“Kijk als een familiebedrijf naar de toekomst”

timer4 min
“Kijk als een familiebedrijf naar de toekomst”

“Kijk als een familiebedrijf naar de toekomst, ook al werk je voor een multinational. Want als je dat doet, krijg je een duurzamere wereld.” Dat was de boodschap, die Bram Adema, directeur CFP Green Buildings, de bezoekers donderdag aan het einde van de middag meegaf bij de afsluiting van het Green Buildings Congres 2018 in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. 

Met zijn oproep sloot Adema aan bij de laatste spreker van de dag, Aukje Kuypers, Zakenvrouw van het Jaar 2018. Kuypers is algemeen directeur van het familiebedrijf P.G. Kuijpers, dat technische installaties in gebouwen en industrie ontwerpt, bouwt en onderhoudt. Kuypers, zelf de vierde generatie, legde uit wat het betekent om een familiebedrijf te zijn. “Wij denken aan de toekomst. Daarom denken we in generaties en niet aan het komend kwartaal of halfjaar.” En dat bepaalt volgens haar ook de manier waarop het bedrijf tegen de gebouwde omgeving aankijkt: “Wij willen bijdragen aan een gezonde omgeving om te werken, leven en te beleven. Nu en in de toekomst. Daarbij realiseren we ons ook dat we daarvoor partners nodig hebben.” 

Cruciale rol voor mensen

Daarnaast vindt Kuypers dat haar bedrijf op het gebied van duurzaamheid en energietransitie goede technische alternatieven moeten bieden en daarmee klanten proactief moet benaderen. Ze constateert daarbij dat aanvankelijk deze alternatieven vaak vanwege de prijs werden afgewezen. Om daar iets aan te doen is opschalen nodig en onder invloed van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015 ziet ze dat ook gebeuren. Kuypers ziet daarbij een cruciale rol weggelegd voor mensen. “Ik geloof namelijk in resultaat door betrokkenheid.”

Zo’n blik op de toekomst als Kuypers propageert, is nodig, aldus Adema, omdat, zoals futuroloog en TedX spreker Ruud Veltenaar het tijdens zijn lezing stelde, “enerzijds het met de wereld erger is dan we denken, maar anderzijds dat wij er met zijn allen iets aan kunnen doen.” Niet voor niets was daarom het thema van het congres dit jaar niet iets met gebouwen of met biodiversiteit, maar ‘We are the world’. “Er zijn straks tien miljard mensen op deze aarde en die moeten allemaal veilig, gezond en hopelijk gelukkig zijn,” zo startte Adema eerder op de dag het congres.  

Innovation Challenge Award 2018

Het belang van de mens en een veranderende houding kwam ook naar voren tijdens de uitreiking van de ABN AMRO Innovation Challenge Award 2018. Die ging namelijk dit jaar naar Phi Accelerator, een online platform, dat mensen in staat stelt mee te doen en mee te werken met doelstellingen ten aanzien van verduurzaming en die te vertalen naar hun dagelijks werk.  Daarbij doorlopen ze zes tot twaalf weken lang elke week in tien minuten een aantal challenges, die bestaan uit drie stappen: quiz, action en share. 

De tool is gebaseerd op inzichten uit de psychologie en op enkele basismechanismen: Mensen leren in groepen; Mensen leren door te doen; Mensen leren van elkaar; Mensen komen in actie als het makkelijk en leuk is; Mensen worden fanatiek door een competitie-element en Mensen willen wel veranderen maar willen niet veranderd worden. De jury benadrukte dat het bij het versnellen van verduurzaamheid om massa draait, dus om veel mensen en om de gedragsverandering en bewustwording. Om zo’n verandering te stimuleren is volgens de jury gamification met de juiste software van Phi Accelerator de tool met de meeste impact. 

Zonnepaneel

Verdienstelijke runner-up bij de Award was het bedrijf Wellsun. Het bedrijf beschikt over een zonnepaneel met een efficiency van 30 procent op 300 Wp per vierkante meter. Dat paneel wordt ingezet bij de Lumiduct, een energieopwekkende transparante zonwering, die het mogelijk maakt om compleet glazen gevels te realiseren. De gevels wekken meer energie op dan wanneer de gevels  zouden worden geblindeerd met normale zonnepanelen. 

