Rijksvastgoedbedrijf je de waarde zien van circulair renoveren, aan de hand van praktijkvoorbeelden en innovaties. Je ontdekt ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator met GPR Materiaal

Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator ...

Om binnen de 1,5 graad opwarming van de Aarde te blijven, moeten we sturen op onze korte termijn emissies: de bouwsector moet in 2030 55% minder CO2-uitstoten ten ...

Lees verder

c21 c40 c148 c225 c243
Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Tijdens bouwprojecten ligt de focus nu vooral op het toepassen van een energiezuinig systeem. Liever ziet René Cas van R-Vent dat er naast die energieprestatie ...

Lees verder

c21 c225 c243
<span class='TextRun SCXW226760378 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen</span>

Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen

Itho Daalderop liet op de VSK 2024 onder andere slimme oplossingen zien voor congestiearm bouwen. Het bedrijf presenteerde producten die bijdragen aan het verminderen ...

Lees verder

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Kan hoogwaardige spouwmuurisolatie een bijdrage leveren aan de circulaire transitie en de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad versnel invullen? “Ga ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

Reacties

Wat mij opvalt is dat er in het laatste scenario gekozen wordt voor het cradle to cradle principe. Dat staat haaks op het eerder beschreven principe dat er in een vroeg stadium moet worden gekeken naar ambitieniveau en niet naar oplossingen, cradle to cradle is een oplossing. Bij de vierde variant wordt er in een vroeg stadium voor een hoog ambitieniveau gekozen, er zijn dan naast cradle to cradle meer innovatieve oplossingen.

Mijn inziens is cradle to cradle geen oplossing maar een denkrichting. Hoe dit ingevuld wordt staat verder nog vrij. Er is nog geen keuze gemaakt om bepaalde materialen o.i.d. te gebruiken. Overigens is het geen gegeven dat het hoogste ambitieniveau als uitgangspunt cradle-to-cradle heeft. Andere uitgangspunten zijn uiteraard ook mogelijk.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up