Wie begint de transporttransitie?

Mens en natuur zijn niet twee losstaande onderdelen van de aarde. De mens is onderdeel van de natuur. Omdat we als mensen in staat zijn om de natuur vorm te geven en aan te passen, nemen we een bijzondere plek in.

Abonneer je op ons Youtube-kanaal:

Hier zouden we op een zo slim mogelijke wijze gebruik van moeten maken. Wij creëren onze eigen leefomgeving en voor een groot gedeelte de leefomgeving van andere wezens op aarde. Als we om ons heen kijken kunnen we ons afvragen of deze leefomgeving wel zo slim is vorm gegeven. Met deze vraag als uitgangspunt zoeken we bij De Natuurlijke Stad naar alternatieve werkelijkheden, utopieën. Deze projecten helpen ons om vervolgens plannen voor de transformatie van de stad vorm te geven met de utopie als inspiratie. 

Infrastructuur gericht op auto’s en openbaar vervoer

Moderne steden bestaan voor een groot gedeelte uit infrastructuur. De komst van de auto en vervolgens de groei hiervan heeft steden volledig veranderd. Straten bestaan voor het grootste gedeelte uit ruimte voor al dan niet bewegende auto’s. Het openbare leven in steden is door deze opzet levensgevaarlijk. Daarbij is vervolgens infrastructuur voor openbaar vervoer gekomen.

Op dit moment zijn steden voor een groot gedeelte dichtgeslibd. Verschillende vervoersmiddelen kruipen in lage snelheid in files door onze straten met alle gevolgen van dien, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en visuele vervuiling. Is dit een wenselijke situatie? Is dit de natuurlijke omgeving waar we als mensen willen leven? Vinden we dit goed of accepteren we dit omdat we denken dat er geen alternatief is? Ik denk het tweede. De Natuurlijke Stad heeft wel een alternatief. 

Volledige transformatie van de stad

Er bestaan technieken, die een volledige transformatie van de stad mogelijk maken. De combinatie van magnetische levitatie en vacuüm buizen is uitgewerkt in een concept, dat ETT (Evacuated Tube Transport) heet. Door capsules in een beheerste omgeving – de buizen – te plaatsen, worden meerdere problemen van de huidige 5 transportmodus opgelost. De veiligheid van de reizigers en de bezoekers van de openbare ruimte is gewaarborgd.

De buizen kunnen voor een groot gedeelte zonder extreem hoge kosten ondergronds worden toegepast. Hierdoor kan de openbare ruimte weer echte leefruimte worden. Ook als de buizen bovengronds worden toegepast en daardoor grote verkeersaders in de stad kunnen vervangen, is de visuele impact kleiner geworden en de geluidsoverlast teniet gedaan. Door de vacuüm omgeving en het feit dat er frictieloos door magnetische levitatie voortstuwing wordt gegenereerd, vraagt deze techniek heel weinig energie. Zonnepanelen kunnen deze energie volledig opwekken, zodat deze manier van transport nagenoeg energieneutraal is. Een overgang naar een nieuw transportsysteem, de transporttransitie, is een grote en belangrijke stap naar een duurzamere manier van leven. Een manier van leven met veel meer kwaliteit en minder afhankelijkheid van olie. 

Naast het hierboven omschreven concept zijn er wellicht andere mogelijkheden om de transporttransitie in gang te zetten. In het komende jaar hoopt De Natuurlijke Stad hierover een evenement te organiseren en met experts over dit onderwerp in gesprek te gaan.

Wie begint?

Met het bovenstaande concept is een bedrijf al druk aan de weg aan het timmeren: ET3 heeft een licentiesysteem waarvoor alle geïnteresseerden partijen tegen een zeer laag bedrag een licentie kunnen kopen. Vervolgens kan er gebouwd worden! Welke Nederlandse bouwpartij durft het aan? Wie gaat de transporttransitie vormgeven?

