'Energiezuinige en onderhoudsvriendelijke innovaties populair'

'Energiezuinige en onderhoudsvriendelijke innovaties populair'

Innovaties die gericht zijn op de verbetering van energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid zijn populair onder bouwpartijen. Daarnaast worden bouwtijdverkorting en gemak voor eindgebruikers genoemd als beweegredenen om een product te proberen. De bereidheid om meer te betalen voor dergelijke innovaties is laag, waarbij een te hoge prijs wordt aangedragen als reden voor het negeren van het nieuwe product. Deze bevindingen blijken uit het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014.

Het rapport stelt in het hoofdstuk ‘Productinnovaties’ de vraag welke innovaties de meeste kans van slagen hebben. Gemiddeld noemt 55 procent van de bedrijven verbetering op het gebied van energiebesparing als reden om een innovatie te proberen. 28 procent geeft een verbetering op het gebied van milieubelasting als reden op. Daarnaast blijken onderhoudsvriendelijkheid, gemak en bouwtijdverkorting belangrijke stimulansen.

Marktpartijen
Uitgesplitst naar de verschillende marktpartijen die in het rapport worden genoemd (architect, hoofdaannemer B&U, installateur, onderaannemer) blijkt dat onderhoudsvriendelijkheid voor vrijwel alle partijen even belangrijk is. De architect, hoofdaannemer en installateur noemen de energiebesparingsmogelijkheden, terwijl deze innovatiesoort voor de onderaannemer een minder grote rol blijkt te spelen. Hoofdaannemers noemen bouwtijdverkorting belangrijk, evenals veiligheidsverbeteringen.

Belemmering
Het onderzoek toont aan dat een hoge prijs een belemmering is bij het uitproberen van een innovatie. Daarnaast wordt onvoldoende informatie over de juiste toepassing van een product als reden gezien om een innovatie te laten liggen. Wanneer er wél gekozen wordt voor een nieuw product, is de vraag naar voorlichting groot.

Het onderzoek toont een discrepantie aan op dit gebied: gemiddeld twintig procent van marktpartijen geeft aan dat ze de toegevoegde waarde van innovaties moeilijk kunnen uitleggen aan afnemers. Dit terwijl er juist een grote behoefte aan deze informatievoorziening is.

Jaarrapport
Naast het onderdeel ‘Productinnovatie’ telt het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014 tien andere hoofdstukken. Het rapport bestaat uit de onderdelen ‘Markt’, ‘Marketingmix’, en ‘Thema’s. Laatstgenoemde is onderverdeeld in ‘De rol van het bestek’, ‘Duurzaamheid’ en ‘Bouwen voor de toekomst’. Het BouwKennis Jaarrapport is te bestellen op de website van BouwKennis.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c244
Whitepaper: Is een lift leasen iets voor jou?

Whitepaper: Is een lift leasen iets voor jou?

3 jul om 16:00 uur

Anno 2020 sta je voor een belangrijke keuze bij de aanschaf van een lift: kopen of leasen? Als je voor laatstgenoemde ...

Lees verder »

c21 c122 c225 c243
Slimme ramen van TNO besparen 22% energie

Slimme ramen van TNO besparen 22% energie

3 jul om 14:02 uur

TNO heeft ramen ontwikkeld met een onzichtbare glascoating die kunnen leiden tot een energiebesparing van 22% ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c254
Roddelen over je eigen team werkt verhelderend

Roddelen over je eigen team werkt verhelderend

3 jul om 13:01 uur
timer 6 min

Levert Integraal Projectmanagement wel altijd een effectieve samenwerking op? Namens Tauw wordt Lisa de Groot ...

Lees verder »

c21 c151 c185 c225 c267
Op zoek naar oplossingen in het zorgvastgoed

Op zoek naar oplossingen in het zorgvastgoed

3 jul om 09:01 uur
timer 2 min

Op de derde en laatste dag van de drukbezochte online vakbeurs Real Estate Futureproof zagen we gisteren aan twee ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c252 c254
‘Risicomanagement is meer dan harde lijstjes’

‘Risicomanagement is meer dan harde lijstjes’

2 jul om 13:01 uur
timer 5 min

De risicomanagement-methode RISMAN bestaat binnen TwynstraGudde 25 jaar. Reden om met twee experts van TwynstraGudde, ...

Lees verder »

c21 c127 c225 c243 c244
Alles-in-één klimaatconcept voor Solar Decathlon Build Challenge

Alles-in-één klimaatconcept voor ...

2 jul om 08:00 uur
timer 7 min

De Solar Decathlon Build Challenge is in duurzaamheidsland dé strijd der titanen, waarin studenten laten ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c259
‘Natuur ligt aan de basis van het menselijk welzijn’

‘Natuur ligt aan de basis van het menselijk ...

2 jul om 07:30 uur
timer 4 min

We weten dat natuur goed is voor de gezondheid, de biodiversiteit en het klimaat, maar toch handelen we er veelal ...

Lees verder »

c21 c127 c225 c243
Goede bescherming aluminium door constante temperatuur

Goede bescherming aluminium door constante temperatuur

1 jul om 15:30 uur
timer 5 min

Aluminium producerende groothandel Comhan uit Uithoorn zocht een duurzame en betrouwbare verwarming voor het nieuwe ...

Lees verder »

c21 c225
Een klantbeleving in het vastgoed die een 9 scoort

Een klantbeleving in het vastgoed die een 9 ...

1 jul om 09:30 uur
timer 2 min

Op de derde en laatste dag van de live en online vastgoedbeurs Real Estate Futureproof (donderdag 2 juli) komen ...

Lees verder »

c21 c225
Lees nu de nieuwe Duurzaam Gebouwd #47!

Lees nu de nieuwe Duurzaam Gebouwd #47!

1 jul om 08:30 uur
timer 1 min

Het nieuwe magazine Duurzaam Gebouwd is uit. 116 pagina’s boordevol verduurzaming, innovatie en kleine en ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245
Verduurzaming van monumentale gebouwen tijdens Real Estate Futureproof

Verduurzaming van monumentale gebouwen tijdens ...

30 jun om 17:00 uur
timer 2 min

Om stipt 09.00 uur vanochtend klonk het startschot voor de eerste dag van online vastgoedbeurs Real Estate Futureproof. ...

Lees verder »

c21 c185 c225 c243
De invloed van covid-19 op duurzame doelstellingen en investeringen

De invloed van covid-19 op duurzame doelstellingen ...

30 jun om 16:01 uur
timer 1 min

Wat heeft de huidige coronacrises voor effect in de wereld van de duurzame ondernemingen en instanties? 671 respondenten ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up