De Lumiduct is selectief, want het weert alleen het directe licht van de zon, verantwoordelijk voor de opwarming van het gebouw. Dat licht wordt omgezet in nuttige energie. Voor het diffuse daglicht daarentegen is het transparant. Zo is het mogelijk om compleet transparante gevels energieopwekkend te maken. Om het succes nog verder te versnellen heeft Wellsun LED’s toegevoegd aan de zonnepanelen, zodat de gevel overdag energie opwekt en bijdraagt aan een optimaal binnenklimaat en ’s avonds dient als mediawall.

Tekst: Peter Bekkering

Gerelateerde artikelen, events & downloads

Bye bye business case, welkom innovatie!

Bye bye business case, welkom innovatie!

30 jul om 12:00 uur
timer 2 min

Marcel Dommisse: Na ruim twintig jaar werkzaam te zijn in en met de gebouwde omgeving, ben ik mij de laatste jaren steeds meer bezig ...

Lees verder »

Tweede editie SWP Magazine verschenen

Tweede editie SWP Magazine verschenen

8 mei om 08:00 uur
timer 1 min

De tweede editie van SWP Magazine is verschenen. In dit magazine staat de werkomgeving centraal, waarbij het niet ...

Lees verder »

Comfortabele en energiezuinige werkomgeving

Comfortabele en energiezuinige werkomgeving

5 mrt om 11:00 uur

Een pilot in een BREEAM-NL In-Use gebouw combineert twee innovaties om een gezonde en persoonlijke werkplek te ...

Lees verder »

Hoogste veiligheidsniveau voor protocol slimme gebouwen

Hoogste veiligheidsniveau voor protocol slimme ...

01-11-2017 om 13:00 uur

Als enige protocol voor slimme gebouwen voldoet KNX aan de hoogste internationale veiligheidseisen op het gebied ...

Lees verder »

Facilitaire dienstverlener genomineerd om sociaalmaatschappelijke impact 

Facilitaire dienstverlener genomineerd om sociaalmaatschappelijke impact 

16-10-2017 om 11:00 uur

Het maken van sociaalmaatschappelijke en circulaire impact staat voor facilitair dienstverlener Breedweer hoog ...

Lees verder »

Smart WorkPlace-partner genomineerd voor Deloitte Technology Fast 50 Award 2017

Smart WorkPlace-partner genomineerd voor Deloitte ...

22-09-2017 om 13:00 uur

Measuremen, Founding Partner van Smart WorkPlace, is genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50 Award 2017, ...

Lees verder »

Generatie Z en Apple Park

Generatie Z en Apple Park

01-09-2017 om 15:30 uur

Maandag 21 augustus werd bekend dat zeker duizend brugklassers uit minimagezinnen van de gemeente Den Haag een ...

Lees verder »

Smart WorkPlace actief op social media

Smart WorkPlace actief op social media

30-08-2017 om 09:30 uur

Kennisplatform Smart WorkPlace is vanaf nu op diverse social media te volgen.

Lees verder »

Kunstmatige intelligentie helpt bij facilitaire storingen

Kunstmatige intelligentie helpt bij facilitaire ...

24-08-2017 om 11:00 uur

Als eerste Nederlandse facilitair managementorganisatie maakt AAFM Facility Management gebruik van kunstmatige ...

Lees verder »

Van 'Space' naar 'Place'

Van 'Space' naar 'Place'

21-08-2017 om 15:30 uur

Fred Kloet: Voor de start van Smart WorkPlace hebben wij goed geluisterd naar de markt. Ons gevoel zei dat de zuiver academisch ...

Lees verder »

Onderzoek: Betere prestaties door gezonde werkomgeving

Onderzoek: Betere prestaties door gezonde werkomgeving

08-08-2017 om 11:00 uur

Het onderzoek ‘Het sneeuwbaleffect van healthy offices’ laat zien dat medewerkers in kantoren beter ...

Lees verder »

Slimmer werken-kantoor genomineerd voor award

Slimmer werken-kantoor genomineerd voor award

07-08-2017 om 15:30 uur

Het kantoor van Plantronics maakt kans op de Winning Workplace Award. De prijs wordt door JLL eens in de 2 jaar ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up