Auteur Walter Dresscher is zelfstandig architect en is op zoek naar ‘De Natuurlijke Stad’. Afgelopen 28 april heeft hij een lezing gegeven over de Transporttransitie en ET3. Klik hier voor de ingekorte versie: 'De transporttransitie in 11 minuten'.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54 c134
Het kan anders: bestemmingsplannen

Het kan anders: bestemmingsplannen

28 okt om 16:01 uur
timer 4 min

In een reeks van blogs behandelt Hans Hidden het nieuw bouwen van meerlaagse woonwerkgebouwen voor werkondernemers, ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c243
Nieuwe impuls voor bedrijventerrein ’t Veen in Hattem

Nieuwe impuls voor bedrijventerrein ’t ...

17 sep om 15:01 uur
timer 2 min

Na de succesvolle DG Expeditie ’t Veen heeft de gemeente Hattem opnieuw een mijlpaal bereikt op weg naar ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c243 c265
Kansen voor kleine warmtenetten

Kansen voor kleine warmtenetten

18 aug om 10:01 uur
timer 3 min

De transformatie van gasgestookte warmteproducerende systemen naar duurzame alternatieven vraagt om innovatieve ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c266
Zo ziet een klimaatbestendig beekdal eruit

Zo ziet een klimaatbestendig beekdal eruit

21 jul om 08:01 uur
timer 1 min

Hoe kun je in het licht van de klimaatverandering en weersextremen komen tot een klimaatbestendig beekdal? Dat ...

Lees verder »

c21 c54 c134 c135 c185
Duurzaamheid in tijden van woningnood

Duurzaamheid in tijden van woningnood

6 jul om 10:00 uur
timer 4 min

Hermen Jansen: Het tekort van meer dan 300.000 woningen is ondertussen zo groot dat het schrikeffect er wel een beetje af is. ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c245
Groene Toren Bajeskwartier wordt proeftuin duurzame gebiedsinnovaties

Groene Toren Bajeskwartier wordt proeftuin duurzame ...

21 jan om 13:01 uur

De enige overgebleven gevangenistoren van de voormalige Bijlmerbajes ontwikkelt zich de komende jaren tot het ...

Lees verder »

c21 c134 c225 c245
Maanwijk toont nieuwe standaard van gezonde wijken

Maanwijk toont nieuwe standaard van gezonde ...

30-12-2020 om 09:01 uur
timer 6 min

Onze rijksbouwmeester Floris Alkemade zei het al bij de lancering van de prijsvraag Who Cares in 2017: een stad ...

Lees verder »

c21 c134 c185 c225 c244
A1 bedrijvenpark Deventer West gaat circulair

A1 bedrijvenpark Deventer West gaat circulair

26-11-2020 om 10:01 uur
timer 5 min

De uitbreiding van het A1 Bedrijvenpark in Deventer biedt de kans om een circulaire afslag te nemen. Na de keuze ...

Lees verder »

c21 c26 c122 c134 c278
Het Platform – mixed-use gebouw in het stationsgebied van Utrecht

Het Platform – mixed-use gebouw in het ...

26-11-2020 om 09:04 uur
timer 3 min

Direct naast station Utrecht Centraal is een nieuw gebouw in gebruik genomen: Het Platform. In het gebouw wordt ...

Lees verder »

c21 c120 c134 c225
Investeer nu om de kwaliteit van morgen te garanderen

Investeer nu om de kwaliteit van morgen te garanderen

23-09-2020 om 12:01 uur
timer 3 min

“Als we een kwaliteitsslag willen maken in de openbare ruimte, zodat die toekomstbestendig is en blijft, ...

Lees verder »

c21 c134 c225
BPD en Safier nieuwe partners voor DG expeditie ’t Veen – Gemeente Hattem

BPD en Safier nieuwe partners voor DG expeditie ...

04-08-2020 om 10:01 uur
timer 1 min

De gemeente Hattem wil graag energieneutraal worden en biedt partners kansen hiervoor in het ontwikkelingsgebied ...

Lees verder »

c21 c134 c225
Samen naar de top voor ’t Veen: eerste partners aangesloten

Samen naar de top voor ’t Veen: eerste ...

20-07-2020 om 15:30 uur
timer 3 min

Intensieve kennisdeling brengt de transformatie van het ontwikkelingsgebied ’t Veen in de gemeente Hattem ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up